Transportowe inwestycje specjalnego znaczenia na EURO 2012
Przedsięwzięcia na Euro 2012 zostały uznane za cele publiczne. To pozwala na stosowanie przy realizacji tych inwestycji konkretnych ułatwień i uproszczeń obowiązujących procedur, w szczególności administracyjnych. Gotowy jest już nowy wykaz przedsięwzięć na Euro 2012. Rozszerza on dotychczas obowiązujący o kilkadziesiąt nowych inwestycji. Do niezbędnych inwestycji na EURO 2012, obok stadionów w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Chorzowie, zaliczono także m.in. inwestycje drogowe, budowę parkingów, stacji kolejowych, lotnisk. Pisaliśmy o tych projektach na łamach TransInfo.pl w artykule: Komunikacyjne przyspieszenie dzięki EURO 2012 (http://transinfo.pl/text.php?from=search&id=18059). W projekcie uwzględniono niezbędne inwestycje dla policji i straży pożarnej. W nowym wykazie znalazła się budowa wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego. –„Uruchomienie systemu umożliwi między innymi sprawniejszą obsługę jednolitego europejskiego numeru alarmowego 112 na szczeblu lokalnym, co wpłynie pozytywnie na szybkość i jakość interwencji służb ratowniczych, w przypadku, gdy przebywający na terenie Polski kibice będą potrzebować pomocy”–czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia. Specjalnie na Euro 2012 w Polsce ma również powstać ogólnokrajowy cyfrowy system łączności radiowej dla służb bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa. Jak zaznacza MSiT, umieszczenie inwestycji w wykazie przedsięwzięć Euro 2012 –z wyjątkiem inwestycji ujętych w programie wieloletnim „Przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć Euro 2012”- nie jest potwierdzeniem finansowania ich z budżetu państwa.
Zgodnie z wieloletnim programem przedsięwzięć Euro 2012, przyjętym we wtorek, 22 czerwca br., przez rząd z budżetu państwa zaplanowano całkowite sfinansowanie budowy Narodowego Centrum Sportu – Stadionu Narodowego w Warszawie. Ma to kosztować budżet państwa 1220 mln zł. Rząd dofinansuje również budowę, rozbudowę i modernizację stadionów w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Chorzowie i Krakowie. Nakłady na realizację programu w latach 2008-2012 wyniosą łącznie ok. 3,5 mld zł, ok. 1,8 mld zł będzie pochodzić z budżetu państwa. Rozporządzenie w sprawie inwestycji EURO 2012 ma być zmieniane w zależności od decyzji rządu i jednostek samorządu terytorialnego o przygotowaniach kolejnych inwestycji na Euro 2012. Wykaz przedsięwzięć ma zostać rozszerzony o centra pobytowe dla drużyn EURO 2012.
Przedsięwzięcia Euro 2012 zostały uznane za cele publiczne i inwestycje celu publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia MSiT, pozwala to na stosowanie przy realizacji tych inwestycji konkretnych ułatwień i uproszczeń obowiązujących procedur, w szczególności administracyjnych.
Lp.
|
Nazwa przedsięwzięcia
|
Lokalizacja
|
|
STADIONY GŁÓWNE
|
|
1
|
Budowa stadionu 'Arena Bałtycka’
|
Gdańsk
|
2
|
Rozbudowa Stadionu Miejskiego
|
Poznań
|
3
|
Budowa Narodowego Centrum Sportu – Stadion Narodowy
|
Warszawa
|
4
|
Budowa stadionu przy ul. Drzymały
|
Wrocław
|
|
STADIONY ALTERNATYWNE
|
|
5
|
Przebudowa Stadionu Śląskiego
|
Chorzów
|
6
|
Rozbudowa Stadionu 'WISŁA’
|
Kraków
|
|
POZOSTAŁA INFRASTRUKTURA
|
|
7
|
Budowa Zintegrowanego Centrum Służb Ratowniczych – Bielany Wrocławskie
|
Bielany Wrocławskie
|
8
|
Budowa wielopoziomowego parkingu przy Stadionie Śląskim
|
Chorzów
|
9
|
Budowa Trasy Słowackiego (odcinek Port Lotniczy – Obwodnica Trójmiasto-Stadion 'Arena Bałtycka’) |
Gdańsk
|
10
|
Realizacja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej –etap III (GPKM III) |
Gdańsk
|
11
|
Usprawnienie ruchu transportu miejskiego w obszarze centralnym Trójmiasta z zastosowaniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR |
