Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tychy chcą prokomunikacyjnej polityki parkingowej. Dwukrotny wzrost samochodów

infotrans
21.03.2022 20:00

Nową politykę parkingową w Tychach, dotkniętych dwukrotnym wzrostem liczby samochodów w ostatnich dwóch dekadach, zamierza wypracować samorząd tego miasta.

Skorzysta przy tym z prac Metropolitalnej Szkoły Prototypowania, zorganizowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Element polityki mobilności

W ub. roku zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania, w składzie ze specjalistami inżynierii ruchu, transportu publicznego, urbanistyki i rewitalizacji, pracował w Bytomiu z mieszkańcami tamtejszej przelotowej ul. Miarki. W efekcie wypracowano szereg rekomendacji dot. organizacji ruchu na tej arterii, opasującej śródmieście Bytomia od południa.

Teraz, jak poinformował w poniedziałek Michał Nowak z zespołu prasowego GZM, w ramach drugiej Metropolitalnej Szkoły Prototypowania zespół urzędników z różnych miast zajmie się polityką parkingową w Tychach. Wspólnie przeprowadzą badania społeczne i inżynieryjne, a na koniec przedstawią wnioski i wskażą, co można usprawnić w tym zakresie.

-„Polityka parkingowa to jeden z istotniejszych elementów całej polityki mobilnościowej, nad którą obecnie pracujemy” – powiedział, cytowany przez Nowaka wicedyrektor departamentu komunikacji i transportu GZM Marcin Domański. „W Metropolii samochód często jest pierwszym wyborem, gdy mowa o środku przemieszczania się” – przyznał.

-„Mamy dobrze rozwiniętą sieć dróg ekspresowych i autostrad, ale problem pojawia się u celu podróży, czyli w centrach miast. Mówiąc obrazowo, mamy do czynienia z rynnami autostradowymi, które prowadzą do miski o ograniczonych rozmiarach. Gdy samochodów jest za dużo, miska zaczyna się przelewać” – zobrazował Domański.

Posłuchajcie, co o tym projekcie mówi Paweł Jaworski, urbanista, który na zlecenie GZM, przewodniczy spotkaniom zespołu.

111 tys. samochodów

Dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Artur Kruczek podał, że w ciągu ostatnich 20 lat liczba samochodów zarejestrowanych w tym mieście wzrosła dwukrotnie: w 2001 r. było ich ok. 50 tys., a na koniec 2021 r. - blisko 111 tys. „Trend powoduje potrzebę lepszego zarządzania powierzchnią do parkowania, przede wszystkim w centrum miasta” - podkreślił Kruczek.

-„Chcemy dokładnie przyjrzeć się sprawie, dlatego zapytamy o zdanie ekspertów, przeprowadzimy badania i analizy, ale bardzo ważny jest dla nas także głos osób, które faktycznie wykorzystują parkingi, w szczególności strefę płatnego parkowania i parking przy dworcu PKP. Dopiero, gdy zdobędziemy pełną wiedzę, zadecydujemy, w jakim kierunku kształtować politykę parkingową w mieście” - zadeklarował Kruczek.

24 marca i 7 kwietnia eksperci wyjdą w teren i zbiorą uwagi od osób korzystających w ciągu dnia z parkingów w mieście. Stoiska znajdą się w godz. 10-14 na Placu Baczyńskiego, na parkingu wielopoziomowym przy dworcu kolejowym, na placu przed budynkiem Balbina Centrum oraz przy ul. Grota Roweckiego w rejonie marketu A-Z.

W kwietniu firma inżynierska przeprowadzi natomiast pełne obserwacje parkowania na dużym obszarze miasta od rana do wieczora, w dzień powszedni i w sobotę. Potem będą wyciągane wnioski.

Szkoła Prototypowania ma sprzyjać wymianie wiedzy i budowaniu relacji między pracownikami metropolitalnych samorządów. Tym razem szkołę tworzą urzędnicy zajmujący się inżynierią ruchu, strefami płatnego parkowania, inwestycjami drogowymi i urbanistyką z Tychów, Bytomia, Rudy Śląskiej, Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Katowic, a także pracownicy GZM i eksperci zewnętrzni.