TRISTAR zaczyna przynosić efekty
Pierwsza tablica zmiennej treści – element Systemu Informacji dla Kierowców w ramach programu Tristar – stanęła przy ulicy Morskiej (pomiędzy ul. Zbożową i Kcyńską). Prezentacja urządzenia odbyła się we wtorek, 18 marca 2014 r. Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska. Pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie. Część informacji dostępnych w systemie będzie przekazywana na bieżąco przez tablice a także znaki zmiennej treści. Zgodnie z projektem, w obrębie systemu zostanie ustawionych łącznie 18 tablic zmiennej treści, w tym 8 w Gdyni. Tablice to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu: – o bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia), – o aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe), – o planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.), – o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych. Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej. Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego.
Całość
|
Tristar w liczbach
|
Gdynia
|
Gdańsk
|
Sopot
|
2
|
Centra Zarządzania Ruchem
|
1
|
1
|
0
|
152
|
Sygnalizacje świetlne
|
60
|
78
|
14
|
675
|
Pojazdy transportu zbiorowego
|
325
|
350
|
0
|
496
|
km kabli użytych do realizacji
|
220
|
241
|
35
|
137
|
km kanalizacji teletechnicznej
|
60
|
60
|
17
|
150
|
km kabli światłowodowych
|
65
|
65
|
20
|
61
|
Szybkoobrotowych kamer z zoomem optycznym
|
19
|
36
|
6
|
200
|
Przełączników sieciowych w węzłach transmisyjnych i Centrach Zarządzania Ruchem
|
80
|
103
|
17
|
172
|
Szafki pomiarowo-zasilająco-teleinformatyczne
|
69
|
88
|
15
|
2226
|
Sygnalizatorów ulicznych świetlnych i dźwiękowych
|
704
|
1382
|
140
|
12
|
Stacji pogodowych badających warunki panujące na drodze
|
4
|
7
|
1
|
35
|
Rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle
(kamery rozpoznające tablice rejestracyjne) |
15
|
16
|
4
|
23
|
Rejestratory przekroczenia prędkości
|
7
|
14
|
2
|
19
|
Tablic informacji parkingowej, przekazujących dane
o kilku parkingach jednocześnie |
5
|
10
|
4
|
24
|
Znaki informacji parkingowej
|
2
|
14
|
8
|
73
|
Tablic informacji pasażerskiej na przystankach
|
34
|
35
|
4
|
22
|
Terminale informacji pasażerskiej
|
7
|
15
|
0
|
18
|
Tablic zmiennej treści
|
8
|
10
|
0
|
8
|
Znaki zmiennej treści
|
5
|
3
|
0
|
242
|
Wysokie konstrukcje wysięgnikowe
|
80
|
132
|
30
|
679
|
Maszty niskie
|
250
|
340
|
89
|