Gdańsk
|
12
|
Budowa Trasy W-Z (odcinek Kartuska – Otomińska)
|
Gdańsk
|
13
|
Rozbudowa Portu Lotniczego Gdańsk
|
Gdańsk
|
14
|
Realizacja projektu poprawy dostępu drogowego do Portu Gdańsk – Budowa Trasy Sucharskiego |
Gdańsk
|
15
|
Budowa infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej obsługującącej stadion 'Arena Bałtycka’ oraz obszary okołostadionowe w dzielnicy Letnica |
Gdańsk
|
16
|
Przebudowa węzła integracyjnego Gdańsk Śródmieście (przebudowa węzła Śródmieście wraz z wiaduktem Biskupia Górka) |
Gdańsk
|
17
|
Budowa parkingów zewnętrznych i połączenia ciągów komunikacyjnych pomiędzy parkingiem a stadionem 'Arena Bałtycka’ w dz. Gdańsk -Letnica |
Gdańsk
|
18
|
Odwodnienie terenu pod stadion 'Arena Bałtycka’ w dz. Gdańsk-Letnica |
Gdańsk
|
19
|
Budowa Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku
|
Gdańsk
|
20
|
Budowa kolektora sanitarnego WM-1 od Węzła Kliniczna do Przepompowni Ścieków Ołowianka |
Gdańsk
|
21
|
Budowa zintegrowanego systemu ratownictwa dla miasta Gdańsk
|
Gdańsk
|
22
|
Remont dworca kolejowego Gdynia Główna
|
Gdynia
|
23
|
Rozbudowa Portu Lotniczego w Modlinie
|
Modlin
|
24
|
Budowa dworca kolejowego Katowice
|
Katowice
|
25
|
Rozbudowa skrzyżowania ulic Konrada, Radzikowskiego, Armii Krajowej, Jasnogórskiej (Rondo Ofiar Katynia). |
Kraków
|
26
|
Przebudowa ciągu drogowego ul. Grota Roweckiego (ul. Bobrzyńskiego oraz budowa linii tramwajowej do III Kampusu UJ wraz z terminalem autobusowym i parkingu Park &Ride) |
Kraków
|
27
|
Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta (przedłużenie ul. Bunscha) |
Kraków
|
28
|
Rozbudowa ulicy Surzyckiego i ulicy Christo Botewa oraz budowa przedłużenia ul. Christo Botewa do Trasy Ekspresowej S7 |
Kraków
|
29
|
Budowa sterowania ruchem dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju oraz budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, linia N-S, etap 1 –obszar 2,3 (tunel KST –od wiaduktu al. 29 Listopada do Ronda Mogilskiego) |
Kraków
|
30
|
Budowa parkingu podziemnego Plac Na Groblach
|
Kraków
|
31
|
Budowa parkingu podziemnego al. Focha
|
Kraków
|
32
|
Budowa parkingu podziemnego al. Mickiewicza (Akademia Rolnicza)
|
Kraków
|
33
|
Budowa dworca kolejowego Kraków Główny
|
Kraków
|
34
|
Rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice
|
Kraków
|
35
|
Budowa siedziby Oddziału Prewencji Policji w Krakowie ul. Łokietka 205
|
Kraków
|
36
|
Rozbudowa Portu Lotniczego 'Ławica’
|
Poznań
|
37
|
Budowa trasy tramwajowej Os. Lecha – Franowo wraz z nową zajezdnią tramwajową na Franowie oraz przebudowa trasy tramwajowej Kórnicka –Os. Lecha –Rondo Żegrze |
Poznań
|
38
|
Budowa III ramy komunikacyjnej –odcinek zachodni od ul. Dąbrowskiego do ul. Głogowskiej |
Poznań
|
39
|
Przebudowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją EURO 2012 w Poznaniu |
Poznań
|
40
|
Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odc. od ul. Smoluchowskiego do wiaduktu nad torami PKP |
Poznań
|
41
|
Przebudowa ulic w kwartale pomiędzy ulicami: Bułgarska, Ptasia, Wałbrzyska i Marcelińska |
Poznań
|
42
|
Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu |
Poznań
|
43
|
Przedłużenie linii tramwajowej z pętli Zawady do stacji Poznań Wschód
|
Poznań
|
44
|
Przebudowa Hali Widowiskowo-Sportowej Arena
|
Poznań
|
45
|
Budowa kompleksu rekreacyjno – sportowego Termy Maltańskie
|
Poznań
|
46
|
Budowa systemu sterowania ruchem na ulicach miasta Poznania wraz z systemem informacji za pomocą znaków zmiennej treści |
Poznań
|
47
|
Przebudowa ul. Obornickiej od ronda Obornickiego do wiaduktu nad torami |
Poznań
|
48
|
Budowa systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń |
Poznań
|
49
|
Rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego miasta Poznania i infrastruktury technicznej |
