Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Umowy wieloletnie w Warszawie

infotrans
18.03.2008 16:08
Ostatnią sesję Rady Warszawy zdominowały tematy dotyczące komunikacji miejskiej. Oprócz spraw związanych ze zmianami taryfowymi, radni obradowali nad wyrażeniem zgody na zawarcie umów wieloletnich z komunalnymi przewoźnikami. Umowy pozwolą miejskim spółkom przewozowym na liczne inwestycje, w tym zakupy taboru.
Umowy wieloletnie, jakie podpiszą przedstawiciele Miasta Stolecznego Warszawy z komunalnymi przewoźnikami będą dla spółek gwarancjami stałych przychodów. Dzięki temu nie będą miały problemów np. z zaciąganiem kredytów bankowych.
Możliwość zaciągania kredytów bankowych przez przewoźników komunalnych to priorytetowa sprawa w kontekście modernizacji taboru. Dzięki podpisanym umowom spółki będą migły finansować zakupy nowych pojazdów. Rocznie na nowy tabor przeznaczać będą w sumie, według założeń, średnio 250 mln zł.
Nie od dzis mówi się o konieczności odnowienia taboru. Bez niego Warszawa, jako stolica Polski, nie będzie wyglądac korzystnie chociażby w kontekście czekających nas rozgrywek Euro 2012. Tylko dzięki inwestycji w nowe, a co za tym idzie wygodne i nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej, Warszawa będzie w stanie sprostać rosnącym wymaganiom pasażerów oraz coraz silniejszej konkurencji ze strony transportu indywidualnego, czyli samochodów osobowych.
Nowe pojazdy będą bodźcem, który skłoni mieszkańców Warszawy oraz okolicznych miejscowości, do korzystania z transportu publicznego. Dzięki wprowadzeniu do ruchu na szeroką skalę nowoczesnych, jednoprzestrzennych i niskopodłogowych tramwajów oraz autobusów zmieni się także wizerunek całej komunikacji.
Wstępne założenia dotyczące planów zakupów nowych pojazdów komunikacji miejskiej w Warszawie są imponujące. 
 
Liczba szt.
mln. PLN
Lata
Autobusy (MZA Sp. z o.o.)
940
934
2008 – 2017
Wagony tramwajowe niskopodłogowe
(TW Sp. z o.o.)
215
1 720
2008 – 2027
Wagony metra (MW Sp. z o.o.)
257
1 500
2008 –2027
 
Zakupy taboru, choć traktowane jako priorytet, nie będą jedynymi elementami rozwoju komunikacji zbiorowej na terenie zarówno samej Warszawy, jak i okolicznych gmin. Dzięki umowom wieloletnim rozwinie się także infrastruktura tramwajowa. Program modernizacji tras tramwajowych będzie realizowany z naciskiem na podniesienie standardu tras poprzez np. zapewnienie priorytetu metodami organizacji ruchu, ograniczaniu liczby punktów kolizji z układem drogowym i pieszym oraz poprawieniu stanu torowisk i zasilania. Kluczowym zadaniem będzie wdrożenie systemu zintegrowanego zarządzania ruchem, umożliwiającego udzielanie priorytetu dla komunikacji tramwajowej w sygnalizacji świetlnej. Zmodernizowane zostaną m.in. trasy:
Pętla Cm. Wolski – Dw. Wileński oraz Dw. Wileński –Stadion Narodowy –Rondo Waszyngtona w związku z obsługą EURO 2012 komunikacją tramwajową,
Pętla Piaski – Pl. Grunwaldzki – Al. Jana Pawła II – Pętla Kielecka z odgałęzieniem Pętla Potocka – Pl. Grunwaldzki,
Rondo Starzyńskiego – Pl. Zawiszy.
Powstaną również następujące trasy (zbudowane przez TW i ZTM):
trasa tramwajowa Kasprzaka – Dw. Zachodni – Banacha – Pl. Unii Lubelskiej – Wilanów,
trasa tramwajowa pętla Winnica – Most Północny – Młociny,
trasa tramwajowa w ciągu ulic Krasińskiego-Budowlana i Św. Wincentego od Placu Wilsona do skrzyżowania ul. Budowlana/Odrowąża i dalej do centrum handlowego w rejonie węzła Trasy AK z ul. Głębocką;
trasa tramwajowa z Tarchomina do Pętli Żerań.
Rozwijana będzie również sieć warszawskiego metra. W 2008 roku zostanie zakończona realizacja I linia metra do Młocin, wraz z organizacją w rejonie stacji końcowej węzła przesiadkowego z systemem Parkuj i Jedź oraz przesiadkami na trasę tramwajową do Tarchomina (wzdłuż Trasy Mostu Północnego). Przewiduje się także kontynuację rozwoju metra, w tym budowę II i III linii. W pierwszej kolejności, z uwagi na potencjalnie duże obciążenie ruchem pasażerskim, realizowany będzie odcinek śródmiejski II linii od Ronda Daszyńskiego do stacji Warszawa Wileńska.
Następnie będzie następować przedłużenie II linii w kierunku zachodnim od Ronda Daszyńskiego na Bemowo oraz w kierunku wschodnim na Targówek i Bródno, oraz odgałęzienie II linii od stacji Stadion na Gocław. W ten sposób powstanie układ dwóch rozgałęziających się na stacji Stadion linii: IIA (Stadion – Bródno) i IIB (Stadion – Gocław).
Docelowo przewiduje się także realizację III linii metra.
Umowy wieloletnie to niewątpliwie dobry krok w odnawianiu stołecznej komunikacji miejskiej. Spółki komunalne przyspieszą wymianę taboru, co niewątpliwie prtzełoży się na poprawę obsługi podróżnych jak i nowe kontrakty dla producentów. Jest o co walczyć – 940 autobusów i 215 tramwajów to nie lada wyzwanie.
To nie jedyny sposób w jaki Władze Warszawy będą realizować modernizację stołecznej komunikacji miejskiej. ZTM wciąż będzie ogłaszał przetargi na obsługę tras komunikacyjnych.