Unia Europejska wesprze budowę węzła przesiadkowego w Bronowicach

infotrans
28.12.2017 08:34

Unia Europejska wramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata2014-2020 wesprze budowę węzła przesiadkowego i parkingu P+R w Bronowicach.

Jak informuje krakowski ratusz projekt uzyskał najwyższą,niemal maksymalną możliwą ocenę. Inwestycja zyska wsparcie w wysokości ok. 13,6mln zł. Dziś dofinansowanie jest już gwarantowane.

– Zarząd Województwa Małopolskiego podjął uchwałę w sprawiewyboru do dofinansowania projektu pn. „Budowa zintegrowanego węzłaprzesiadkowego wraz z parkingiem P+R Bronowice oraz terminalem autobusowym”,środkami w wysokości 13 598 767,05 zł – mówi Piotr Kącki, członek zarząduMiejskiej Infrastruktury, zajmujący się m.in. pozyskiwaniem w imieniu gminyśrodków unijnych dla parkingów typu P+R realizowanych przez spółkę.

Zintegrowany węzeł przesiadkowy okazał się najlepiejprzygotowanym projektem starającym się o unijne fundusze uzyskując niemalżemaksymalną liczbę punktów. Przyjęte rozwiązanie integruje ze sobą wszystkierodzaje transportu publicznego w Krakowie.

– Pod koniec września 2017 r. podpisane zostały umowy odofinansowanie dla trzech innych projektów dofinansowywanych w ramach ZIT: wKurdwanowie, Bieżanowie oraz Małym Płaszowie – dodaje Piotr Kącki. – Wszystkieprojekty uzyskały bardzo wysokie oceny. Oznacza to, że projekty zostały bardzodobrze przygotowane zarówno pod względem formalnym, jak również merytorycznym,a więc ze względu na przyjęte rozwiązania projektowe i zastosowane innowacje –tłumaczy członek zarządu MI.

Przyznając tak wysokie oceny komisja doceniła modelowerozwiązania. Łączna kwota dofinansowania unijnego dla wszystkich czterech zadańto blisko 21 mln zł.

To nie tylko parking

Zintegrowany węzeł przesiadkowy „Bronowice” nie będzieklasycznym parkingiem „Parkuj i Jedź”, który integruje transport indywidualny ijeden z podsystemów transportu publicznego (zwykle tramwaj). Inwestycja, któraplanowana jest przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Balickiej, będziepełnowartościowym węzłem przesiadkowym łączącym wszystkie rodzaje transportumiejskiego i podmiejskiego w Krakowie. Będą z niego korzystać kierowcy,rowerzyści oraz pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej,a także pasażerowie kolei.

Inwestycja powstanie między wiaduktami kolejowym i tym, poktórym przebiega ul. Balicka oraz torowisko tramwajowe. Na najniższym poziomieinwestycji planowany jest dworzec autobusowy komunikacji miejskiej ipodmiejskiej.

– Zaplanowano również miejsca potrzebne do prowadzeniasprzedaży biletów. Obiekt wyposażony będzie w tablice informacyjne podająceczasy odjazdu poszczególnych linii. Zaprojektowano także budynek dworcowy wrazz poczekalnią, punktem komercyjnym oraz publiczną toaletą – mówi Piotr Kącki. -Zadaszeniem dworca autobusowego będzie pierwsza kondygnacja wielopoziomowegoparkingu. Takie rozwiązanie sprawi, że dworzec nie będzie ingerował w otoczenie– dodaje.

Dworzec autobusowy zlokalizowany będzie w poziomie ul. ArmiiKrajowej, natomiast pierwsza kondygnacja parkingu P+R będzie się znajdowała wjednym poziomie z wiaduktem ul. Balickiej. Kierowcy wysiadający z samochodów natym poziomie wygodnie i bez zbędnego nadkładania drogi, dotrą na przystankitramwajowe. Kondygnacje obiektu będą połączone schodami i windami – wszystkoprzystosowane będzie dla osób niepełnosprawnych.

Stacja ładowaniaautobusów

Założenia inwestycji są takie, że kierowcy pozostawiającswój pojazd na parkingu dalszą podróż kontynuować będą tramwajem, autobusem lubpociągiem. W obiekcie zaprojektowano również parkingi dla rowerów, które dlazwiększenia poczucia bezpieczeństwa wyposażone zostaną w zamki elektromagnetyczne,a także objęte będą monitoringiem wizyjnym. Rowerzyści podobnie jak kierowcybędą mogli w ten sposób kontynuować dalszą podróż komunikacją miejską lubaglomeracyjną.

Podobnie jak pozostałe inwestycje również ta w Bronowicachwyposażona zostanie w punkty ładowania pojazdów elektrycznych. – Nowością jestto, że dworzec autobusowy również będzie posiadał stacje ładowania autobusównapędzanych silnikami zeroemisyjnymi – informuje Kącki.

Wszystkie obiekty będą wyposażone w elementy dynamicznejinformacji pasażerskiej po to, aby kierowca już na parkingu wiedział kiedyodjeżdża pojazd komunikacji miejskiej tej linii, którą chce kontynuować podróż.Przy ulicach dojazdowych do parkingu umieszczone zostaną tablice informujące wczasie rzeczywistym o ilości wolnych miejsc parkingowych.

– Z parkingów za darmo będą mogły korzystać osobyposiadające bilety komunikacji miejskiej. Z kolei osoby, które takich biletównie posiadają, będą płaciły za postój. Za to na podstawie biletu postojowegobędą mogły korzystać z komunikacji miejskiej. Przyjęte rozwiązania w pełnizintegrowane są z systemem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej zarówno w wersjitradycyjnej jak również mobilnej iMKA – zaznacz Kącki.