TRISTAR – receptą na korki w Trójmieście
infotrans
02.10.2012 12:00
TRISTAR – receptą na korki w Trójmieście
Na ulicach Trójmiasta spotkać można pracowników, ubranych w jaskrawe kamizelki, którzy wykorzystując charakterystyczne, niewielkie koparki, układają instalację światłowodową. To znak, że budowa systemu Tristar rozpoczęła się na dobre.
Na łamach „Przystanka metropolitalnego”gazety Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej opublikowano artykuł Kamila Bujaka o systemie TRISTAR. Prezentujemy jego treść: -„Na ulicach Trójmiasta spotkać można pracowników, ubranych w jaskrawe kamizelki, którzy wykorzystując charakterystyczne, niewielkie koparki, układają instalację światłowodową. To znak, że budowa systemu Tristar rozpoczęła się na dobre. Tristar dla kierowców: ułatwi i …będzie karać Tristar jest zaawansowanym technologicznie systemem zarządzania ruchem, budowanym wspólnie przez Gdańsk, Gdynię i Sopot na bazie koncepcji opracowanej przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Inwestycja realizowana jest w czterech etapach, a jej całkowity koszt wyniesie ponad 184 miliony zł. Kwota dofinansowania unijnego to przeszło 156 milionów zł (85% kosztów kwalifikowanych). Najprościej rzecz ujmując Tristar będzie w stanie określić liczbę samochodów na głównych ulicach naszych miast i tak upłynnić ruch, abyśmy nie musieli stać w korkach. Pomóc w tym mają specjalne czujniki montowane na skrzyżowaniach, które w elastyczny sposób sterować będą sygnalizacją świetlną i w zależności od natężenia ruchu, pozwolą na skracanie lub wydłużanie cyklu zielonego światła. Z wieloletnich badań prowadzonych w krajach Ameryki Północnej, Europy oraz w Japonii wynika, że zastosowanie inteligentnych systemów transportu, takich jak Tristar, może przyczynić się do zwiększenia przepustowości ulic nawet o 20%, bez konieczności realizacji nowych inwestycji drogowych. Spostrzegawczy mieszkańcy na pewno zwrócili uwagę na zamontowane na niektórych skrzyżowaniach kamery, służące do monitorowania ruchu ulicznego. Natomiast nie wszystkich ucieszy wiadomość, że w ramach Tristara zaplanowano także budowę systemu rejestratorów wykroczeń drogowych, który po zakończeniu inwestycji będzie batem na piratów drogowych. System wyposażony zostanie w moduł „rozpoznawania”tablic rejestracyjnych samochodów, które przejeżdżają na czerwonym świetle i przekraczają dozwoloną prędkość. Ważnym elementem Tristara będą znaki drogowe zmiennej treści, które poinformują o liczbie wolnych miejsc na parkingu lub ostrzegą przed gołoledzią na jezdni.
W dalszych etapach rozbudowy systemu, znaki drogowe zmiennej treści poinformują również kierowców o zamknięciu ulicy na skutek wypadku i możliwości objazdu. Tristar dla pasażerów: pierwszeństwo dla spóźnionych Nowa inwestycja przyniesie również wymierne korzyści pasażerom komunikacji miejskiej, z których najważniejszą będzie uprzywilejowanie pojazdów transportu zbiorowego. W praktyce zadziała to w ten sposób, że gdy autobus, zwłaszcza opóźniony, zbliżać się będzie do skrzyżowania, automatycznie zapali się dla tego kierunku zielone światło, co umożliwi jego przejazd i pozwoli na „nadrobienie”straconego czasu. Każdy pojazd komunikacji miejskiej wyposażony zostanie w komputer pokładowy oraz urządzenie pozwalające na jego lokalizację. Na wybranych przystankach w Gdyni i w Sopocie oraz w Gdańsku –jako uzupełnienie już istniejących, postawione zostaną tablice elektroniczne pokazujące rzeczywisty czas oczekiwania na nasz autobus, trolejbus lub tramwaj.
„Sercem”całego systemu będą komputery zainstalowane w dwóch centrach zarządzania ruchem: w Gdańsku Wrzeszczu, przy ul. Wyspiańskiego (naprzeciwko targowiska) i w Gdyni, przy ul. 10 lutego, w dawnym budynku PLO. W punktach tych docelowo pracować będą specjaliści sterowania ruchem ulicznym oraz zarządzania ruchem pojazdów komunikacji miejskiej, którzy w salach operatorskich dysponować będą tzw. ścianą graficzną umożliwiającą wizualizację obrazu z kamer oraz monitorami z aktualną lokalizacją pojazdów transportu zbiorowego. Jeszcze w tym roku kierowcy w Gdańsku powinni odczuć pierwsze efekty pracy systemu. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na pierwszą połowę 2014 r.
Tristar w liczbach:
– Tristar swoim zasięgiem obejmie 141 skrzyżowań w Trójmieście;
•dla potrzeb systemu ułożonych zostanie łącznie 160 km instalacji kablowej;
•w ramach Tristara przewidziano instalację:
— 61 kamer nadzoru nad ruchem;
— 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle;
— 24 rejestratorów przekroczenia prędkości;
— 13 stacji meteorologicznych;
— 71 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej;
— 22 terminali informacji pasażerskiej na ważniejszych węzłach przesiadkowych oraz w urzędach miast i centrach handlowych;
— 675 szt. nadajników pozycji i terminali w pojazdach transportu zbiorowego.”