Umowa na węzeł integracyjny Gdynia Chylonia
Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia pozwoli tysiącommieszkańców na swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lubautobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta. Inwestycjabędzie kosztowała prawie 46 milionów złotych.
Budowa jest realizowana w ramach projektu pod nazwą „Rozwójzrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycjeinfrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”Projekt w całości ma wartość 65.998.725 zł, a budowa węzła Chylonia jest jegoczęścią.
Rover z umową
Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą budowy węzłaprzesiadkowego, którym jest konsorcjum spółek Rover Grupo, miało miejsce 23września 2019 r.
– Cieszę się, żerozpoczynamy nowy rozdział rozwoju Gdyni. To jeden z najważniejszych projektówinfrastrukturalnych, które realizuje miasto Gdynia dla mieszkańców Chyloni,Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa. Wierzę, że zmiany, które z pewnościąnastąpią po zakończeniu tej inwestycji, zostaną bardzo pozytywnie przyjęteprzez mieszkańców. To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta dopozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lubpodziemnym. Bardzo liczę bardzo na zmianę postaw i jeszcze częstsze korzystaniez transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, żedla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem – mówiWojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Opis węzła
Pod placem Dworcowym powstanie podziemny parking typupark&ride na około 140 miejsc wraz z infrastrukturą towarzyszącą ibudynkiem toalet. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na peronySKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój izadaszony parking dla rowerów. Będą też miejsca dla taksówek. Węzeł uzupełniąwygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób zniepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską.
– Rolą samorządu jest kreowanie nowoczesnych rozwiązańtransportowych, takich, które w sposób intuicyjny będą wybierane przezmieszkańców. Takim właśnie rozwiązaniem jest nowa przestrzeń i jejinfrastruktura w bezpośrednim sąsiedztwie dworca PKP Gdynia Chylonia. Tainwestycja to nie tylko miejsce, w którym się znajdujemy, ale również obszardookoła niej – powstaną nowe drogi dla rowerów, chodniki, ale przebudujemytakże jezdnie, aby komunikacja z węzłem integracyjnym była możliwa każdymśrodkiem transportu. To nowa jakość, która odpowiada potrzebom naszychmieszkańców – nowoczesnych, dbających o środowisko, ale również wymagającychnajwyższych dostępnych standardów – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.
– Budowa tego węzłaintegracyjnego znakomicie wpisuje się w inteligentne zarządzanie miastem. Tozachęta do przesiadania się z auta do komunikacji publicznej, a tym samymograniczenie wpływu rosnącej liczby aut na środowisko. Węzły integracyjne, aten jest pierwszym z planowanych, będą silnie powiązane z komunikacją miejską,zarówno w oparciu o trasy dotarcia, jak i powiązane z komunikacją tranzytową.System informacji pasażerskiej, możliwość przemieszczania się po dzielnicyrowerem, car sharingiem czy nowoczesnym taborem autobusowym zachęci dozostawienia swoich samochodów w domu, a to przełoży się na oszczędność czasu ipieniędzy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Nie zapomniano o potrzebach osób z niepełnosprawnościami. Nawszystkich przejściach dla pieszych znajdzie się specjalne fakturoweoznakowanie kierunkowe, na parking będzie można dostać się windą. Osoby zdysfunkcją wzroku będą mogły zorientować się w topografii miejsca za pomocąspecjalnych planów dla osób niewidomych.
Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia w liczbach:
-
5 748 m. kw.nowych chodników
-
46 nowych lamp LED(oświetlenie zewnętrzne)
-
170 lamp naparkingu podziemnym
-
1078 m. kw. nowejnawierzchni
-
810 metrówkwadratowych nowych dróg dla rowerów
-
2 454 nowych drzewi krzewów
-
1200 m. kw.trawników
Gdyński wykonawca
Wykonawcą prac jest konsorcjum spółek: Roverpol sp. z o.o. zsiedzibą w Warszawie w roli lidera i spółka Rover Infraestructuras SA zsiedzibą w Walencji w Hiszpanii.
Okres wykonania prac to 96 tygodni, po których nastąpiąjeszcze odbiory techniczne, warunkujące wydanie pozwolenia na użytkowanie.Jesienią 2021 roku, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcyChyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa będą już mogli korzystać znowoczesnego węzła przesiadkowego.
Wartość projektu”Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycjeinfrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” iwysokość dofinansowania:
-
Wartość projektu ogółem – 65 998 725 PLN
-
Wydatki kwalifikowane w projekcie – 53 657 500 PLN
-
Dofinansowanie ze środków UE (Fundusz Spójności) – 40 243125 PLN. Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
„