USA: Transport publiczny zmniejsza emisję zanieczyszczeń
Transport publiczny był od dawna alternatywą dla ludzi chcącychzostawić samochód w domu i nie przyczyniać się do większego skażeniaśrodowiska. Naukowcom z University of Utah (USA) udało się odpowiedzieć napytanie, w jakich okolicznościach autobusy i pociągi pomagają zredukować emisjęzanieczyszczeń.
Zalety komunikacji
Badacze Daniel Mendoza, Martin Buchert i John Linwykorzystali dane z czytników w pojazdach komunikacji miejskiej, rejestrującychdługość podróży, aby oszacować emisje „zaoszczędzone” dzięki autobusom ikolejom, a także zaplanować, jak można byłoby rozbudować miejską flotę.
Badanieopisane w „Environmental Research Communications” nie jest pierwszą próbąoszacowania, ile zanieczyszczeń może nam oszczędzić poruszanie się komunikacjąmiejską. Ostatni postęp technologiczny pozwolił jednak odpowiedzieć na topytanie z większą precyzją.
Usprawnieniem w pomiarach okazały się specjalne kartymiejskie, przykładane do czytników na początku i na końcu podróży, którezapewniły anonimowe dane na temat tego, gdzie pasażerowie wsiadają i wysiadają.
Średnio połowa pasażerów transportu miejskiego Utah TransitAuthority ich używa. -„Teraz możemy realnie kwantyfikować podróże, zarówno wczasie, jak i w przestrzeni” – powiedział Mendoza. Zliczono w ten sposóbkilometry, które pasażerowie przejechali w 2016 r.
Drugie źródło
Drugie źródło danychstanowiła baza informacji o rozkładach jazdy i przystankach Google – GeneralTransit Feed Specification. Dzięki temu naukowcy mogli wyśledzić, gdzie i jakczęsto jeżdżą autobusy i pociągi UTA. Zaopatrzeni w te dane badacze mogli oszacowaćemisje zanieczyszczeń i kilometry pokonywane przez transport publiczny, anastępnie zestawić je z podróżami jego użytkowników, aby ocenić, ile kursówsamochodem zaoszczędzono w ten sposób.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewagę komunikacji miejskiej najlepiej było widać w dni powszedniei na gęsto zaludnionych obszarach. Efekt ten był dużo mniejszy wieczorami, naobrzeżach miast i w weekendy.
-„Aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z lokalnejkomunikacji, należałoby zwiększyć liczbę pasażerów przypadającą na kurs,wprowadzić więcej przyjaznych środowisku pojazdów i zrezygnować z kursów, zktórych korzysta najmniej pasażerów – rekomendują naukowcy. (PAP)
„