Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unia w „trybie samolotowym”

infotrans
11.12.2013 13:44
 
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zaktualizowała wytyczne dotyczące korzystania z przenośnych urządzeń elektronicznych (np. smartfonów, tabletów i czytników elektronicznych) w samolotach. Agencja potwierdza, że korzystanie z tych urządzeń w „trybie samolotowym”(wyłączony sygnał komórkowy) w trakcie całej podróży –również w czasie kołowania, startu i lądowania –nie zagraża bezpieczeństwu lotu. Siim Kallas, unijny komisarz ds. transportu i wiceprzewodniczący Komisji, zwrócił się do EASA o przyspieszenie przeglądu zasad korzystania w samolotach z urządzeń elektronicznych z włączonym sygnałem komórkowym. Nowe wytyczne powinny zostać opublikowane na początku 2014 r. -„Wszyscy lubimy być „online”, kiedy podróżujemy, jednak najważniejszą sprawą jest bezpieczeństwo. Poprosiłem o przegląd wytycznych w oparciu o jasną zasadę: to, co zagraża bezpieczeństwu, powinno być zabronione. Jeśli jednak coś jest bezpieczne, powinno być dozwolone w wyznaczonych granicach. Zrobiliśmy dziś pierwszy krok do zwiększenia swobody korzystania z urządzeń elektronicznych podczas kołowania, startu i lądowania. W następnej kolejności chcemy się zastanowić, na jakich zasadach można dopuścić korzystanie z sieci komórkowych na pokładzie samolotu. Przegląd ten wymaga czasu i musi się opierać na faktach. Mamy nadzieję, że nowe wytyczne UE dotyczące korzystania z urządzeń nadawczych w samolotach należących do unijnych przewoźników zostaną opublikowane w przyszłym roku”–podkreśla Siim Kallas. Opublikowane dziś zaktualizowane instrukcje bezpieczeństwa odnoszą się do przenośnych urządzeń elektronicznych z wyłączonym sygnałem komórkowym, czyli działających w „trybie samolotowym”. W wytycznych po raz pierwszy zezwala się na korzystanie z osobistych urządzeń elektronicznych w trybie samolotowym na wszystkich etapach podróży, od bramki w miejscu wylotu do bramki na lotnisku docelowym. Wcześniej wszystkie osobiste urządzenia elektroniczne musiały być wyłączone podczas kołowania, startu i lądowania.
fot. 1. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zaktualizowała wytyczne dotyczące korzystania z przenośnych urządzeń elektronicznych
Kolejne kroki —bluetooth, Wi-Fi, telefony komórkowe
Unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas zwrócił się do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o przyspieszenie przeglądu zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń nadawczych na pokładzie samolotów. Nowe wytyczne zostaną opublikowane w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Obecnie linie lotnicze zazwyczaj nie pozwalają na połączenia telefoniczne czy korzystanie z Wi-Fi od momentu zamknięcia drzwi samolotu do momentu dotarcia do bramki i otwarcia drzwi na lotnisku docelowym. Połączenie z siecią jest teraz możliwe tylko w specjalnie wyposażonych samolotach po osiągnięciu wysokości przelotowej. W tym przypadku pasażer nie łączy się z siecią naziemną, lecz z bezpiecznym systemem pokładowym. Wyposażenie takie posiada obecnie niewiele samolotów, można jednak zakładać, że w nadchodzących latach ich liczba zwiększy się. Komisja przyjęła ostatnio decyzję dotyczącą telekomunikacji umożliwiającą świadczenie usług 3G i 4G w odpowiednio wyposażonych samolotach, aby poprawić jakość połączeń uzyskiwanych przy pomocy urządzeń nadawczych.
10 pytań do…
Prezentujemy najczęściej pojawiające się pytania po wejściu w życie nowych regulacji:
Jaki będzie to miało wpływ na mój najbliższy lot?
Teraz swoje regulaminy muszą dostosować linie lotnicze. Wiele z nich dokona tego prawdopodobnie w najbliższych tygodniach. Pasażerowie muszą zawsze przestrzegać instrukcji bezpieczeństwa wydawanych przez załogę, dlatego z urządzeń elektronicznych można korzystać tylko wtedy, gdy pozwoli na to załoga samolotu. Załoga będzie nadal prosiła o uwagę w trakcie instruktażu postępowania w razie niebezpieczeństwa oraz może prosić o schowanie ciężkich przedmiotów podczas startu i lądowania.
Kiedy mogę korzystać z mojego smartfona, tabletu, czytnika elektronicznego lub odtwarzacza muzyki?
