Uwagi PIGTSiS do ustawy o PTZ
Do 5 stycznia organizacje uczestniczące przy MIiB w pracach nad nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym miały czas na przesłanie swoich projektów. Przedstawiamy wersję PIGTSiS.
Pełny projekt – patrz link u dołu.
Izba przy opracowaniu materiału wzięła pod uwagę:
1) Oczekiwania swoich członków wyrażone w przeprowadzonych konsultacjach, zbiorowych i indywidualnych;
2) Uwagi, jakie zgłaszali przedstawiciele JST, z którymi ma umowy na doradztwo, w sprawie stosowania zapisów ustawy;
3) Uwagi, z jakimi spotkała się przy opracowywaniu planów Transportowych oraz ich przyjmowaniu przez odpowiednie organy tych jednostek samorządowych;
4) Uwagi, jakie otrzymała w trakcie spotkań szkoleniowych, w których wzięło udział blisko tysiąc osób reprezentujących przewoźników jak i urzędników.
PIGTSiS swoje uwagi dzieli na kilka grup, są to sprawy związane z:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
1) Doprecyzowaniem zapisów budzących szereg wątpliwości np. takich jak uprawnienia, ale też obowiązki poszczególnych organizatorów, kwestia charakteru przewozów realizowanych na obszarach gmin miejsko-wiejskich, obszarów aglomeracyjnych, czy na obszarach porozumień, jeżeli dotyczy ono np. jednej linii itp.
2) Ustalaniem zasięgu przewozów o charakterze użyteczności publicznej;
3) Sposobu nałożenia obowiązku honorowania ulg przez przewoźników, oraz wynikający z tego tytułu obowiązek zwrotu im utraconych przychodów.
-?Izba ma świadomość, że nie wszystkie zgłaszane przez nas kwestie zostaną uwzględnione. Jednak uważamy za konieczne wskazanie obszarów, nad którymi należy się przynajmniej zastanowić.Należy jednak zdawać sobie sprawę, że często interesy poszczególnych grup członków są z sobą sprzeczne. Dlatego to władze Organizacji określą, jakie stanowisko ma w danej kwestii prezentować przedstawiciel Izby” ? podkreśla Zdzisław Szczerbaciuk, prezes zarządu PIGTSiS i dodaje: ??Proces nowelizacji ustawy będzie trwał jeszcze kilka miesięcy. Po opracowaniu propozycji rządu, analizy projektu dokona Sejm”.
„