Poznań
|
50
|
Realizacja Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu –kolebki państwowości i chrześcijaństwa w Polsce |
Poznań
|
51
|
Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego na stacji Poznań Główny wraz z budową dworca kolejowego Poznań Główny |
Poznań
|
52
|
Budowa nowego dworca autobusowego komunikacji międzymiastowej wraz z przebudową infrastruktury wokół terenu dworca |
Poznań
|
53
|
Remont i adaptacja infrastruktury Policji w Poznaniu
|
Poznań
|
54
|
Rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice
|
Pyrzowice
|
55
|
Przygotowanie obiektów dla Centralnego Dowodzenia działaniami Policji oraz Centrum Wymiany Informacji podczas EURO 2012 (budowa nowych, rozbudowa lub adaptacja istniejących obiektów) |
Sieradz
|
56
|
Budowa Centrum Handlowego
|
Warszawa
|
57
|
Projekt i budowa II linii metra, w tym: odcinek centralny: projekt i budowa odcinka od stacji 'Rondo Daszyńskiego’ do stacji 'Dworzec Wileński’ |
Warszawa
|
58
|
Budowa Trasy Mostu Północnego, w tym: zadanie 1 – etap I – od węzła z ul. Pułkową do węzła z ul. Modlińską |
Warszawa
|
59
|
Budowa Trasy Mostu Północnego, w tym: zadanie 1 – etap II – od węzła z ul. Pułkową do węzła przesiadkowego 'Młociny’ |
Warszawa
|
60
|
Budowa Trasy Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Zabranieckiej, w tym: odc. ul. Wybrzeże Szczecińskie – ul. Tysiąclecia |
Warszawa
|
61
|
Budowa obwodnicy śródmiejskiej na odc. od Ronda Wiatraczna do Ronda 'Żaba’, w tym: etap I – odc. od Ronda Wiatraczna do połączenia z Dzielnicą Targówek |
Warszawa
|
62
|
Przebudowa ul. Św. Wincentego na odc. Rondo 'Żaba’ do ul. Głębockiej |
Warszawa
|
63
|
Budowa Trasy Siekierkowskiej (budowa skrzyżowania drogi krajowej nr 2 z Trasą Siekierkowską) |
Warszawa
|
64
|
Budowa układu przesyłowego ścieków z Warszawy lewobrzeżnej do oczyszczalni ścieków 'Czajka’ – pod dnem Wisły (Syfon – OŚ Czajka) |
Warszawa
|
65
|
Budowa ul. Tysiąclecia od węzła Żaba do ul. Grochowskiej
|
Warszawa
|
66
|
Budowa ul. Tysiąclecia na odcinku Al. Stanów Zjednoczonych do ul. Wał Miedzeszyński
|
Warszawa
|
67
|
Remont dworca kolejowego Warszawa Centralna
|
Warszawa
|
68
|
Budowa dworca kolejowego Warszawa Wschodnia
|
Warszawa
|
69
|
Budowa dworca kolejowego Warszawa Zachodnia
|
Warszawa
|
70
|
Rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina Warszawa |
Warszawa
|
71
|
Budowa Komendy Rejonowej Policji Warszawa VII, ul. Międzynarodowa, Walecznych, Zwycięzców |
Warszawa
|
72
|
Budowa strażnicy JRG 11 – KW PSP Warszawa
|
Warszawa
|
73
|
Budowa strażnicy JRG 12 – KW PSP Warszawa
|
Warszawa
|
74
|
Budowa strażnicy JRG 16 – KW PSP Warszawa
|
Warszawa
|
75
|
Budowa Centrum Koordynacji KW PSP Warszawa, ul. Domaniewska
|
Warszawa
|
76
|
Budowa Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – etap I (Tramwaj Plus) |
Wrocław
|
77
|
Rozbudowa i przebudowa infrastruktury lotniskowej i portowej Portu Lotniczego Wrocław |
Wrocław
|
78
|
Budowa Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu – Etap I
|
Wrocław
|
79
|
Budowa Inteligentnego Systemu Transportu 'ITS Wrocław’
|
Wrocław
|
80
|
Przebudowa ul. Królewieckiej wraz z zagospodarowaniem terenu po północnej części stadionu przy ul. Drzymały |
Wrocław
|
81
|
Zintegrowanie infrastrukturalne środków transportu oraz poprawa bezpieczeństwa na trasach dojazdowych do stadionu przy ul. Drzymały i Stref Kibiców we Wrocławiu |
Wrocław
|
82
|
Budowa infrastruktury drogowej w otoczeniu stadionu przy ul. Drzymały we Wrocławiu |
Wrocław
|
83
|
Budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z Portem Lotniczym we Wrocławiu –etap I |
Wrocław
|
84
|
Budowa połączenia Obwodnicy Śródmiejskiej z Portem Lotniczym we Wrocławiu –etap II i III |
Wrocław
|
85
|
