Utrudnienia przy budowach centrów przesiadkowych w Katowicach
Wprowadzenieograniczeń ruchu w pobliżu miejsc budowy dwóch centrów przesiadkowych wKatowicach, zapowiedział we wtorek tamtejszy magistrat. W centrum zamkniętezostaną ulice Sądowa i częściowo Sobieskiego; w dzielnicy Zawodzie zwężone będąulice 1 Maja i Krakowska.
Chodzi o dwa z czterech budowanych obecnie centrówprzesiadkowych w Katowicach, pod nazwami: Sądowa i Zawodzie. Umowę na budowęwęzła Sądowa miasto podpisało w drugiej połowie lutego br.; umowę z wykonawcąwęzła Zawodzie – w drugiej połowie listopada ub. roku.
W związku z budową węzła Sądowa w poniedziałek 9 lipca zruchu zostaną wyłączone (do 15 września br.) ul. Sądowa i ul. Jana IIISobieskiego – na wysokości inwestycji. Dla samochodów w tym czasie będzieobowiązywał objazd ulicami Gliwicką i Goeppert–Mayer. Autobusy obsługująceprzystanek na Placu Wolności i jadące stamtąd do podziemnego dworcaautobusowego i ul. Mikołowskiej będą kierowane ulicami 3 Maja i Słowackiego.
„Ruch autobusów w zmienionej organizacji ruchu będzieutrzymany do końca budowy. Na obecnym etapie lokalizacje przystanków nieulegają zmianie” – wskazała w przesłanej PAP informacji rzeczniczka urzędumiasta Ewa Lipka.
Przy budowie węzła Zawodzie już w nocy z piątku na sobotę -z 6 na 7 lipca – wprowadzone zostanie zwężenie ulic 1 Maja i Krakowskiej. Ruchzostanie poprowadzony jednym pasem w każdą stronę. Przeniesione w rejonzajezdni zostaną też obecne przystanki komunikacji miejskiej (co może wiązaćsię z korektami rozkładów jazdy). Obie te zmiany będą obowiązywały dozakończenia inwestycji.
Węzeł Sądowa w centrum miasta, który za 56,9 mln złrealizuje Budimex, ma umożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusówkomunikacji miejskiej na dalekobieżne. Węzeł ten będzie funkcjonował ok. 500 mod katowickiego dworca kolejowego, mieszcząc m.in. parking dla ok. 50samochodów. Budowa powinna zostać zrealizowana jeszcze przed końcem 2019 r.
Węzeł Zawodzie, budowany przez konsorcjum firm ZUE i Unibepza 66,4 mln zł, zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy o tejnazwie. Ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów na liczne linietramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. Zapewni 275 miejsc dlasamochodów. Ta inwestycja powinna być gotowa jesienią 2019 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W Katowicach trwa jeszcze budowa dwóch innych centrówprzesiadkowych. Pierwsze, niewielkie, przy dworcu kolejowym w dzielnicy Ligota,powinno być oddane do użytku jeszcze w tym roku. Prace przygotowawcze trwają nabudowie węzła w Brynowie, który obsługując południową część miasta – ruchnapływający od strony m.in. Mikołowa – ma zapewniać przesiadki z autobusów isamochodów (parking na ok. 450 miejsc) na zmierzające stamtąd do centrumtramwaje.
Węzeł Sądowa jest jedyną inwestycją I etapu budowyKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych dotowaną z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy węzły (Ligota,Brynów i Zawodzie) wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego – z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
W drugim etapie Katowickiego Systemu Zintegrowanych WęzłówPrzesiadkowych, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mająwęzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł:Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.
„