UE zatwierdza program rozwoju polskich lotnisk
11 lutego 2009 r. Komisja Europejska zatwierdziła program pomocy dla projektów infrastrukturalnych w zakresie portów lotniczych. Zatwierdzenie przez Komisję Europejską zasad udzielania pomocy publicznej dla lotnisk stanowi ważny moment dla rozwoju sektora lotnictwa cywilnego w Polsce. Usunięta została ostatnia formalna przeszkoda udzielania ośmiu portom lotniczym położonym w sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) dofinansowania rozbudowy i modernizacji infrastruktury. Na rozwój transportu lotniczego w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko przeznaczone jest łącznie ponad 400 milionów euro ze środków unijnych. Ponad 250 milionów euro stanowią środki przeznaczone na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych. Zatwierdzony maksymalny poziom pomocy dla portów regionalnych (Gdańsk, Wrocław, Poznań, Szczecin, Rzeszów, Kraków, Katowice) wynosi 50 % kosztów kwalifikowalnych, natomiast dla portu lotniczego w Warszawie ten poziom wynosi 30 %. Program wejdzie w życie w dniu publikacji w Dzienniku Ustaw rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie pomocy na projekty infrastrukturalne w zakresie portów lotniczych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 –2013. Ministerstwo Infrastruktury traktuje to zadanie priorytetowo. Przewidywany termin publikacji rozporządzenia to koniec lutego br. Na podstawie rozporządzenia porty lotnicze będą finansowały projekty w ramach działania 6.3 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – Rozwój sieci lotniczej TEN-T. Szacunkowa wartość wszystkich projektów infrastrukturalnych znajdujących się obecnie na liście podstawowej POIiŚ to 3 619,22 milionów złotych, a łączna wartość dofinansowania zarezerwowana dla tych projektów to 940,95 milionów złotych. Poniżej przedstawiamy listę podstawowych projektów lotniskowych dla działania 6.3 POIiŚ – Rozwój sieci lotniczej TEN-T –wg. ich orientacyjnej wartości.
Lp.
|
Nazwa projektu
|
Orientacyjny koszt całkowity projektu
(mln PLN) *
|
Szacunkowa kwota dofinansowania z UE
(mln PLN) *
|
Przewidywany okres realizacji projektu (od roku -do roku)
|
Miejsce realizacji projektu (województwo)
|
Instytucja odpowiedzialna za realizację projektu
|
Warszawa
|
Port Lotniczy Warszawa -modernizacja infrastruktury lotniskowej
|
555,10
|
114,99
|
2008-2012
|
mazowieckie
|
PPL
|
Gdańsk
|
Port Lotniczy w Gdańsku – budowa drugiego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą oraz rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej
|
436,15
|
74,74
|
2009-2012
|
pomorskie
|
Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o.
|
Katowice
|
Port lotniczy w Katowicach -rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej
|
416,24
|
89,84
|
2010-2014
|
śląskie
|
GTL S.A.
|
Poznań
|
Port lotniczy Poznań – Ławica -rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej
|
394,61
|
88,04
|
2008-2012
|
wielkopolskie
|
PL Poznań -Ławica
|
Kraków
|
Port lotniczy w Krakowie -rozbudowa istniejącego terminalu pasażerskiego
|
384,35
|
92,08
|
2010-2012
|
małopolskie
|
MPL Kraków Balice
|
Wrocław
|
Port lotniczy Wrocław -rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej
|
312,59
|
128,11
|
2009-2011
|
dolnośląskie
|
PL Wrocław S.A.
|
Katowice
|
Port lotniczy w Katowicach -budowa nowego terminalu pasażerskiego C wraz z niezbędną infrastrukturą -etap I
|
177,38
|
67,38
|
2011-2012
|
śląskie
|
GTL S.A.
|
Rzeszów
|
Port lotniczy Rzeszów – Budowa nowego terminalu pasażerskiego
|
171,54
|
51,39
|
2009-2012
|
podkarpackie
|
Port Lotniczy Rzeszów -Jasionka Sp. z
o.o.
|
Rzeszów
|
Port lotniczy Rzeszów -rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej
|
163,29
|
50,31
|
2010-2012
|
podkarpackie
|
Port Lotniczy Rzeszów -Jasionka Sp. z
o.o.
|
Gdańsk
|
Port lotniczy w Gdańsku -modernizacja infrastruktury lotniskowej po stronie airside
|
159,52
|
58,21
|
2009-2015
|
pomorskie
|
Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o.
|
Szczecin
|
Port lotniczy Szczecin – Goleniów – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej
|
120,88
|
38,18
|
2009-2012
|
zachodniopomorskie
|
Port Lotniczy Szczecin -Goleniów Sp. z
o.o.