Remont połączony z przebudową dworca kolejowego Wrocław Główny
|
Wrocław
|
86
|
Budowa siedziby Komendy Miejskiej Policji we Wrocławiu
|
Wrocław
|
87
|
Rozbudowa Portu Lotniczego Zielona Góra –Babimost
|
Zielona Góra
|
88
|
Rozbudowa systemu zasilania elektroenergetycznego aglomeracji wrocławskiej |
województwo dolnośląskie
|
89
|
Budowa Kolei Metropolitarnej w Trójmieście – Etap I
|
województwo pomorskie
|
90
|
Rozbudowa infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Górnośląskiej
|
województwo śląskie
|
91
|
Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice”w Pyrzowicach z miastami Aglomeracji Górnośląskiej |
województwo śląskie
|
92
|
Rozbudowa systemu zasilania elektroenergetycznego aglomeracji poznańskiej |
województwo wielkopolskie
|
93
|
Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym
|
cały kraj
|
94
|
Budowa ogólnokrajowego cyfrowego systemu łączności radiowej dla służb bezpieczeństwa publicznego i ratownictwa |
cały kraj
|
95
|
Budowa wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego
|
cały kraj
|
W ramach zadania planowana jest realizacja wielopoziomowego parkingu przy Stadionie Śląskim. Istniejąca obecnie infrastruktura parkingowa wokół Stadionu (około 200 miejsc parkingowych) jest zdecydowanie niewystarczająca w stosunku do potrzeb parkingowych Stadionu.
Rozbudowa infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Górnośląskiej.
Rozbudowa torowisk tramwajowych oraz poprawa jakości taboru jest konieczna dla zapewnienia sprawnej i niezawodnej komunikacji na terenie miast Aglomeracji Górnośląskiej w trakcie organizacji EURO 2012, szczególnie przy założeniu że 95% widzów EURO 2012 właśnie komunikacją publiczną dostanie się na stadion.
Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice”w Pyrzowicach z miastami Aglomeracji Górnośląskiej.
Budowa bezpośredniego połączenia kolejowego lotniska w Pyrzowicach z Katowicami oraz Chorzowem na obszarze, którego znajduje się Stadion Śląski daje możliwość szybkiego dojazdu i wyjazdu z imprez organizowanych w ramach EURO 2012. Daje też możliwość długookresowego rozwoju zarówno lotniska jak i komunikacji regionalnej. Lotnisko przyjmie znaczną część gości z zagranicy na okres EURO 2012.
Realizacja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej –etap III (GPKM III).
Projekt zakłada: przebudowę istniejącej infrastruktury tramwajowej dla połączeń pomiędzy głównymi punktami przesiadkowymi w trakcie EURO 2012, rozbudowę sieci transportu tramwajowo-szynowego dla połączeń dzielnic z Centrum oraz zakup taboru.
Usprawnienie ruchu transportu miejskiego w obszarze centralnym Trójmiasta z zastosowaniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.
Projekt zakłada: wprowadzenie usprawnień na 140 skrzyżowaniach (instalacja urządzeń sterowania ruchem z priorytetami dla transportu zbiorowego), przebudowę 30 skrzyżowań (dostosowanie geometrii do potrzeb sterowania), objęcie automatycznym nadzorem i zintegrowanym zarządzaniem różnych środków sterowania (m.in. sygnalizatory, znaki zmiennej treści, tablice informacji parkingowej) na ulicach o łącznej długości 30 km, wyposażenie pojazdów i przystanków dla transportu zbiorowego w urządzenia sterowania i informacji.
Przebudowa węzła integracyjnego Gdańsk Śródmieście (przebudowa węzła Śródmieście wraz z wiaduktem Biskupia Górka).
Zakres projektu obejmuje przebudowę węzła Śródmieście na skrzyżowaniu DK-1 i DK-7 celem zwiększenia przepustowości i upłynnienia ruchu pojazdów samochodowych, autobusowych i tramwajów. W zakres projektu wchodzi podniesienie nośności dróg i wiaduktów, w tym znajdującego się w złym stanie technicznym wiaduktu Biskupia Górka.
Budowa parkingów zewnętrznych i połączenia ciągów komunikacyjnych pomiędzy parkingiem a stadionem „Arena Bałtycka”w dz. Gdańsk –Letnica.
