Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W 2022 r. Dolny Śląsk wyda na transport 917,7 mln zł. W tym rewitalizacja linii

infotrans
16.12.2021 19:00
Ponad 1,7 mld zł to wysokość przyszłorocznego budżetu województwa dolnośląskiego, którego projekt przedstawił w środę zarząd regionu.

To rekordowy budżet, z którego najwięcej pieniędzy – ponad 900 mln zł – zostanie przeznaczone na budowę infrastruktury drogowej i kolejowej.

proinwestycyjny budżet

15 grudnia marszałek województwa Cezary Przybylski podczas konferencji prasowej podkreślił, że przyszłoroczny budżet ma charakter prorozwojowy i proinwestycyjny.

-„W przyszłym roku planujemy dochody wyższe o 469 mln zł w odniesieniu do uchwały budżetowej z roku 2021. Planujemy zatem też wyższe wydatki o 474 mln zł w porównaniu do tego roku” - powiedział marszałek. Dodał, że w przyszłym roku zarząd województwa nie planuje zaciągania kredytów na realizację inwestycji.

Skarbnik województwa dolnośląskiego Elżbieta Berezowska dodała, że projekt budżetu zakłada deficyt w wysokości 49 mln zł. „Zabezpieczone przy tym będą środki z budżetu województwa na wkłady własne do projektów współfinansowanych ze środków europejskich w kwocie 112 mln zł. To świadczy o mocno prorozwojowym, czyli inwestycyjnym charakterze budżetu” – powiedziała Berezowska.

Screenshot 2021 12 15 At 16 32 46 Dolny Slask Aktualnosci
Screenshot 2021 12 15 At 16 32 46 Dolny Slask Aktualnosci 1

Transport na pierwszym miejscu

Na projekty drogowe i kolejowe zarząd województwa chce przeznaczyć przeszło 917,7 mln złotych. To o blisko 194 mln więcej niż w roku 2020. Najważniejsze zadania to przede wszystkim rewitalizacja linii kolejowych, na którą przeznaczono przeszło 358 mln zł. To projekt wieloletni, w ramach którego przeprowadzone zostaną:

  • rewitalizacja linii kolejowej nr 345 i 308 na odcinku Mysłakowice -  Kowary - Kamienna Góra;
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 372 na odcinku  Bojanowo - Góra Śląska;
  • elektryfikacja i zabudowa mijanki kolejowej wraz z zabudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym na linii 326 Wrocław Psie Pole – Trzebnica
  • rewitalizacja linii kolejowej Srebrna Góra – Bielawa.

Celem tych projektów jest rewitalizacja linii kolejowych z kompleksową wymianą nawierzchni wraz z zabudową urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz odtworzenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Zmodernizowane zostaną także drogi wojewódzkie, a przeznaczone na ten cel na najbliższe lata 160 mln zł pozwoli m.in.: przebudować drogi wojewódzkie nr 324 na odcinku Niechlów – Załęcze oraz nr 340 na odcinku Ścinawa – Oleśnica. W ramach realizacji Trasy Sudeckiej ruszy budowa kolejnego etapu obwodnicy Dzierżoniowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382.

-"Transport, jak co roku, stanowi największą część naszego budżetu. Cały czas dążymy do ułatwienia komunikacji transportowej w naszym regionie. Konsekwentnie będziemy rewitalizować przejęte już przez Województwo Dolnośląskie linie kolejowe m.in. odcinki Duninów-Chocianów, Chojnów-Rokitki czy też Gryfów Śląski-Mirsk-Świeradów-Zdrój. Na przyszły rok przeznaczymy też pieniądze na wyczekiwaną inwestycję, jaką będzie rewitalizacja układu torowego w obrębie stacji Wrocław Świebodzki. Czeka nas także dużo realizacji z zakresu infrastruktury drogowej. W planach mamy m.in. kontynuację projektu Trasy Sudeckiej, Wschodniej Obwodnicy Wrocławia czy budowę Obwodnicy Krzeczyna Wielkiego – wylicza Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego – Wierzę, że budżet ten pozwoli na nieprzerwany rozwój bazy sportowej, turystycznej, a także na poszerzenie naszej mapy kolejowej i rozwój infrastruktury na Dolnym Śląsku – dodaje.