Unijna rewolucja w transporcie Polski Wschodniej

infotrans
22.09.2012 11:34
Miasta wschodnich województw z pomocą Programu Rozwój Polski Wschodniej całkowicie zmieniają swój transport miejski. Na ulicach Białegostoku, Kielc, Lublina już pojawiły się dziesiątki nowych autobusów, a do Olsztyna po prawie 50 latach wracają tramwaje, a Rzeszów w lipcu podpisał umowę o dofinansowanie transportu miejskiego z Programu Rozwój Polski Wschodniej. Nowoczesne pojazdy, elektroniczne karty miejskie, zmodernizowane przystanki i przebudowane ulice to najbardziej chwalone przez mieszkańców korzyści transportowej rewolucji w Polsce Wschodniej. A oto najważniejsze punkty na mapie tej komunikacyjnej rewolucji:
Białystok. W kwietniu 2012 r. mieszkańcy miasta mogli zobaczyć 70 nowych pojazdów, które zostały zaprezentowane na miejskim rynku
Białystok –gruntowny lifting Białystok w ostatnich latach zmienił się nie do poznania. Liczne inwestycje w mieście sprawiły, że stolica Podlasia zachwyca zarówno mieszkańców, jak i turystów z Polski i zagranicy. Jednym z obszarów, gdzie najlepiej widać te zmiany jest transport publiczny. Dużo uwagi poświęcono jego unowocześnieniu. Już w 2005 r. miasto rozpoczęło kompleksowy projekt poprawy jakości transportu publicznego. Ze względu na skalę, przedsięwzięcie podzielono na 3 etapy, przy czym etap II i III uzyskały dofinansowanie z Programu Rozwój Polski Wschodniej. Białystok zyskał system dynamicznej informacji pasażerskiej i wprowadził elektroniczną kartę miejską. Przebudowano też główne ulice i dokończono budowę obwodnicy śródmiejskiej. Liftingowi poddano także białostockie autobusy. Po ulicach jeździ 48 nowych pojazdów –wszystkie nowoczesne i jednolicie oznakowane. Teraz zmodernizowane przystanki informują z daleka o nazwie ulicy i kursujących liniach autobusowych. To wszystko w ramach etapu II. W ostatnim etapie przebudowane zostaną kolejne ulice oraz wprowadzony system zarządzania ruchem. W kwietniu miasto przekazało już mieszkańcom ostatnią partię nowych autobusów, w sumie 70 klimatyzowanych pojazdów, wyposażonych w pełny monitoring. Mówi Bogusław Prokop, dyrektor zarządu Białostockiej Komunikacji Miejskiej: -„Pasażerowie korzystają dziś z niskopodłogowych, wygodnych autobusów. Są ciche i przyjazne środowisku. Jeśli uruchomimy silniki 70 nowych pojazdów to emisja spalin będzie mniejsza niż jednego (!) starego ikarusa. Bilet okresowy można kupić bez wychodzenia z domu. Zamówiony i opłacony bilet następnego dnia rano można zakodować na karcie poprzez czytniki zainstalowane przy każdym wejściu do autobusu. Dzięki temu zrezygnowaliśmy z instalowania biletomatów. W naszym systemie, jako pierwszym w Polsce, funkcjonuje karta kibica naszego rodzimego klubu Jagiellonia. Bilety można zakodować też na prawie 40 tysiącach legitymacji studenckich. Posiadając kartę miejską pasażer może też z elektronicznej portmonetki kupić dowolny bilet, na każdą z czterech stref taryfowych nie tylko dla siebie, ale również dla 30 osób razem z nim podróżujących. Elektroniczny bilet jest tańszy niż papierowy, bo koszty dystrybucji doładowań są niższe niż biletów papierowych.