Inwestycja obejmuje budowę parkingów zewnętrznych, przebudowę ciągów komunikacyjnych pomiędzy parkingiem a stadionem oraz dojazd do parkingu wraz z odwodnieniem terenu. Parkingi są zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie stadionu „Arena Bałtycka”- ok. 400 m na północ. Teren będzie ponadto dostosowany do organizacji imprez masowych. Rejon parkingu będzie stanowić zaplecze gastronomiczne, turystyczne i handlowe dla potencjalnych kibiców, turystów. Niezbędna jest komunikacja (lokalny układ drogowy, ciągi piesze) pomiędzy parkingiem a stadionem.
Projekt zakłada połączenie transportem kolejowym centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. L. Wałęsy w Gdańsku. Realizacja tego, alternatywnego dla układu drogowego, połączenia zaowocuje skróceniem, o około 50%, faktycznego czasu przejazdu do i z lotniska. Zatem ma on zasadnicze znaczenie dla zapewnienia sprawnego systemu transportu w czasie trwania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Dynamiczny rozwój portu lotniczego, w tym między innymi blisko pięciokrotny wzrost liczby obsługiwanych pasażerów w ciągu ostatnich 5 lat, sprawia, że konieczne staje się zapewnienie szybkiego i sprawnego połączenia z centrum Metropolii. Inwestycja, poprzez integrację podsystemów transportu zbiorowego funkcjonujących na terenie Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego, a w szczególności z systemem Szybkiej Kolei Miejskiej, znacząco zwiększy udział niezawodnego –oferującego wysoką przepustowość i przyjaznego środowisku transportu szynowego w obsłudze komunikacyjnej dwóch głównych ośrodków miejskich regionu. Przedsięwzięcie jest bezpośrednio powiązane z koniecznością zaspokojenia rosnących potrzeb przewozowych w transporcie zbiorowym w związku z organizacją EURO 2012 oraz z koniecznością zapewnienia sprawnego przemieszczenia w krótkim czasie dużej liczby pasażerów z portu lotniczego do centrów miast Metropolii Trójmiejskiej i stadionu „Arena Bałtycka”.
Przebudowa ciągu drogowego ul. Grota Roweckiego – ul. Bobrzyńskiego oraz budowa linii tramwajowej do III Kampusu UJ wraz z terminalem autobusowym i parkingu Park &Ride.
Inwestycja obejmuje: budowę linii tramwajowej wzdłuż ul. Grota Roweckiego i ul. Bobrzyńskiego o długości ok. 3,3 km (podwójnego toru) wraz z pętlą i parkingiem Park &Ride w rejonie ul. Czerwone Maki, w tym: torowisko, sieć, przystanki, przebudowę skrzyżowań z istniejącymi ulicami;przebudowę ul. Grota Roweckiego i ul. Bobrzyńskiego do klasy głównej G 2×2 (dwie jezdnie po 2 pasy ruchu), w tym budowę drugiej jezdni o długości ok 3,3 km;budowę i przebudowę uzbrojenia.
Budowa sterowania ruchem dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju oraz budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, linia N-S, etap 1 –obszar 2,3 (tunel KST –od wiaduktu al. 29 Listopada do Ronda Mogilskiego).
Inwestycja obejmuje: budowę obszarowego sterowania ruchem w korytarzu szybkiego tramwaju (linia N-S, etap I wraz z przedłużeniem do os. Krowodrza Górka) oraz na obszarze centrum miasta wraz z korektą skrzyżowań;instalację lub przebudowę urządzeń sterowniczych i kontrolnych na węzłach drogowych i przejściach dla pieszych w obrębie centrum –ok. 65 skrzyżowań i przejść, w tym ok. 30 na linii priorytetu ruchu szybkiego tramwaju;instalację systemu sterowania ruchem w tunelu drogowym pod dworcem kolejowym i instalację tablic zmiennej treści;wyposażenie Ośrodka Kontroli Ruchu i Centrum Nadzoru Tramwajowego oraz budowę linii szybkiego tramwaju na odcinku w tunelu tramwajowym o długości ok. 1,4km od Ronda Mogilskiego do rampy zjazdowej (al. 29 Listopada) –konstrukcja, torowisko, systemy energetyczne, systemy operacyjne (obszar 2,3).
Inwestycja obejmuje: budowę parkingu podziemnego na 600 miejsc postojowych;rozbiórkę i odbudowę budynku zaplecza Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego i boisk sportowych. Realizacja parkingu podziemnego w centrum miasta (okolice Wawelu i Hotelu Sheraton) zapewni możliwość pozostawienia pojazdów w bliskiej odległości od atrakcyjnych miejsc w Krakowie w przypadku zwiększonego ruchu turystycznego w czasie EURO 2012.
Realizacja parkingu podziemnego w centrum miasta (rejon krakowskich Błoń, w sąsiedztwie stadionu głównego –Wisła Kraków oraz obiektu treningowego Cracovia) – budowa parkingu podziemnego na 970 miejsc postojowych – zapewni możliwość pozostawienia pojazdów w bliskiej odległości od atrakcyjnych miejsc w Krakowie w przypadku zwiększonego ruchu turystycznego w czasie EURO 2012.
