W Gdańsku piesi odzyskują Śródmieście
Powstają noweprzejścia naziemne przez kluczowe arterie. Do tej pory tunele były zmorą dlawielu pieszych w Śródmieściu Gdańska.
Niedługo w wielu newralgicznych lokalizacjach obok nichpowstaną alternatywne przejścia naziemne.
– Zmienia się filozofia komunikacji wokół Głównego Miasta wGdańsku – powiedział zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej PiotrGrzelak, który 21 września zaprezentował dziennikarzom plany miasta dotyczącestworzenia nowych przejść dla pieszych w kluczowych miejscach Śródmieścia. -Zaczynamy od przebudowy Podwala Przedmiejskiego. Zamknięte dotąd skrzyżowaniabędą funkcjonowały w pełnym zakresie, tak by ruch pieszy i kołowy mógł odbywaćsię we wszystkich kierunkach.
Przetarg na wykonawcę prac dotyczących pierwszego zewspomnianych skrzyżowań Podwala Przedmiejskiego – z ul Chmielną zostanieogłoszony jeszcze w październiku – w czerwcu 2018 r. będzie oddane do użytku.Następnie etapami będą otwierane kolejne skrzyżowania: z ul. Okopową, ul.Słodowników, Żabim Krukiem, ul. Łąkową, ul. Elbląska i Długimi Ogrodami. Całośćprac ma zakończyć się w czerwcu 2019 r.
Po PodwaluPrzedmiejskim
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje obecnierównież koncepcję rozwiązań wokół Dworca Głównego w Gdańsku. Chodzi opołączenie przejściem naziemnym dwóch stron Podwala Grodzkiego (od dworca wkierunku Krewetki), jak i o stworzenie przejścia przy skrzyżowaniu u wylotutzw. Nowego Podwala Grodzkiego (nowa podziemna droga łącząca Dworzec Główny zskrzyżowaniem: Toruńska/Okopowa/Trakt św. Wojciecha, realizowana we współpracyz partnerem prywatnym w ramach Forum Gdańsk).
– Mamy oczywiście świadomość, że toczy się właśniegłosowanie nad projektem dotyczącym przejścia w tym miejscu w ramach BudżetuObywatelskiego. Uzgodniliśmy już z jego wnioskodawcą, że ostatecznie projektzostanie zrealizowany w oparciu o koncepcję szykowaną przez DRMG – podkreśliłPiotr Grzelak. – To niekoniecznie będzie wyglądało tak, jak dziś jestprezentowane na wizualizacjach do projektu BO.
Brama Wyżynna
Kolejne miejsce, które czeka „wielki ukłon w stronępieszych” to okolice Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk. Przypomnijmy:interpelację do prezydenta Gdańska w sprawie zbudowania w tym miejscunaziemnego przejścia złożył klub radnych Platformy Obywatelskiej.
– Wprowadzenie nowych rozwiązań dla pieszych w tym miejscuwymaga zmierzenia się z wieloma wyzwaniami, dlatego zleciliśmy GdańskiemuZarządowi Dróg i Zieleni przeanalizowanie kilku wariantów tego przejścia -tłumaczył Piotr Grzelak. – Przy czym warunkiem podstawowym jest, by przystankitramwajowe przy Bramie Wyżynnej pozostały odpowiednio długie dla dwóch składówtramwaju.
Trzy warianty
Warianty rozwiązań dla ewentualnego przejścia zaprezentowałTomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu GZDiZ.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Konieczne jest wykonanie przejścia w takiej lokalizacji,żeby prowadziło nie tylko na drugą stronę jezdni, ale także bezpośrednio naperony tramwajowe – zaznaczył Tomasz Wawrzonek. – Jeżeli mówimy o wpływienowego rozwiązania dla pieszych na ruch kołowy i tramwaje, najbardziejoptymalne będzie tu przejście dwuetapowe. Przy czym wariant drugi (patrzponiżej – rysunek nr 2 a), w którym piesi korzystający z przejścia naziemnego,czekając na zmianę świateł spotykać będą się z pasażerami wychodzącymi ztunelu, grozi wielkim tłokiem w tym miejscu, a chcemy tego uniknąć.
Tomasz Wawrzonek podkreślił, że wykonanie przejścia podrugiej stronie przystanku, w stronę siedziby rady miasta mija się z celem, bojest już zbyt blisko Huciska.
– Z kolei wyznaczenie przejścia bezpośrednio przy BramieWyżynnej (patrz rysunek 3) w oparciu o istniejącą sygnalizację na wysokości ul.Bogusławskiego, nie spełnia podstawowego warunku połączenia obu stron jezdni zperonami tramwajowymi – dodał inżynier ruchu.
– Doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonaćtak prosto, na zasadzie „farby i pędzla”, że trzeba będzie trochęwpłynąć na układ geometryczny w tej lokalizacji, stąd rekomendujemy do dalszychanaliz wariant nr 1 – podsumował Wawrzonek.
Wariant 1 zakłada, że przejście powstanie niedalekoskrzyżowania z ul. Bogusławskiego w oparciu o istniejącą sygnalizację (choć bezdodatkowej sygnalizacji dla pieszych na przejściu przez torowisko: może być tuzastosowane sprawdzone rozwiązanie z pętli przy ul. Kartuskiej – gdzie oprzejeździe pojazdu ostrzega sygnalizacja dźwiękowa „uwaga tramwaj”oraz sygnalizatory pulsujące).
Takie rozwiązanie wymusi nowe rozwiązania w geometrii jezdniWałów Jagiellońskich – zwężenie pasów ruchu w kierunku Oruni do trzech metrów. Pozwolito z jednej strony poszerzyć peron tramwajowy o dodatkowe dwa metry, z drugiej- wygospodarować tej samej szerokości ciąg pieszy prowadzący na przystanki: odplanowanego przejścia wzdłuż wyjścia z tunelu. Żeby zrealizować takierozwiązanie, trzeba będzie wydłużyć perony przystankowe w kierunku ul. Hucisko(szacunkowo o 8 do 15 m) i prawdopodobnie przeprojektować zatokę dla autokarówprzewidzianą przy Forum Gdańsk, co jest jak najbardziej wykonalne.
– W oparciu o dalsze analizy wariantu 1 chcemy odpowiedzieć,jakie wpływ będzie miało to przejście na ruch kołowy i pieszy, żeby nie okazałosię, że bardziej będzie się opłacało korzystać z tunelu – tłumaczył TomaszWawrzonek. – Przejście chcielibyśmy zlokalizować na przekryciu tunelu, ale niewiemy jeszcze, czy będzie to możliwe technicznie.
Warto zaznaczyć, że opcja likwidacji tunelu nie będzie wogóle brana pod uwagę, ponieważ służyć ma on nie tylko pasażerom tramwajów, aletakże pieszym idącym do Forum Gdańsk. Tunel zapewni dojście na nowy plac, którypowstanie przy Forum.
„