Trójmiasto w pilotażowym programie SUMP
Obszar MetropolitalnyGdańsk – Gdynia – Sopot został wybrany, obok pięciu innych ośrodków miejskich wPolsce, do wzięcia udziału w pilotażu w zakresie opracowania PlanuZrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plans -SUMP).
Podczas ostatniego posiedzenia zarządu OMGGS powołano zespółdo jego przygotowania. Plan zakłada poprawę skuteczności i wydajności systemumobilności oraz zapewnienie jego integracji z rozwojem miejskim i terytorialnymprzy jednoczesnych zaangażowaniu mieszkańców.
Gdynia, jako jedno z pierwszych dużych miast w Polsce,stworzyła Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który w 2016 roku zostałprzyjęty przez Radę Miasta Gdyni. Teraz zrównoważone podejście do zagadnieńmobilności i planowania transportu będzie opracowywane dla całego obszarumetropolitalnego. Wszystko po to, aby mimo zmiany stylu życia mieszkańców,transportowych nawyków oraz wzrostu liczby samochodów, jakość życia wzrastała,a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską zostałazachowana harmonia.
Obecnie „PlanZrównoważonej Mobilności Miejskiej” jako dokument strategiczny posiadają Gdyniai Gdańsk. Opracowanie planu dla całej metropolii jest niebywałą okazją dowłączenia pozostałych miast i powiatów w ten nastawiony na partycypacjęspołeczną proces równoważenia transportu, poprzez zachęcanie do ruchu pieszego,rowerowego, poruszania się transportem zbiorowym i współdzielonym przyjednoczesnym regulowaniu ruchu samochodowego – mówi Marek Łucyk,wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Jednym z dwóch kierowników projektu została Alicja Pawłowskaz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Podczas opracowywaniaPlanu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni (2016-2025), wyznaczyliśmysobie cel „Zintegrowane planowanie systemu transportowego i mobilności napoziomie metropolitalnym”, co jasno wskazuje na świadomość koniecznościdziałania nie tylko w obrębie naszego miasta. Dla osiągnięcia efektywnegosystemu transportowego kluczowe jest wypracowanie procesu planowaniaobejmującego cały obszar funkcjonalny naszego obszaru metropolitalnego,odzwierciedlającego codzienne podróże mieszkańców metropolii – mówi AlicjaPawłowska z gdyńskiego ZDiZ.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) jestnarzędziem planowania strategicznego obejmującym długoterminową wizję systemumobilności miejskiej, który ma na celu osiągnięcie zestawu celów środowiskowych,gospodarczych i społecznych. Podejście SUMP zachęca do bliższej współpracymiędzy różnymi poziomami instytucjonalnymi, a także wzmocnionej współpracymiędzy sąsiadującymi obszarami miejskimi. Kładzie też szczególny nacisk nazaangażowanie mieszkańców.
Celem pilotażu jest zachęcenie władz lokalnych dokompleksowych działań związanych z kształtowaniem mobilności miejskiejobejmującej transport, ochronę środowiska, zdrowie, rozwój społeczny igospodarczy, transfer wiedzy i dobrych praktyk do jednostek samorząduterytorialnego oraz wsparcie miast i obszarów funkcjonalnych w przygotowaniulub aktualizacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Zakres pilotażuobejmuje współpracę z ekspertami Inicjatywy Jaspers przy przygotowaniu, a takżeudziale w cyklu sesji warsztatowych przedstawiających wyniki tej współpracy.
W całym przedsięwzięciu pilotażowym bierze udział 37obszarów miejskich, miast i gmin, natomiast bezpośrednią współpracą zekspertami Inicjatywy Jaspers objętych zostało pięć miast i obszarówfunkcjonalnych w Polsce – obok OMGGS, Białostocki Obszar Funkcjonalny,Subregion Centralny Województwa Śląskiego, Konin i Rawicz.
Jaspers (ang. Joint Assistance to Support Projects inEuropean Regions – Wspólna Inicjatywa Wsparcia Projektów w RegionachEuropejskich) jest przedsięwzięciem Komisji Europejskiej, Europejskiego BankuInwestycyjnego oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, mającym na celuudzielenie państwom członkowskim UE z Europy Środkowej i Wschodniej pomocy wprzygotowaniu projektów ubiegających się o wsparcie funduszy strukturalnychoraz Funduszu Spójności.
Inicjatywa swoimi działaniami obejmuje wszystkie państwa,które przystąpiły do Unii Europejskiej od 2004 roku. Wsparcie Jaspers macharakter wyłącznie doradczy, nie wiąże się z jakąkolwiek pomocą finansową.
Skład stałego Zespołuds. opracowania SUMP:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– kierownictwo projektu: Alicja Pawłowska z ZDiZ w Gdynioraz Karolina Orchowska z GZIZ,
– Przedstawiciele miast (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew,Rumia, Malbork, Władysławowo, Pruszcz Gdański, Żukowo, Kartuzy, Puck,Wejherowo) i powiatów (gdański, kartuski, lęborski, malborski, nowodworski,pucki, tczewski, wejherowski),
– Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej,
– Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego,
– Uniwersytet Gdański,
– Politechnika Gdańska,
– Tomasz Mackun – ekspert w zakresie transportu ibezpieczeństwa ruchu drogowego,
– dr Marcin Wołek – ekspert w zakresie transportu i planówzrównoważonej mobilności miejskiej.
Pierwszy etap przygotowania planu ma zostać ukończony dokońca 2019 roku. Koordynatorem pilotażu jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju,przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Centrum Unijnych ProjektówTransportowych oraz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Czas jego trwania szacowanyjest na 2 lata. Jest to niezbędny czas na stworzenie dobrej jakości planumobilności.
„