Budowa parkingu podziemnego al. Mickiewicza (Akademia Rolnicza).
Budowa parkingu podziemnego na 1050 miejsc postojowych wraz z przejściem podziemnym na relacji ulic Krupnicza – Ingardena, wjazd i wyjazd od ul. Reymonta i Ingardena zapewni możliwość pozostawienia pojazdów w centrum miasta (w sąsiedztwie stadionu głównego –Wisła Kraków oraz obiektu treningowego).
Budowa trasy tramwajowej Os. Lecha –Franowo wraz z nową zajezdnią tramwajową na Franowie oraz przebudowa trasy tramwajowej Kórnicka –Os. Lecha –Rondo Żegrze.
Projekt zasadniczo poprawia przemieszczanie się uczestników EURO 2012 w obrębie miasta, w powiązaniu z transportem o charakterze aglomeracyjnym.
Budowa III ramy komunikacyjnej –odcinek zachodni od ul. Dąbrowskiego do ul. Głogowskiej.
Inwestycja zapewni sprawne skomunikowanie autostrady A2 ze Stadionem Miejskim i lotniskiem Ławica, drogami krajowymi: nr 11 (poprzez drogę 92), w kierunku Gdańska i boiskami treningowymi w Szamotułach i Wronkach, oraz nr 5 w kierunku Wrocławia, drogą nr 92 (alternatywa dla płatnej autostrady A2) w kierunku Berlina i Warszawy (Kijowa). Budowa fragmentu obwodnicy wewnętrznej miasta z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami wraz z zapewnieniem szybkiego i bezpiecznego dostępu do Stadionu poprzez zjazd w ul. Ptasią. Inwestycja wskazana przez UEFA.
Przebudowa infrastruktury transportu publicznego w związku z organizacją EURO 2012 w Poznaniu.
Przebudowa tramwajowej infrastruktury torowo-sieciowej w ciągu ulic: Grunwaldzka, Przybyszewskiego, Dąbrowskiego, łączących centrum oraz główny dworzec kolejowy ze Stadionem Miejskim. Projekt obejmować będzie również przebudowę fragmentów tras dojazdowych oraz węzłów komunikacyjnych istotnych dla właściwej obsługi obiektów związanych z EURO 2012. W projekcie zawarto budowę zintegrowanej pętli tramwajowo – autobusowej „Junikowo”.
Przebudowa ul. Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odc. od ul. Smoluchowskiego do wiaduktu nad torami PKP.
Projekt przewiduje przebudowę istniejącej ulicy Grunwaldzkiej do układu dwujezdniowego na odc. od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej oraz jednojezdniowego na odc. od ul. Malwowej do wiaduktu nad torami PKP. Poszerzenie pasów ruchu i dostosowanie drogi do standardów UE w zakresie parametrów technicznych trasy –115 kN/oś. Projekt zakłada usprawnienie przepustowości ul. Grunwaldzkiej pod względem transportu publicznego i samochodowego. Inwestycja wskazana przez UEFA.
Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu.
Inwestycja usprawnia przemieszczanie się kibiców EURO 2012 w obrębie miasta, w powiązaniu z transportem o charakterze aglomeracyjnym, w tym poprzez stację Dworzec Główny PKP.
Przedłużenie linii tramwajowej z pętli Zawady do stacji Poznań Wschód.
Inwestycja pozwoli na usprawnienie systemu przewozów pasażerskich w ramach komunikacji zbiorowej (łącznie z wykorzystaniem PKP) aglomeracji poznańskiej oraz szybkie połączenie drogi krajowej nr 92 ze strefą dla fanów zlokalizowaną nad jeziorem Malta oraz ze szpitalnym oddziałem ratunkowym ZOZ Nowe Miasto.
Budowa systemu sterowania ruchem na ulicach miasta Poznania wraz z systemem informacji za pomocą znaków zmiennej treści.
Realizacja projektu przyczyni się bezpośrednio do usprawnienia systemu komunikacji –zarówno publicznej, jak i indywidualnej w mieście. W kontekście organizacji rozgrywek EURO 2012 sprawne zarządzanie ruchem, możliwość prowadzenia bezpośredniego monitoringu wizyjnego głównych ciągów komunikacyjnych, zapewnienie szybkiego dostępu służb ratowniczych do miejsca wypadku oraz informowanie kierowców o sytuacji drogowej w czasie rzeczywistym mają ogromne znaczenie dla sprawnej obsługi tysięcy kibiców i gości. Projekt zapewni bezpieczne i sprawne skanalizowanie przejazdów przez Miasto.
