W Chorzowie uruchomiono centrum przesiadkowe
W środę, prawie dwa miesiące przed planowanymterminem, zostało w pełni uruchomione centrum przesiadkowe w Chorzowie,skupiające rozrzucone dotychczas przystanki w jednym miejscu; zakończyła sięteż przebudowa układu drogowego wokół Rynku – podał lokalny samorząd.
Pomysł budowy centrum przesiadkowego na Rynku, gdzie krzyżują się trasy niemalwszystkich linii autobusowych i tramwajowych przejeżdżających przez Chorzów iokoliczne miasta, zrodził się w 2012 r. Niegdyś znajdowało się tu siedemprzystanków komunikacji zbiorowej.
Gdy zbliżał się remont torowisk tramwajowych i jezdni w okolicach Rynku,samorząd zdecydował się przy okazji przenieść przystanki w jedno miejsce. Pozaułatwieniem dla podróżujących, kolejnym celem było uwolnienie od ruchuprzestrzeni pomiędzy budynkiem urzędu miasta a estakadą. Ta część Rynkuzostanie wkrótce na nowo zaaranżowana, nad czym pracują architekci iprojektanci. Nie byłoby to możliwe bez przeniesienia linii tramwajowych zaestakadę, na stary przebieg ul. Katowickiej.
W 2012 roku opracowana została pierwsza koncepcja zintegrowaniaprzystanków, rok później została rozwinięta w szczegółowej dokumentacjitechnicznej. Projekt oprócz centrum przesiadkowego obejmował przebudowę układudrogowego i tramwajowego wokół chorzowskiego Rynku.
Zadanie realizowane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów zostałopodzielone na trzy etapy. Pierwszy był realizowany wspólnie ze spółką TramwajeŚląskie, która dzięki środkom unijnym przebudowała układ torowy i wybudowałaperony. Z kolei miasto przebudowało m.in. urządzenia uzbrojenia podziemnego,wybudowało sygnalizacje świetlne i perony autobusowe. Samorząd pokrył teżkoszty wykonania wiat na peronach, oświetlenia, systemu informacji w strefie centrumprzesiadkowego. Realizacja prac pierwszego etapu rozpoczęła się w październiku2014 r., a zakończyła w lipcu 2016 r.
W czerwcu 2015 r., równolegle z trwającymi pracami, rozpoczętorealizację drugiego i trzeciego etapu inwestycji, czyli przebudowę układudrogowego ul. Kościuszki i Moniuszki wraz z przebudową skrzyżowania na rondo, idalej ul. Moniuszki oraz budowę nowej drogi, która łączy ul. Moniuszki zRynkiem.
W porozumieniu z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym GOP wraz z postępemrobót do użytku oddawane były kolejne krawędzie peronowe ? tramwajowe iautobusowe. Po konsultacjach okaże się, czy jest potrzeba wydłużania do centrumprzesiadkowego tras autobusów zatrzymujących się na pobliskim przystankuEstakada.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przez najbliższy okres rozkłady jazdy będą dopasowywane do możliwościobsługi przystanków. W godzinach szczytu autobusy i tramwaje jeżdżą tam cominutę. Dla ułatwienia perony zostały rozróżnione kolorystycznie. Przystankizostały wyposażone w nowoczesny system wiat i uzupełnione o systemy informacjidla podróżnych i pieszych.
Władze Chorzowa zaznaczają, że centrum przesiadkowe nie jest klasycznymdworcem, gdzie oczekuje się na przyjazd autobusu kilkadziesiąt minut. Stąd teżinwestycja nie wymagała budowania kosztownego budynku dworca lub pełnegozadaszenia z poczekalnią ? wystarczą ciągi wiat z dużą ilością miejscsiedzących.
W przyszłym roku KZK GOP doposaży perony w dynamiczny system informacjipasażerskiej, czyli tablice, na których wyświetlane będą informacje o godzinachodjazdu poszczególnych środków komunikacji.
Przebudowa układu drogowego wymusza zmiany w organizacji ruchu.Najistotniejszą jest całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów odcinka wzdłużperonów z obu kierunków. Na odcinek starego przebiegu ul. Katowickiej od ul.Kościuszki do nowej drogi mogą wjeżdżać wyłącznie autobusy komunikacjimiejskiej oraz służby komunalne i taksówki. Pozostali użytkownicy drogi musząkorzystać z przebudowanego układu drogowego ulic Kościuszki, Moniuszki oraznowej drogi.
„