Tylko jedna firma chce zazielenić dachy warszawskich przystanków
9 lutego Warszawski Transport Publiczny otworzył oferty w przetargu, którego przedmiotem jest dostawa i montaż zielonych dachów na istniejących wiatach przystankowych oraz wymiana szyb.
W tym roku, w ramach budżetu obywatelskiego, planowany jest montaż aż 81 zielonych dachów oraz 9 nowych wiat przystankowych. Zwycięskie projekty to m.in. „Zielone przystanki autobusowe na Targówku „v.2” (24 dachy), „Zielone przystanki” (Bielany – 5 dachów), „Kwitnące przystanki” (Bemowo – 22 zadaszenia), „Zielone przystanki na Mokotowie” (12 dachów) czy „Łąki na przystankach (kontynuacja)” wybrany przez mieszkańców Ursynowa (12 dachów). To ważna inwestycja z zakresu podnoszenia atrakcyjności lokalnego transportu publicznego.
Zielone przystanki w Warszawie
Lista warszawskich przystanków do zazielenienia jest długa, a rozchodnik „wyrośnie” na wiatach m.in. przy Metrze Bródno i Metrze Kondratowicza, Parku Olszyna, Rakowiecka-Sanktuarium, Metro Kabaty, Teligi, Metro Bemowo, pl. Kasztelański, Hala Wola, Dzieci Warszawy.
Trzy kolejne projekty zakładają ustawienie zupełnie nowych wiat przystankowych, także w zazielenionej wersji. To „Ekologiczne wiaty przystankowe w Wawrze, tam gdzie ich brak” – 6 nowych wiat na przystankach Zerzeń, Kombajnistów, Wodniaków i Lebiodowej czy „Zielone wiaty przystankowe przy SP217 (przystanki Zawodowa)” w Rembertowie. W Ursusie natomiast taka wiata stanie na pętli autobusu linii 194 na Gołąbkach.
Generalnie takich zielonych dachów w stolicy jest coraz więcej – latem 2023 roku zielonych wiat było jeszcze 50, a dziś w sumie jest ich już 116. Tylko w ubiegłym roku pokryte zostały rozchodnikiem 38 istniejące zadaszenia – m.in. na Targówku i na Ursynowie. Teraz Zarząd Transportu Miejskiego finalizuje ustawienie 6 zupełnie nowych wiat na Bemowie i w Rembertowie.
Zielone przystanki są bezpieczne dla ptaków, w wiatach wymieniane są także szyby. Nowe są oznakowane gęstą siatką kropek naniesioną metodą sitodruku. Takie oznaczenia ostrzegają ptaki przed zderzeniem z – nierzadko niewidoczną dla nich – przezroczystą szybą.
Przedmiot zamówienia
Zamówienie zostało podzielone na sześć części, z których każda obejmuje różną liczbę wiat. W każdej części przetargu ofertę złożyła tylko jedna firma – Tejbrant Polska. Termin realizacji inwestycji został określony do dnia 6 grudnia.
Zanim omówimy złożone oferty, przypomnijmy, że ZTM podzielił przetarg na sześć części:
- Część A – dostawa i montaż 24 zielonych dachów
- Część B - dostawa i montaż 5 zielonych dachów,
- Część C - dostawa i montaż 12 zielonych dachów,
- Część D - dostawa i montaż 22 zielonych dachów,
- Część E - dostawa i montaż 6 zielonych dachów,
- Część F - dostawa i montaż 12 zielonych dachów.
Przy okazji dostawy zielonych dachów, ZTM chce wymienić również szyby w wiatach na egzemplarze z oznaczeniem graficznym ograniczającym potencjalne kolizje z lecącymi ptakami.
Zielone dachy
ZTM wskazał, że w konstrukcji każdego modułu zielonego dachu ma znaleźć się:
- warstwa włókniny chłonno-ochronnej,
- warstwa akumulacyjno-drenażowa,
- warstwa filtracyjna,
- warstwa substratu ekstensywnego min. 8 cm,
- mata rozchodnikowa składająca się z min. 15 różnych gatunków Sedum L, występujących we florze Polski.
- mata rozchodnikowa nie może przekroczyć w stanie mokrym wagi 20 kg/m2, natomiast jej wysokość powinna wynosić min. 2 cm.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po jednej ofercie w każdej części
9 lutego zamawiającemu swoje propozycje cenowe przedstawiła jedna firma - Tejbrant Polska Sp. z o.o. W każdym z zadań oferent zaproponował realizację zamówienia za następujące kwoty:
- część A - 556 803,88 PLN brutto,
- część B - 116 000,81 PLN brutto,
- część C - 278 401,94 PLN brutto,
- część D - 510 403,56 PLN brutto,
- część E - 139 200,97 PLN brutto,
- część F - 278 401,94 PLN brutto.
Oczywiście nie zapominamy o budżecie ZTM - kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi:
- dla Części A: 624 000,00 PLN brutto,
- dla Części B: 130 000,00 PLN brutto,
- dla Części C: 400 000,00 PLN brutto,
- dla Części D: 572 000,00 PLN brutto,
- dla Części E: 156 000,00 PLN brutto,
- dla Części F: 312 000,00 PLN brutto.
Mimo uzyskania tylko jednej oferty, ZTM ma propozycje cenowe mieszczące się w zapasie w jego budżecie w każdym z zadań. Rozstrzygnięcie przetargu to zatem formalność.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/120147/details
Rozchodnik w mieście
Używane na warszawskich przystankach rozchodniki są roślinami idealnymi do „zamieszkania” w mieście. Dobrze tolerują nawet niekorzystne warunki klimatyczne – duże różnice temperatury, nasłonecznienie, zmienną wilgotność. Są praktycznie bezobsługowe – nie wymagają podlewania i nawożenia, długo wyglądają świeżo i estetycznie, mogą rosnąć również na zielonych torowiskach, których każdego roku przybywa w stolicy. Takich zielonych torów jest już w Warszawie prawie 35 km.
Jednak największą zaletą rozchodnika są funkcje oczyszczania powietrza, chłodzenia i magazynowania wody. Dzięki zasadzeniu rozchodnika tylko „jedna wiata” pochłania rocznie ponad 7 kg dwutlenku węgla i ogranicza zapylenie powietrza o 15-20 proc. W słoneczne dni taki dywan obniża temperaturę pod wiatą średnio o 3-5 stopni Celsjusza, a w czasie opadów magazynuje nawet do 150 litrów wody, co sprzyja retencji wody. Dzięki długiemu okresowi kwitnienia sprzyja także owadom.
Rozchodnik coraz mocniej wrasta w krajobraz Warszawy.
Po raz pierwszy na dachu wiaty został wyłożony testowo w sierpniu 2020 roku – był to żoliborski przystanek Ks. Popiełuszki 02. W tej próbie chodziło o sprawdzenie, jak rośliny zniosą adaptację w przestrzeni dużego miasta – wahania temperatury (od ujemnej w zimie do kilkudziesięciu stopni „na plusie” latem), deszcz, śnieg, ale też okresy suszy. Rozchodniki zniosły takie zjawiska atmosferyczne bardzo dobrze. Przesądziło to wyborze rozchodnika jako rośliny przystankowej.