TRISTAR zaczyna przynosić efekty

infotrans
25.03.2014 11:18

Pierwsza tablica zmiennej treści – element Systemu Informacji dla Kierowców w ramach programu Tristar – stanęła przy ulicy Morskiej (pomiędzy ul. Zbożową i Kcyńską). Prezentacja urządzenia odbyła się we wtorek, 18 marca 2014 r. Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska. Pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie. Część informacji dostępnych w systemie będzie przekazywana na bieżąco przez tablice a także znaki zmiennej treści. Zgodnie z projektem, w obrębie systemu zostanie ustawionych łącznie 18 tablic zmiennej treści, w tym 8 w Gdyni. Tablice to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu: – o bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia), – o aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe), – o planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.), – o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych. Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej. Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego.

Pierwsza tablica zmiennej treści - element Systemu Informacji dla Kierowców w ramach programu Tristar - stanęła przy ulicy Morskiej (pomiędzy ul. Zbożową i Kcyńską).
Zdaniem wykonawcy – spółki Qumak: pomimo trwającej kalibracji systemu, zauważalna jest już większa płynność jazdy. Skutkuje to zmniejszeniem natężenia ruchu na Obwodnicy Trójmiasta a jednocześnie większą liczbą aut na drodze przelotowej Gdynia-Sopot-Gdańsk. Dlatego konieczna jest ciągła regulacja oprogramowania.
Łączny koszt Tristar to 133 481 444,49 zł brutto;w tym Gdynia – 57 833 992,83 zł brutto, Gdańsk – 68 902 197,46 zł brutto, Sopot – 6 745 254,20 zł brutto. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 85%. Umowny termin zakończenia robót:
– Etap I, II – prace zakończone i odebrane;
– Etap III i IV – umowny termin zgłoszenia gotowości do odbioru 28.06.2014 r.;
– Pomiary ruchu i 3-miesięczny okres regulacji systemu sterowania ruchem związany z odbiorem końcowym etapu III i IV;
Odbiór ostateczny inwestycji ok. 30.11.2014 r. Poniżej podstawowe Tristar w liczbach:
Całość
Tristar w liczbach
Gdynia
Gdańsk
Sopot
2
Centra Zarządzania Ruchem
1
1
0
152
Sygnalizacje świetlne
60
78
14
675
Pojazdy transportu zbiorowego
325
350
0
496
km kabli użytych do realizacji
220
241
35
137
km kanalizacji teletechnicznej
60
60
17
150
km kabli światłowodowych
65
65
20
61
Szybkoobrotowych kamer z zoomem optycznym
19
36
6
200
Przełączników sieciowych w węzłach transmisyjnych i Centrach Zarządzania Ruchem
80
103
17
172
Szafki pomiarowo-zasilająco-teleinformatyczne
69
88
15
2226
Sygnalizatorów ulicznych świetlnych i dźwiękowych
704
1382
140
12
Stacji pogodowych badających warunki panujące na drodze
4
7
1
35
Rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle
(kamery rozpoznające tablice rejestracyjne)
15
16
4
23
Rejestratory przekroczenia prędkości
7
14
2
19
Tablic informacji parkingowej, przekazujących dane
o kilku parkingach jednocześnie
5
10
4
24
Znaki informacji parkingowej
2
14
8
73
Tablic informacji pasażerskiej na przystankach
34
35
4
22
Terminale informacji pasażerskiej
7
15
0
18
Tablic zmiennej treści
8
10
0
8
Znaki zmiennej treści
5
3
0
242
Wysokie konstrukcje wysięgnikowe
80
132
30
679
Maszty niskie
250
340
89