Rozbudowa systemu monitoringu wizyjnego miasta Poznania i infrastruktury technicznej.
Miasto Poznań w ramach przygotowań do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 planuje rozbudowę Systemu Monitoringu Wizyjnego w celu zapewnienia bezpieczeństwa jego uczestnikom. System ten ma być docelowo rozbudowany wzdłuż głównych ciągów oraz węzłów komunikacyjnych miasta:
od dworca PKS i PKP, ulicą Grunwaldzką do Stadionu Miejskiego przy ulicy Bułgarskiej,
z portu lotniczego Poznań Ławica w stronę Stadionu Miejskiego ulicą Bukowską i dalej ulicą Bułgarską, przy której położony jest Stadion Miejski wraz terenami do niego przyległymi,
od głównych pętli i przystanków komunikacji miejskiej (w tym Poznańskiego Szybkiego Tramwaju) do dworca PKS i PKP oraz portu lotniczego Poznań „Ławica”.
Realizacja wyżej przedstawionego zamierzenia pozwoli na wzmocnienie nadzoru oraz zwiększenie szybkości i skuteczności działania służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w Poznaniu w trakcie EURO 2012. Jednocześnie umożliwi zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa przybyłym kibicom oraz mieszkańcom Poznania podczas EURO 2012. System Monitoringu Wizyjnego miasta Poznania zgodnie ze wstępną koncepcją, na potrzeby EURO 2012, zostanie rozbudowany o 152 punkty kamerowe, co łącznie z już istniejącymi stworzy w mieście około 300 punktów dozoru. W ramach rozbudowy istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej systemu zaplanowano budowę własnych rurociągów kablowych i linii kablowych wzdłuż dróg i tras tramwajowych o łącznej długości około 77 kilometrów, które wykorzystane zostaną na potrzeby służb i jednostek miejskich. Ponadto projekt rozbudowy monitoringu miejskiego przewiduje utworzenie dwóch ściśle ze sobą współpracujących centrów dozoru –jednego (w postaci rozbudowanego stanowiska dozoru) skojarzonego z miejskim stanowiskiem dowodzenia, zlokalizowanym w budynku Komendy Miejskiej Policji oraz drugiego pełniącego rolę Miejskiego Centrum Dozoru zlokalizowanego w Centrum Sterowania Ruchem Zarządu Dróg Miejskich przy ulicy Góreckiej. Rozbudowa systemu monitoringu w znaczący sposób wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców miasta oraz gości i uczestników mistrzostw EURO 2012.
Budowa nowego dworca autobusowego komunikacji międzymiastowej wraz z przebudową infrastruktury wokół terenu dworca.
Nowy dworzec pozwoli na pełne wykorzystanie międzynarodowej i międzymiastowej komunikacji autobusowej, co wpłynie na równomierne rozłożenie obciążeń pomiędzy transport lotniczy, kolejowy i autobusowy.
Projekt i budowa II linii metra, w tym: odcinek centralny: projekt i budowa odcinka od stacji 'Rondo Daszyńskiego’ do stacji 'Dworzec Wileński’.
Inwestycja obejmuje: budowę odcinka centralnego II linii metra o długość około 6300m w tym: 6 odcinków szlakowych (dwa tunele jednotorowe) o łącznej długości ok. 4200m, 7 stacji z torami odstawczymi (TO) o łącznej długości około 2100m, tunel łącznikowy pomiędzy I i II linią metra długości około 500m (zagłębienie obiektów od 11m do 27m od powierzchni terenu). II linia metra ma być główną osią komunikacji zbiorowej w Warszawie na kierunku wschód-zachód. Służy podniesieniu jakości komunikacji publicznej poprzez skrócenie czasu podróży, zapewnienie szybkiego, kręgosłupowego systemu komunikacji publicznej o dużej pojemności, poprawie poziomu bezpieczeństwa komunikacji, jakości środowiska, dostępności centralnych rejonów miasta. W wyniku jej realizacji nastąpi odciążenie komunikacji drogowej.
Budowa Zintegrowanego Systemu Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – etap I (Tramwaj Plus).
