Trasy rowerowe i parkingi P&R w ramach mazowieckiego ZIT-u
Bez korków i z czystszym powietrzem ? tak zmieniają się dziśmiasta na całym świecie, by być przyjazne mieszkańcom. Tego typu założeniaprzyświecają też najnowszym dotacjom unijnym z RPO WM 2014-2020.
Ruszyłykonkursy dotyczące budowy ścieżek rowerowych, a za chwilę rozpocznie się nabórna dofinansowania do budowy parkingów P&R na terenie tzw. WarszawskiegoObszaru Funkcjonalnego, czyli stolicy i poszczególnych gmin z powiatówwarszawskiego zachodniego, pruszkowskiego, nowodworskiego, grodziskiego, żyrardowskiego,piaseczyńskiego, otwockiego, mińskiego, wołomińskiego i legionowskiego. Tylko wtym roku zarząd województwa przeznaczył na mobilność miejską ok. 250 mln zł.
W obecnych regionalnych programach operacyjnych miastawojewódzkie i okoliczne gminy mogą sięgać nie tylko po dotacje w konkursachorganizowanych dla całego regionu, ale też dodatkowo w ramach specjalniestworzonego przez UE mechanizmu ? Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych(ZIT). W przypadku Mazowsza ZIT jest realizowany w obrębie WarszawskiegoObszaru Funkcjonalnego ? porozumienie 40 samorządów, które mają wspólnierealizować projekty. Instytucjami Pośredniczącymi ds. ZIT są m.st. Warszawa,Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych i Wojewódzki Urząd Pracy wWarszawie.
Ruszyły już pierwsze konkursy dla Warszawy i okolic. W tymroku z RPO WM 2014-2020 w ramach ZIT będzie ogólnie sześć naborów konkursowychna kwotę 71,91 mln euro, czyli ok. 306 mln zł. ? Rozpoczynamy właśnie konkursy,w których wyłonione zostaną projekty zrealizowane z funduszy unijnych w ramachZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Blisko 300 mln zł przeznaczonychzostanie na tzw. mobilność miejską, czyli ścieżki rowerowe i parkingi dla osób,które będą się chciały przesiąść do komunikacji miejskiej. ? podkreśla wicemarszałekWiesław Raboszuk
To ważna chwila z tego względu, że po pierwsze nigdy niemieliśmy możliwości, żeby sami jako gminy zaproponować to, na co chcielibyśmy,żeby środki były przeznaczone, a po drugie to pierwszy raz w historii,Warszawie z sąsiednimi gminami udało się wypracować wspólną strategię ?podsumowuje dotychczasowe prace nad ZIT Michał Olszewski, zastępca prezydentm.st. Warszawy. ? Z naszej perspektywy bardzo ważne było to, poskromienienaszych oczekiwań, które mamy jako Warszawa, bo wiemy, że im więcej projektówtrafi do metropolii warszawskiej, tym bardziej będziemy my w Warszawie z tegokorzystali, ponieważ większa ilość ścieżek rowerowych, parkingów ?Parkuj iJedź? w metropolii to czystsze powietrze w Warszawie, mniej samochodów wjeżdżającychdo Warszawy. W tym jest pełna synergia.
Trwa właśnie nabór na wnioski o dofinansowanie projektówdotyczących edukacji. Dzięki nim dzieci w wieku przedszkolnym i uczniowieobjęci wsparciem będą mogli rozwijać kluczowe kompetencje niezbędne na rynkupracy ? matematyczno-przyrodnicze, z zakresu informatyki i językowe. Do czerwcai lipca potrwają konkursy związane z usprawnianiem mobilności miejskiej ?dotyczące budowy ścieżek rowerowych i parkingów P&R. Jeszcze w pierwszympółroczy ogłoszone będą także konkursy dot. terenów inwestycyjnych orazdoradztwa edukacyjno-zawodowego, a pod koniec roku będzie można w ramach ZITstarać się o dotację na tworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 (żłobków,klubów dziecięcych lub zatrudnienia dziennego).
Czas na transport
Specjalna pula unijnych pieniędzy ma pomóc w zmianiepodejścia do transportu i sposobu przemieszczania się w obrębie tego obszaru. W tym roku są dwa konkursy dotyczącemobilności miejskiej ? trwający już nabór na tworzenie ścieżek rowerowych,które mają sprawić, że chętniej będziemy przesiadać się z samochodów na rowery,oraz przewidziany na 31 marca nabór na dotacje dotyczące budowy parkingówP&R. Oba typy inwestycji to nic innego jak troska o czystsze powietrze iodciążenie zakorkowanych dróg. Realizowane będą w ramach poddziałania 4.3.2 ?Mobilność miejska w ramach ZIT.
Rowerem ? zdrowiej i bez korków
Dotacje na tworzenie infrastruktury rowerowej mogą uzyskaćsamorządy. Obejmą one jedynie te ścieżki, które są odciążeniem zakorkowanychulic. Mają być bezpieczną drogą do pracy, szkoły, połączeniem transportuindywidualnego z publicznym. Na dofinansowanie nie mogą liczyć trasy, którezostały zaprojektowane jako infrastruktura turystyczno-rekreacyjna.
