UE: Lufthansa może przejąć Austrian Airlines
Wojna nerwów o przejęcie Austrian Airlines (AUA) rozstrzygnięta – po kolejnych ustępstwach Lufthansy Bruksela wyraziła zgodę na tę transakcję.
Austriackie linie lotnicze mają nadzieję na zachowanie silnej roli w Europie Wschodniej. Po trudnych negocjacjach Unia Europejska dała zielone światło dla przejęcia przez Lufthansę chwiejących się austriackich linii Austrian Airlines. Unijna komisarz ds. konkurencji zapowiedziała, że zaproponuje swoim kolegom z Komisji Europejskiej poparcie poprawionej oferty niemieckiego przewoźnika. Szef Lufthansy Wolfgang Mayrhuber, rząd w Wiedniu i zarząd AUA odetchnęli z ulgą. W tej sytuacji koloński koncern może kontynuować ekspansję zapoczątkowaną przez przejęcie belgijskich Brussels Airlines. Wcześniej w maju komisja wyraziła zgodę na przejęcie British Midland i Brussels Airlines. Kroes obawiała się, że pierwotna oferta Lufthansy może zagrozić konkurencji, a przez to wysokości cen na niektórych rejsach do i z Wiednia. Do samego końca Lufthansa wywierała presję na komisję i groziła fiaskiem transakcji, jeśli zgoda nie zostanie wydana do 31 lipca. Niemiecki koncern przygotował jednak ostatecznie poprawioną wersję oferty, by w ten sposób rozwiać wszelkie obawy związane z przygotowywaną transakcją. Do tej pory nie poinformowano, jakie poprawki Lufthansa wprowadziła do swojej oferty. Część z kwoty 382 milionów euro, jaką Lufthansa ma zapłacić za całkowite przejęcie AUA, będzie płatna dopiero wówczas, gdy pojawią się spodziewane ekonomiczne korzyści. Według Niemców przejęcie austriackich linii ma zakończyć się do września. Licząca ponad 100.000 pracowników Lufthansa jest jedną z największych linii lotniczych świata. Jej flota liczy ponad 500 maszyn. Austrian Airlines zatrudnia wraz z siostrzanymi liniami Lauda Air i Tyrolean Airways około 8.000 osób i dysponuje około setką samolotów. W 2008 z usług AUA skorzystało około 10,7 mln pasażerów, na pokładzie maszyn Lufthansy podróżowało w tym okresie 70,5 miliona osób.