Umowa na węzeł Sądowa podpisana

infotrans
26.02.2018 14:15

Umowę z wykonawcąwęzła przesiadkowego Sądowa w centrum Katowic podpisały już władze tego miasta– poinformował PAP w poniedziałek wiceprezydent Bogumił Sobula. Węzeł maumożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej nadalekobieżne.

Węzeł Sądowa jest położonym najbliżej ścisłego centrumKatowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych,której pierwszy etap (obejmujący cztery węzły) jest obecnie realizowany.

To również jedyna inwestycja I etapu budowy KatowickiegoSystemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych finansowana z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy węzły (Ligota,Brynów i Zawodzie) wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego – z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Umowę na dofinansowanie węzła Sądowa środkami POIiŚ przedstawicieleurzędu miasta podpisali w Ministerstwie Rozwoju pod koniec czerwca ub. roku.Przetarg – ostatni z ogłoszonych w I etapie budowy katowickich węzłów – ruszyłw drugim tygodniu października. Spłynęły cztery oferty.

Miasto przeznaczyło na realizację tego zamówienia 57,6 mlnzł brutto; w tej wartości zmieściła się jedynie oferta Budimeksu za 56,9 mln złbrutto. O jej wyborze miasto informowało pod koniec stycznia br. W poniedziałekwiceprezydent Katowic Bogumił Sobula pytany przez PAP o inwestycję powiedział,że w ub. tygodniu miasto podpisało już umowę z Budimexem.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową wykonawca będzie miał narealizację zadania 22 miesiące od dnia podpisania umowy. Oznacza to, że powinnoono zostać zakończone jeszcze przed końcem 2019 r.

Węzeł przesiadkowy przy ul. Sądowej ma pełnić funkcję nowegokatowickiego dworca autobusowego. Został pomyślany przede wszystkim pod kątemswobodnych przesiadek z autobusów komunikacji miejskiej na autobusydalekobieżne. Węzeł ten znajduje się ok. 500 m od katowickiego dworcakolejowego (dojście do niego wiedzie m.in. przez trzy ruchliwe skrzyżowania zeświatłami).

Według wcześniejszych informacji miasta po ukończeniu węzłazmieniona może zostać trasa znacznej części linii autobusów miejskich, które wjeżdżająm.in. na podziemny przystanek pod dworcem kolejowym. Docelowo miałyby oneprzejeżdżać także przez węzeł przy ul. Sądowej.

Do węzła nie dotrą natomiast – przynajmniej w bliższejprzyszłości – tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką (w dalszej perspektywierozważane ma być doprowadzenie do niego odcinka trakcji tramwajowej). Droga doprzystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.

Zgodnie z zapowiedzią miasta, prócz peronów autobusowych, wwęźle stanie m.in. budynek, w którym znajdą się: poczekalnie dla połączeńlokalnych (na parterze) i dalekobieżnych (na piętrze), a także małagastronomia, punkt prasowy i przechowalnia bagażu. Projekt uwzględnia potrzebykierowców autobusów dalekobieżnych – dyspozytornię, pomieszczenia socjalne isanitariaty. Na terenie węzła znajdą się też wiata rowerowa, parking oraz małaarchitektura i zieleń.

Węzeł Sądowa jest jedną z czterech realizowanych obecnie wKatowicach inwestycji tego typu. Trwają prace nad centrum przesiadkowym wLigocie oraz przygotowawcze dotyczące węzłów Zawodzie i Brynów (obie teinwestycje mają już zakontraktowanych wykonawców).

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie iBrynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu zkomunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicyo tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej.