W 2020 w GZM stanie 400 tablic SDIP. Od Dysten
Pod koniec 2020 r. na terenie Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii ma działać ponad 530 tablic przystankowych zmiennej treści. Dotądzamontowano tam ok. 130 takich urządzeń, a w przyszłym roku ma być kolejnych400.
Jak przekazał 11 grudnia rzecznik Zarządu TransportuMetropolitalnego Michał Wawrzaszek, po pierwszej pilotażowej fazie budowySystemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) – czyli w latach 2012–2014,kiedy na terenie sześciu miast zamontowano 72 tablice – ZTM rozwija ten system.W tym roku zamontowano 60 nowych tablic.
-„Zakładamy, że w ciągu kolejnego roku pasażerom do użytkuoddamy kolejne 400 takich urządzeń” – zapowiedział Wawrzaszek. Jak zaznaczył,urządzenia są i będą montowane w ponad 30 gminach. W ostatnich tygodniachpojawiły się m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Katowicach, Mysłowicach iSosnowcu.
Nowe tablice
Nowe tablice nieco różnią się od poprzednich wersji.Informacja wyświetlana jest teraz po obu stronach, a boczny profil urządzeń wkształcie litery „V” sprawia, że wyświetlany tekst jest lepiej widoczny.
-„Tablice zostały wyposażone w kamery, dzięki którym wandalebędą łatwiej identyfikowani. Nie zmienia się natomiast podstawowa funkcjonalnośćtablic. Pasażerowie dzięki nim będą wiedzieć, za ile minut przyjedzie autobus,tramwaj lub trolejbus” – wskazał rzecznik ZTM. Dodał, że dokładny terminoddania do użytku wszystkich ponad 500 urządzeń będzie uzależniony od odbiorówtechnicznych.
Test w KZK GOP
Początkowo SDIP na terenie działania obecnej Metropoliizaczął budować największy wcześniejszy organizator komunikacji miejskiej na tymterenie – Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego(KZK GOP).
System pilotażowo objął kilka ciągów pasażerskich wKatowicach, Zagłębiu Dąbrowskim oraz Gliwicach i Zabrzu (łącznie 72 tablice naprzystankach). Rozwiązanie powstało przy wsparciu funduszy UE na lata2007-2013.
Jeszcze przed utworzeniem zrzeszającej 41 miast i gminGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), co nastąpiło w połowie 2017 r.,KZK GOP przygotował obszerną rozbudowę systemu pod kątem obecnych środkówunijnych.
Dysten zwycięzcą
Przetarg na rozbudowę systemu trwał w latach 2017-2018. Przybudżecie zamówienia 62,9 mln zł brutto, wybrano tańszą z dwóch ofert -zabrzańskiej spółki Dysten za 35,5 mln zł brutto, przy 150 miesiącachgwarancji. Umowę podpisano w sierpniu 2018 r.
Po przejęciu od 2019 r. przez Zarząd TransportuMetropolitalnego funkcji dotychczasowych organizatorów (w tym KZK GOP), ZTM przejąłbudowę systemu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Inwestycja obejmuje m.in. dostarczenie i montaż 400elektronicznych tablic 6-wierszowych dwustronnych wraz z kamerami monitoringu i6 elektronicznych tablic 12-wierszowych – jednostronnych dla obszaru KZK GOP, atakże 50 tablic 6-wierszowych dwustronnych dla Tychów oraz 6 podobnych tablicdla Bierunia.
Większe tablice jednostronne mają pojawić się m.in. napodziemnym przystanku pod katowickim dworcem kolejowym, na dworcach komunikacjimiejskiej w Bytomiu, w Będzinie, w Sosnowcu (przy urzędzie miasta) oraz wZabrzu.
Ponieważ po wprowadzeniu od początku 2018 r. przez GZMwspólnej taryfy dla obszaru Metropolii – zamiast taryf trzech dotychczasowychorganizatorów, w tym tyskiego – tyski organizator nie dysponował w swoichpojazdach systemem Śląskiej Karty Usług Publicznych – ŚKUP, kontrakt przewidujedostawę, montaż i uruchomienie odpowiednich urządzeń dla ok. 170 pojazdów.
Umowa obejmuje też m.in. zapewnienie tyskiemu organizatorowiodpowiedniego oprzyrządowania, włączenia i koordynacji nowych elementów zistniejącymi systemami, w tym SDIP i ŚKUP, a także dostarczenie mobilnychurządzeń serwisowych oraz dedykowanej aplikacji SDIP dla urządzeń mobilnychpasażerów.
System SDIP pozwala – w miarę potrzeb – na wykorzystywaniego w różnych celach. W sezonach grzewczych – zgodnie z pomysłem WojewódzkiegoInspektora Ochrony Środowiska w Katowicach – na tablicach udostępniane sąkomunikaty o jakości powietrza.(PAP)
„