Kielce: dwie z nowo wybudowanych pętli autobusowych to dworce z zapleczem socjalnym dla kierowców i pasażerów autobusów. Powstały też nowe drogi, zatoki i system informacji pasażerskie
Kielce –górskie czy autobusowe wycieczki Mieszkańcy miasta i odwiedzający je goście mogą stanąć przed takim właśnie dylematem. Kielecka komunikacja przeszła ostatnio metamorfozę. Kusi komfortem i nowoczesnymi rozwiązaniami. To największy ze wszystkich projektów współfinansowanych z funduszy unijnych realizowanych przez Kielce. Zbudowano nowe drogi, utworzono pętle, zatoki, a nawet 2 dworce autobusowe. Wprowadzono system informacji pasażerskiej: tablice informacyjne na przystankach, stronę internetową i serwis mobilny, gdzie można sprawdzić czas przyjazdu autobusów. Na najczęściej uczęszczanych przystankach stoją biletomaty. Mówi Tadeusz Sayor, zastępca prezydenta Kielc, pełnomocnik ds. projektu;-„To przede wszystkim istotna poprawa infrastruktury drogowej. Bardzo spektakularnym, ale mniej kosztownym, okazało się też wprowadzenie Systemu Informacji Pasażerskiej. Umożliwia to m.in. wyświetlanie na tablicach rzeczywistego czasu oczekiwania na autobus danej linii, obserwowanie w czasie rzeczywistym położenia autobusów na trasach na stronie www i w telefonie komórkowym oraz rejestrowanie wszystkich danych o ruchu autobusów. W ten sposób zyskujemy też bogaty materiał do analiz rozkładów jazdy i linii oraz dalszego udoskonalania komunikacji. W najbliższym czasie zamierzamy rozbudować system, a zmiany to przede zwiększając ilość tablic na przystankach.
Lublin. Nowoczesne niskopodłogowe autobusy marki Mercedes już przemierzają ulice. A miasto wciąż kupuje nowe... 
Lublin –historia i nowoczesność. Lublin to popularny cel wycieczek turystów odwiedzających część Polski położoną po wschodniej stronie Wisły. Oprócz malowniczych uliczek i zabytków miasto zauroczy również fanów komunikacji miejskiej. Stolica Lubelszczyzny otrzymała dofinansowanie –ponad 300 mln zł –ze środków unijnych ma modernizację transportu publicznego. Zakres działań jest równie imponujący, jak wysokość dofinansowania. Lublin to jedyne, obok Gdyni i Tych, miasto w Polsce, które posiada czynną trakcję trolejbusową. Tego nie można było pominąć przy realizacji projektu. Inicjatywa zakłada wybudowanie trakcji trolejbusowych o długości ponad 26 km i zakup 70 energooszczędnych trolejbusów. Entuzjaści autobusów będą mogli podróżować setką nowoczesnych niskopodłogowych pojazdów. Zarówno pasażerowie autobusów, jak i trolejbusów o czasie przyjazdu pojazdów zawiadamiać będą tablice elektroniczne umieszczone na przystankach.
Rzeszów i Olsztyn: Dzięki dofinansowaniu z Programu Rozwój Polski Wschodniej odmłodnieje również komunikacja miejska w Rzeszowie i w Olsztynie. W stolicy Podkarpacia przebudują drogi i kupią aż 80 nowych autobusów. Rzeszowski projekt przewiduje również stworzenie całego systemu informatycznego, który wspomoże zarządzanie autobusami. Do Olsztyna wrócą tramwaje. Pojawią się też buspasy, przebudowane zostaną skrzyżowania. Wprowadzony zostanie zintegrowany system sterowania ruchem, informacja pasażerska i bilet elektroniczny. Mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin: -„Stworzona w wyniku projektu infrastruktura drogowa oraz systemy zarządzania ruchem miejskim i transportem publicznym na pewno wpłyną pozytywnie na życie lublinian oraz sąsiednich gmin. Od samego początku staraliśmy się myśleć jak pasażer i skonstruować projekt tak, aby korzyści z jego realizacji były widoczne w mieście i służyły jego mieszkańcom. Autobusy i trolejbusy będą wygodne, czyste, estetyczne i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Możliwość sprawnego dotarcia autobusem lub trolejbusem w różne zakątki Lublina jest naszym priorytetem. Chcemy także zainspirować kierowców do zastanowienia się, czy nie warto zmienić środka transportu z własnego na miejski autobus lub trolejbus? Będzie na pewno ekonomicznej, szybciej, co najmniej tak samo wygodnie jak we własnym aucie, a korzyści dla środowiska niewymierne.