Pozytywnie na ocenę projektu będzie wpływać m.in. ilość międzygminnychpołączeń granicznych. Chodzi o to, by stworzyć sieć dróg rowerowych, którepozwolą mieszkańcom sąsiadujących ze sobą gmin przemieszczać się rowerem dopracy czy szkoły. Ścieżki powinny być też połączone z przystankami, węzłamiprzesiadkowymi.
Ważne będzie też zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym? stworzenie odpowiedniego oznakowania ścieżek lub pasów dla rowerów orazwyznaczenie śluz czy przejazdów rowerowych przez skrzyżowania. Dofinansowanieobejmie pełną infrastrukturę rowerową ? np. tworzenie miejsc parkingowych dlajednośladów, kładek i tuneli pieszo-rowerowych, a także przebudowa schodów napochylnie, które posłużą rowerzystom.
Preferencję w konkursie będą miały projekty o dużej skalioddziaływania oraz takie, które kompleksowo rozwiązują problemyzanieczyszczenia powietrza, korków i zwiększają bezpieczeństwo w ruchudrogowym.
Nabór wniosków na tego typu inwestycje potrwa do 29 lipca2016 r. W tym roku na konkursy przeznaczono z RPO WM 2014-2020 ok. 186 mln zł.Efektem końcowym do 2023 r. ma być ponad 130 km ścieżek na terenieWarszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Z samochodu do komunikacji publicznej
Dużym ułatwieniem dla kierowców w poruszaniu się w obrębieaglomeracji warszawskiej są parkingi Park&Ride (Parkuj i Jedź). Samorządymogą ubiegać się o dofinansowanie na tworzenie takich miejsc do 30 czerwca. Wtym roku przeznaczone jest na to ok. 64 mln zł w ramach ZIT. Docelowo do 2030r. na terenie Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego ma powstać dziewięć takichparkingów (w sumie z 950 miejsc parkingowych).
Konkurs jest tak pomyślany, by stworzyć kompleksowerozwiązania. Nie chodzi tylko o budowę parkingu. Poza tym, że powinien on byćskorelowany z transportem publicznym (najlepiej przy węźle przesiadkowym), tododatkowo punktowane jest jego powiązanie ze ścieżkami rowerowymi. Oceniepodlega również to, ile miejsc parkingowych dla rowerów się w nim znajdzie.
Ze względu na potrzebę świadomego kształtowania przestrzenipublicznej duży wpływ na wysoką ocenę inwestycji będą miały obiekty, którezostały zaprojektowane w wyniku konkursu architektonicznego luburbanistycznego.
Wnioski w obu konkursach wraz z załącznikami powinny byćprzygotowane i złożone za pomocą systemu elektronicznego MEWA 2.0 dostępnego wserwisie www.funduszedlamazowsza.eu.
Tegoroczne konkursy przewidziane dla ZIT w ramach RPO WM2014-2020:
W trybie pozakonkursowym odbywają się nabory wniosków naprojekty dotyczące e-usług (Poddziałanie 2.1.2 E-usługi dla Mazowsza w ramachZIT ? na ten rok przeznaczona jest cała dostępna pula środków ? ok. 118,2 mlnzł) oraz promocji gospodarczej regionu w wymiarze krajowym i międzynarodowym(Poddziałanie 3.2.1 Promocja gospodarcza regionu w ramach ZIT ? na ten rokprzeznaczona jest cała dostępna pula środków ? ok. 24 mln zł).
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to mechanizm,który został stworzony dla Warszawy i obszaru funkcjonalnego wokół. W RPO WM2014-2020 na inwestycje zaplanowane w ramach ZIT przeznaczonych jest 165,8 mlneuro, czyli ok. 700 mln zł. Liderem ZIT jest m.st. Warszawa, które od lipca2015 r. jest też Instytucją Pośredniczącą ds. ZIT. Mazowiecki ZIT tworzy 40powiązanych funkcjonalnie gmin: m.st. Warszawa, Błonie, Brwinów, Czosnów, GóraKalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Halinów, Izabelin, Jabłonna, Jaktorów, Józefów,Karczew, Kobyłka, Konstancin-Jeziorna, Legionowo, Leszno, Lesznowola, Łomianki,Marki, Michałowice, Milanówek, Nadarzyn, Nieporęt, Nowy Dwór Mazowiecki,Otwock, Ożarów Mazowiecki, Piaseczno, Piastów, Podkowa Leśna, Pruszków,Radzymin, Raszyn, Stare Babice, Sulejówek, Wiązowna, Wieliszew, Wołomin, Ząbki,Zielonka, Żyrardów. Opracowana została Strategia Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+. Tworzyły jąwspólnie samorządy wchodzące w skład porozumienia.
„