„Tryb samolotowy”włączony
„Tryb samolotowy”wyłączony
Na ziemi (kołowanie)
TAK, ale przed startem należy wysłuchać instruktażu postępowania w razie niebezpieczeństwa i schować ciężkie przedmioty
NIE
Start
TAK
NIE
Kołowanie
TAK
TAK, ale tylko w specjalnie wyposażonych samolotach i za zgodą załogi
Lądowanie
TAK
NIE
Czy zawsze będę mógł korzystać na pokładzie z mojego PED w trybie samolotowym?
Najważniejsze jest zawsze bezpieczeństwo. W pewnych okolicznościach załoga lotnicza może nakazać pasażerom wyłączenie ich urządzeń. Pasażerowie muszą zawsze stosować się do wydawanych przez załogę poleceń mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa lub dotyczących innych kwestii.
A co z funkcją przesyłania danych? Czy mogę na pokładzie używać mojego PED do wysyłania e-maili, SMS-ów itp.?
Jeszcze nie, ale unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas zwrócił się do EASA o przyspieszenie przeglądu zagrożeń związanych z korzystaniem podczas lotu z funkcji transmisji danych w urządzeniach elektronicznych. Opublikowanie zaktualizowanych instrukcji bezpieczeństwa planowane jest na 2014 rok. Obecnie wszystkie ograniczenia w korzystaniu na pokładzie samolotu z funkcji transmisji danych w PED (w tym w telefonach komórkowych) nadal obowiązują. PED mogą być używane w trybie przesyłu do uzyskania połączenia z siecią umożliwiającego prowadzenie rozmów telefonicznych lub korzystanie z poczty elektronicznej jedynie w samolotach, które są specjalnie w tym celu wyposażone w system pokładowy posiadający świadectwo bezpieczeństwa. Jednak nawet w przypadku takich samolotów połączenie dozwolone jest tylko wtedy, gdy samolot znajduje się na wysokości przelotowej;połączenie to uzyskuje się za pomocą systemu pokładowego, a nie sieci naziemnej. Linie lotnicze ustalą we własnym zakresie warunki dostępu, w szczególności stawki za połączenie. Obecnie nie ma jeszcze wielu samolotów wyposażonych w taki system, ale można oczekiwać, że ich liczba wzrośnie w nadchodzących latach. W każdym przypadku personel pokładowy powinien poinformować pasażerów o możliwościach wykonywania połączeń na pokładzie danego samolotu.
A co z rozmowami przez telefon? Czy nie będą one przeszkadzać współpasażerom?
Bezpieczne korzystanie z telefonów komórkowych będzie jednym z punktów przeglądu dotyczącego korzystania z funkcji transmisji w PED. Poszczególne linie lotnicze opracują praktyczne zasady odpowiadające wymaganiom ich klientów. Linie lotnicze mogą wprowadzić ograniczenia połączeń głosowych ze względów grzecznościowych.
Czy to nowe podejście nie zagraża bezpieczeństwu?
Nie, nowe zasady są wynikiem analizy przeprowadzonej przez specjalistów z całej branży lotniczej, reprezentujących między innymi linie lotnicze, producentów samolotów, stowarzyszenia pilotów oraz producentów PED.
Czy linia lotnicza ma obowiązek wprowadzenia nowych zasad?
Nie. Każda linia lotnicza może zdecydować się na stosowanie bardziej restrykcyjnych zasad używania PED. Linie lotnicze mogą według własnego uznania wprowadzać ograniczenia dotyczące korzystania przez pasażerów z PED.
W jaki sposób członkowie personelu pokładowego lub załogi lotniczej dopilnują, by wszystkie PED były w trybie samolotowym?
Wszyscy powinni traktować bezpieczeństwo podczas lotu jako priorytet. Członkowie personelu pokładowego lub załogi lotniczej mogą nie być w stanie osobiście sprawdzić, czy wszyscy pasażerowie przestawili swoje urządzenia na tryb samolotowy. Pasażerowie są zawsze zobowiązani do stosowania się do poleceń personelu pokładowego i załogi lotniczej.
Co zrobią linie lotnicze z państw spoza UE? Czy nowe zasady obejmują wszystkie linie lotnicze działające w Europie?
Linie lotnicze spoza UE stosują uregulowania dotyczące korzystania z PED wydane przez ich krajowe urzędy lotnictwa cywilnego. Zaktualizowane wytyczne unijne mają zastosowanie jedynie do linii lotniczych z UE.