Transportowe podsumowanie prezydenta Wrocławia
W 100 pracach wyznaczonych na pierwszych 100 dni prezydentury Jacka Sutryka znalazły się także transportowe zadania. Sprawdzamy, co udało się zrobić w tym zakresie.
28 lutego, w setnym dniu urzędowania Sutryk na konferencjiprasowej podsumował listę stu zadań zapowiedzianych na początku kadencji, jakieudało mu się zrealizować.
Torowiska i buspasy
Wśród zrealizowanych działań w obszarze komunikacji, Sutrykwymienił zakończony audyt torowisk i opracowanie planu ich remontu na lata2019-2023.
-„Zakłada on sukcesywne naprawy wszystkich wymagających tegoodcinków. Oprócz tego wprowadzamy ułatwienia dla komunikacji zbiorowej, dlategowydzielamy nowe buspasy. Chcemy, aby transport publiczny był realnąalternatywą” – mówił. Podczas pierwszych stu dni prezydentury ogłoszony zostałtakże przetarg na budowę nowych mostów Chrobrego oraz opracowano koncepcjęlinii tramwajowej na Swojczyce.
Torowiska do remontu, więcej wydzielonych tras dla autobusówi tramwajów – to priorytety dla komunikacji miejskiej. Tylko w tym roku naremonty torowisk miasto przeznaczy 37 mln złotych. Zgodnie z zaleceniamidokumentu najpilniejszymi do wykonania w 2019 roku zadaniami są:
-
zakup i wymiana dwóch rozjazdów iskrzyżowania torowego na pl. Legionów;
-
remont torowiska w ul. Ślężnej –od ul. Wiśniowej do ul. Weigla – II etap (od ul. Dębowej do ul. Weigla);
-
remont torowiska w ul. Ślężnej –od ul. Sanockiej do ul. Kamiennej i dalej od ul. Kamiennej do ul. Kuronia
-
zakup rozjazdów tramwajowych:Podwale-Sądowa-Orląt Lwowskich, Świdnicka-Piłsudskiego, Podwale-Muzealna,Świdnicka-Podwale.
Kolejne zadania to wydzielanie torowisk i buspasy. Jużpodczas tegorocznych wakacji wydzielone pasy ruchu dla autobusów i pojazdówuprzywilejowanych pojawią się na ul. Krakowskiej, Podwalu i ul. Borowskiej.Rozpocznie się także projektowanie w kilku wariantach buspasa w ciągu ul.Krzywoustego (na odcinku 1300 m od zjazdu z osiedla Psie Pole do ulicyBrücknera).
Tramwajowa inwestycja
W ciągu 100 dni prezydentury, Wrocław ogłosił przetarg nabudowę nowych mostów Chrobrego. Inwestycja znacząco poprawi komunikację w tym rejoniemiasta. Trwają prace nad koncepcją tej trasy.
W dokumentacji przetargowej zakres inwestycji obejmujebudowę nowych mostów drogowych o przyjętych pomocniczo nazwach: Most Południowy(most nad Kanałem Przeciwpowodziowym) i Most Północny (most nad KanałemŻeglugowym), wraz z powiązaniem ich z sąsiednimi ulicami, w ciągu drogiwojewódzkiej nr 455 oraz budową i/lub przebudową sieci: gazowej, wodnej,kanalizacji deszczowej, MTTK, elektroenergetycznych wraz z oświetleniem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Most Południowy będzie miał 153,51 m długości całkowitej. Zkolei Północny będzie o długości całkowitej 75,30 m. Co istotne, nowe mostyBolesława Chrobrego będą budowane wraz torowiskiem. Od momentu podpisania umowywykonawca będzie miał 16 miesięcy na zakończenie zadania.
Jeden bilet
Ponadto prezydent deklaruj, że 1 września 2019 r. powinnyzniknąć bilety jednorazowe na linie pospieszne, nocne oraz podmiejskie. Zastąpije jeden bilet jednorazowy na wszystkie linie.
Bilet jednorazowy na wszystkie linie ma kosztować 3,40 złnormalny oraz 1,70 zł ulgowy. To założenia projektu nowej uchwały przygotowanejprzez prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka. Po zakończeniu konsultacji projektuchwały zostanie przekazany na sesję Rady Miejskiej 21 marca. Po zgodzieradnych zmiany zaczęłyby obowiązywać od września tego roku.
Wrocławskie rowery
Sutryk zadeklarował też, że zamierza utrzymać dotychczasowypoziom nakładów na infrastrukturę rowerową na poziomie 30 mln zł.
-„Budujemy nowe ścieżki i parkingi rowerowe. Chcielibyśmy,aby Wrocław był też bardziej przyjazny pieszym. Dlatego ogłosiliśmy jużprzetarg na remont 5 kilometrów chodników. W oparciu o historyczny trakt HugonaRichtera opracowujemy też pieszo-rowerową Promenadę Krzycką liczącą 7kilometrów” – zapowiedział.
Wrocław chce być nadal liderem programów rowerowych wPolsce. Budowane są nowe trasy dla jednośladów, a w miejscach, które mogąwskazać mieszkańcy – parkingi czy wiaty rowerowe. W najbliższych latach trasyrowerowe powstaną między innymi na ulicach: Wyszyńskiego, Piaskowej,Janickiego, św. Katarzyny, Kraińskiego, Na Grobli, Walońskiej, Karkonoskiej,Hubskiej, Swobodnej, Żmigrodzkiej czy Dworcowej. Dalsze inwestycje roweroweoraz rozszerzanie sieci tras rowerowych mają pozwolić na to, by wszystkiewrocławskie osiedla były skomunikowane drogami rowerowymi z centrum.
Największą – po otwartej pod koniec 2018 r. cyklostradziewzdłuż ul. Grabiszyńskiej – inwestycją rowerową planowaną w najbliższych latachbędzie Promenada Krzycka, czyli 7,5-kilometrowa trasa pieszo-rowerowa wzdłużkolejowej obwodnicy towarowej.
Ponad tysiąc stojaków i wiaty dla rowerów pojawią się weWrocławiu jeszcze w tym roku. W najbliższych tygodniach startuje, wrozbudowanej formie, Wrocławski Rower Miejski – to już 2000 rowerów i 200stacji. Poza standardowymi rowerami IV generacji mieszkańcy Wrocławia będąmogli skorzystać z 65 rowerów niestandardowych (rowery familijne typu cargo,tandemy, rowery elektryczne, rowery typu składak i handbike), w tym 35 rowerówdziecięcych.
„