Unia opisuje, jak ma wyglądać transport po pandemii

infotrans
14.05.2020 08:30

Regularne czyszczenie i wentylacja wagonów lub kabiny,ograniczenie kontaktów między pasażerami i załogą, konieczność noszenia masek -to niektóre z wytycznych przedstawionych w środę, 13 maja przez KE ws. korzystania ześrodków transportu.

Obowiązki pasażerów

W swoich wskazówkach Komisja podkreśliła, że pasażerowiepowinni nosić maski podczas przebywania w węzłach transportowych i wtransporcie zbiorowym, szczególnie tam, gdzie nie można zastosować zasaddystansu społecznego.

Rekomendacje mają zastosowanie m.in. do samolotów, pociągówczy autokarów. Wybuch pandemii spowodował, że ruch lotniczy zmniejszył się wEuropie o 90 proc., podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o dalekobieżnąkolej. Teraz gdy państwa UE rozluźniają ograniczenia, przygotowywane jestrównież wznowienie funkcjonowania transportu międzynarodowego.

Obowiązki obsługi

Do powrotu do stanu sprzed pandemii nie ma jednak mowy.Wytyczne Komisji Europejskiej przewidują m.in., że pracownicy transportu, np.stewardzi czy stewardesy w pociągach lub samolotach powinni być wyposażeni wśrodki ochronne i nosić podczas pracy maski i okulary. Ograniczona ma byćsprzedaż towarów, w tym żywności i napojów.

Tam gdzie to możliwe zmniejszone ma być zagęszczenie pasażeróww środkach transportu zbiorowego i w poczekalniach. Na lotniskach, stacjachkolejowych, w portach, czy w innych miejscach z których korzystają pasażerowiemają być utworzone specjalne linie komunikacyjne umożliwiające ruchjednokierunkowy.

Dodatkowo zlikwidowane lub przeniesione mają być takieobiekty, jak ławki czy stoły, aby zapewnić zachowanie dystansu społecznego.Instalowane mają być stacje do dezynfekcji rąk; wymagane ma być korzystanie znich w miarę możliwości.

Elektroniczna sprzedaż biletów

Priorytetem ma być elektroniczna sprzedaż biletów irezerwacja miejsc. Chodzi o to, by zmniejszyć liczbę podróżnych np. przyautomatach biletowych i kasach. Ci, którzy nie mają dostępu albo nie radząsobie z technologią, mają mieć nadal możliwość tradycyjnego zakupu biletu.

Oprócz środków mających na celu ograniczenie ryzyka infekcjiKE wskazuje też na możliwość śledzenia kontaktów na przykład przy użyciuaplikacji mobilnych. Ich użycie musi być jednak dobrowolne. Wejście na pokładnie powinno być uzależnione od korzystania z aplikacji do śledzenia kontaktów.

Gotowe instrukcje

Rekomendacje mówią też o tym, że przewoźnicy powinni miećprzygotowane schematy działania na wypadek, gdy któryś z pasażerów okaże sięchory lub będzie miał symptomy Covid-19. Protokoły powinny wskazywać naspecjalne obszary dla pasażerów z objawami oraz opisywać kroki na rzeczzmniejszenia ryzyka narażenia innych pasażerów i pracowników. Jeśli podróżodbywała się z rezerwacją miejsca, przewoźnik powinien przekazać informacje oryzyku innym pasażerom, którzy byli w pobliżu chorego.

KE wskazuje, że przynajmniej podczas początkowej fazyznoszenia obostrzeń może być konieczne zmniejszenie liczby pasażerów „wniektórych rodzajach transportu”. Wytyczne nic nie mówią o tym, byśrodkowe siedzenie w samolocie pozostawało puste, by zapewnić dystans międzypasażerami, ale pożądane jest poszukiwanie „najbardziej odpowiedniegoprzydziału miejsc”.

Na podstawie wytycznych spodziewać można się też ograniczeńwe wnoszeniu bagażu na pokład, aby zmniejszyć ruch w kabinie samolotu. Liniemają też zalecać wcześniejsze przybywanie na lotnisko; priorytetem ma byćsamodzielna odprawa.

Jeśli tylko pozwoli na to sytuacja zdrowotna, KE chcezniesienia ograniczenia w indywidualnym transporcie: poruszania się samochodów,motocykli czy rowerów. Poluzowanie restrykcji ma pozwolić na wznowieniemobilności, zwłaszcza na szczeblu lokalnym i regionalnym. (PAP)