Trójmiasto w pilotażowym programie SUMP

infotrans
13.06.2019 15:05

Obszar MetropolitalnyGdańsk – Gdynia – Sopot został wybrany, obok pięciu innych ośrodków miejskich wPolsce, do wzięcia udziału w pilotażu w zakresie opracowania PlanuZrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plans -SUMP).

Podczas ostatniego posiedzenia zarządu OMGGS powołano zespółdo jego przygotowania. Plan zakłada poprawę skuteczności i wydajności systemumobilności oraz zapewnienie jego integracji z rozwojem miejskim i terytorialnymprzy jednoczesnych zaangażowaniu mieszkańców.

Gdynia, jako jedno z pierwszych dużych miast w Polsce,stworzyła Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który w 2016 roku zostałprzyjęty przez Radę Miasta Gdyni. Teraz zrównoważone podejście do zagadnieńmobilności i planowania transportu będzie opracowywane dla całego obszarumetropolitalnego. Wszystko po to, aby mimo zmiany stylu życia mieszkańców,transportowych nawyków oraz wzrostu liczby samochodów, jakość życia wzrastała,a między ruchem pieszym, rowerowym, samochodowym i komunikacją miejską zostałazachowana harmonia.

Obecnie „PlanZrównoważonej Mobilności Miejskiej” jako dokument strategiczny posiadają Gdyniai Gdańsk. Opracowanie planu dla całej metropolii jest niebywałą okazją dowłączenia pozostałych miast i powiatów w ten nastawiony na partycypacjęspołeczną proces równoważenia transportu, poprzez zachęcanie do ruchu pieszego,rowerowego, poruszania się transportem zbiorowym i współdzielonym przyjednoczesnym regulowaniu ruchu samochodowego – mówi Marek Łucyk,wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jednym z dwóch kierowników projektu została Alicja Pawłowskaz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Podczas opracowywaniaPlanu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni (2016-2025), wyznaczyliśmysobie cel „Zintegrowane planowanie systemu transportowego i mobilności napoziomie metropolitalnym”, co jasno wskazuje na świadomość koniecznościdziałania nie tylko w obrębie naszego miasta. Dla osiągnięcia efektywnegosystemu transportowego kluczowe jest wypracowanie procesu planowaniaobejmującego cały obszar funkcjonalny naszego obszaru metropolitalnego,odzwierciedlającego codzienne podróże mieszkańców metropolii – mówi AlicjaPawłowska z gdyńskiego ZDiZ.

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) jestnarzędziem planowania strategicznego obejmującym długoterminową wizję systemumobilności miejskiej, który ma na celu osiągnięcie zestawu celów środowiskowych,gospodarczych i społecznych. Podejście SUMP zachęca do bliższej współpracymiędzy różnymi poziomami instytucjonalnymi, a także wzmocnionej współpracymiędzy sąsiadującymi obszarami miejskimi. Kładzie też szczególny nacisk nazaangażowanie mieszkańców.

Celem pilotażu jest zachęcenie władz lokalnych dokompleksowych działań związanych z kształtowaniem mobilności miejskiejobejmującej transport, ochronę środowiska, zdrowie, rozwój społeczny igospodarczy, transfer wiedzy i dobrych praktyk do jednostek samorząduterytorialnego oraz wsparcie miast i obszarów funkcjonalnych w przygotowaniulub aktualizacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Zakres pilotażuobejmuje współpracę z ekspertami Inicjatywy Jaspers przy przygotowaniu, a takżeudziale w cyklu sesji warsztatowych przedstawiających wyniki tej współpracy.

W całym przedsięwzięciu pilotażowym bierze udział 37obszarów miejskich, miast i gmin, natomiast bezpośrednią współpracą zekspertami Inicjatywy Jaspers objętych zostało pięć miast i obszarówfunkcjonalnych w Polsce – obok OMGGS, Białostocki Obszar Funkcjonalny,Subregion Centralny Województwa Śląskiego, Konin i Rawicz.

Jaspers (ang. Joint Assistance to Support Projects inEuropean Regions – Wspólna Inicjatywa Wsparcia Projektów w RegionachEuropejskich) jest przedsięwzięciem Komisji Europejskiej, Europejskiego BankuInwestycyjnego oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, mającym na celuudzielenie państwom członkowskim UE z Europy Środkowej i Wschodniej pomocy wprzygotowaniu projektów ubiegających się o wsparcie funduszy strukturalnychoraz Funduszu Spójności.

Inicjatywa swoimi działaniami obejmuje wszystkie państwa,które przystąpiły do Unii Europejskiej od 2004 roku. Wsparcie Jaspers macharakter wyłącznie doradczy, nie wiąże się z jakąkolwiek pomocą finansową.

Skład stałego Zespołuds. opracowania SUMP:

– kierownictwo projektu: Alicja Pawłowska z ZDiZ w Gdynioraz Karolina Orchowska z GZIZ,

– Przedstawiciele miast (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew,Rumia, Malbork, Władysławowo, Pruszcz Gdański, Żukowo, Kartuzy, Puck,Wejherowo) i powiatów (gdański, kartuski, lęborski, malborski, nowodworski,pucki, tczewski, wejherowski),

– Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej,

– Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego,

– Uniwersytet Gdański,

– Politechnika Gdańska,

– Tomasz Mackun – ekspert w zakresie transportu ibezpieczeństwa ruchu drogowego,

– dr Marcin Wołek – ekspert w zakresie transportu i planówzrównoważonej mobilności miejskiej.

Pierwszy etap przygotowania planu ma zostać ukończony dokońca 2019 roku. Koordynatorem pilotażu jest Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju,przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Centrum Unijnych ProjektówTransportowych oraz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Czas jego trwania szacowanyjest na 2 lata. Jest to niezbędny czas na stworzenie dobrej jakości planumobilności.