|
Opis projektów – Port Lotniczy w Gdańsku
I projekt. Budowa nowego terminala wraz z infrastrukturą towarzyszącą w porcie lotniczym w Gdańsku. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie zwiększenia przepustowości portów lotniczych. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego w Gdańsku. Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 74,74 mln PLN. Przewidywany okres realizacji projektu: 2009-2012
II projekt. Modernizacja infrastruktury lotniskowej w Gdańsku. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej ’.Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (Port Lotniczy Gdańsk Sp. z o.o.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie zwiększenia przepustowości portów lotniczych. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego w Gdańsku Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 58,21 mln PLN. Przewidywany okres realizacji projektu: 2009-2015
Opis projektów – Port lotniczy w Katowicach
Projekt I. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej w porcie lotniczym w Pyrzowicach. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (GTL S.A.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie zwiększenia przepustowości portów lotniczych. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego w Katowicach
Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 89,84 mln PLN. Przewidywany okres realizacji projektu: 2010-2014
Projekt II. Budowa nowego terminalu pasażerskiego w porcie lotniczym Pyrzowice. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (GTL S.A.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ w zakresie przebudowy portów lotniczych i zwiększenia przepustowości. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego w Katowicach. Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 67,38 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu –2011-2012.
Opis projektów – Port lotniczy w Krakowie
Projekt I. Rozbudowa terminala pasażerskiego w zakresie hali przylotów i odlotów w porcie lotniczym w Krakowie. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (MPL Kraków Balice) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ w zakresie przebudowy portów lotniczych i zwiększenia przepustowości. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego w Krakowie. Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 92,08 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu : 2010-2012
Projekt II. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej w porcie lotniczym w Krakowie. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (MPL Kraków Balice) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie zwiększenia przepustowości portów lotniczych. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego w Krakowie. Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 87,68 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu 2009-2011.
Opis projektów – Port lotniczy w Rzeszowie
Projekt I. Budowa terminala pasażerskiego w porcie lotniczym w Rzeszowie. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej ’.Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (Port Lotniczy Rzeszów – Jasionka Sp. z o.o.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ w zakresie przebudowy portów lotniczych i zwiększenia przepustowości.
Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 51,39 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu to 2009-2012
rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej
Projekt II. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej w porcie lotniczym w Rzeszowie. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (Port Lotniczy Rzeszów – Jasionka Sp. z o.o.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ w zakresie przebudowy portów lotniczych i zwiększenia przepustowości.
Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 50,31 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu to 2010 –2012.
Opis projektów – Port Lotniczy w Warszawie
Integracja obu terminali pasażerskich w porcie lotniczym Okęcie wraz z modernizacją Terminalu 1, dokończeniem budowy Terminalu 2 oraz modernizacją nawierzchni lotniskowych. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (PPL) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ w zakresie przebudowy portów lotniczych i zwiększenia przepustowości. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę pasażerów portu lotniczego w Warszawie. Szacunkowa kwota dofinansowania z UE 114,99 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu 2008-2012.
Opis projektów – Port lotniczy w Szczecinie
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej w porcie lotniczym w Szczecinie. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (Port Lotniczy Szczecin – Goleniów Sp. z o.o.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie zwiększenia przepustowości portów lotniczych.
Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 38,18 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu 2009-2012
Opis projektów – Port lotniczy we Wrocławiu
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury portowej i lotniskowej w porcie lotniczym we Wrocławiu. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej’. Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (PL Wrocław S.A.) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ w zakresie przebudowy portów lotniczych i zwiększenia przepustowości. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego we Wrocławiu. Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 128,11 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu 2009-2011
Opis projektów – Port lotniczy w Poznaniu
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej w porcie lotniczym w Poznaniu. Projekt ma strategiczny charakter i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK: 'Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej’, trzecim celem horyzontalnym NSRO: 'Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski’ oraz celem głównym POIiŚ: 'Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej ’.Projekt oraz instytucja odpowiedzialna za realizację (PL Poznań – Ławica) kwalifikują się do POIiŚ w ramach tego priorytetu. Projekt ma oddziaływanie w skali ponadregionalnej i krajowej. Realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na osiągnięcie wskaźników POIiŚ, a także SRK i NSRO w zakresie zwiększenia przepustowości portów lotniczych. Projekt ważny z punktu widzenia EURO 2012, zapewni lepszą obsługę i zwiększy przepustowość portu lotniczego w Poznaniu. Szacunkowa kwota dofinansowania z UE to 88,04 mln PLN, a przewidywany okres realizacji projektu 2008-2012.