Rozpoczęcie realizacji planowanego na najbliższe lata procesu budowy systemu komunikacji pasażerskiej, materializującego postulaty polityki komunikacyjnej Wrocławia. Podsystemy kolei aglomeracyjnej, tramwaju tradycyjnego, tramwaju nowej generacji oraz autobusowy, mają stworzyć spójną sieć powiązań transportu pasażerskiego w granicach miasta oraz otaczających je obszarów zurbanizowanych. Jedną z podstawowych tras Systemu jest linia tramwaju nowej generacji wzdłuż korytarza ulicy Lotniczej-Kosmonautów. Przebiega ona przez cały obszar miasta na przestrzeni ponad 15 kilometrów, obsługując obszary wschodniego, centralnego i zachodniego Wrocławia, umożliwiając relacje przesiadkowe w skali całego miasta. Posiadając parkingi park&ride oraz bike&ride w rejonie stadionu przy ul. Drzymały i na wschodnim krańcu, stanowić będzie fundament zintegrowanego systemu komunikacji w jego części miejskiej. Trasa tramwajowa planowana do realizacji w ciągu ulicy Pilczyckiej-Królewieckiej zapewni nowy standard obsługi komunikacją publiczną osiedli Kozanów i Maślice. Trasa tramwajowa wyposażona w system komunikacji autobusowej dowożący pasażerów oraz w parking park&ride i bike&ride zmieni radykalnie sytuację komunikacyjną w tym rejonie Wrocławia.
Budowa Inteligentnego Systemu Transportu 'ITS Wrocław’.
Wrocław w nowoczesny sposób będzie zarządzał ruchem ulicznym wykorzystując innowacyjne sposoby identyfikacji pojazdów i przesyłu danych w sieci. Serce systemu – Centrum przy ul. Strzegomskiej będzie otrzymywać informacje o ruchu drogą miejskich cyfrowych łączy radiowych TETRA i miejską siecią światłowodową MAN. Wideo-nadzór ruchu usprawni pracę miejskich inżynierów ruchu. System zarządzania ruchem, transportem zbiorowym i ruchem uprzywilejowanych pojazdów służb miejskich usprawni płynność podróży w mieście i zapobiegnie paraliżowi komunikacyjnemu.
Zintegrowanie infrastrukturalne środków transportu oraz poprawa bezpieczeństwa na trasach dojazdowych do stadionu przy ul. Drzymały i Stref Kibiców we Wrocławiu.
Zadanie to obejmuje stworzenie systemów park&ride oraz bike&ride jak i poprawę bezpieczeństwa i standardu usług (wyposażenie i monitoring kamerowy) na przystankach komunikacji zbiorowej na terenie miasta. Elementy te związane są z odpowiednią obsługą komunikacyjną wszystkich punktów EURO 2012 jak: stadion, centrum, dworzec PKP i PKS oraz strefy dla fanów, które są bezpośrednio zlokalizowane przy przystankach transportu publicznego. Ponieważ obsługa komunikacyjna EURO 2012 najbardziej związana jest z tym środkiem transportu, udogodnienia planowane w tym zadaniu mają kluczowe znaczenie dla jakości komunikacji zbiorowej w mieście zarówno podczas mistrzostw, jak i podczas codziennej obsługi pasażerów komunikacji zbiorowej.
Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego na stacji Poznań Główny wraz z budową dworca kolejowego Poznań Główny.
Remont połączony z przebudową dworca kolejowego Wrocław Główny.
Remont i budowa dworców kolejowych w miastach gospodarzach EURO 2012 pozwoli sprawnie obsłużyć przyjeżdżających koleją kibiców, w pełni wykorzystać międzynarodową i międzymiastową komunikację kolejową, wpłynie na równomierne rozłożenie obciążeń pomiędzy transport lotniczy, kolejowy i autobusowy. Ponadto zapewni większy komfort podróżujących i znacząco wpłynie na przepustowość dworców kolejowych.
Remont dworca kolejowego Gdynia Główna, powiązany z projektem pn. „Kolej Metropolitarna w Trójmieście –Etap I”jest niezbędny do zapewniania odpowiedniego transportu podczas rozgrywek EURO 2012 w Gdańsku.
Projekt o nazwie „Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego na stacji Poznań Główny wraz z budową dworca kolejowego Poznań Główny”obejmuje istniejące dworce Poznań Główny i Zachodni. Jego realizacja pozwoli na stworzenie centrum komunikacyjnego, zdolnego obsłużyć wszystkich przyjeżdżających do Poznania kibiców, zapewnić płynność ruchu komunikacji miejskiej i potoków pasażerów.
Projekt stanowi pakiet inwestycji związanych z rozbudową Portu Lotniczego Gdańsk. Do najważniejszych zadań należą: budowa drugiego nowego terminalu pasażerskiego wraz z układem drogowym i parkingowym po stronie miejskiej (landside), rozbudowa infrastruktury lotniskowej po stronie lotniskowej (airside): budowa drogi kołowania i rozbudowa płyt postojowych dla samolotów.
Przedsięwzięcie ma na celu uruchomienie lotniska użytku publicznego, pełniącego rolę Regionalnego Portu Lotniczego, którego oferta skierowana będzie przede wszystkim do przewoźników niskokosztowych i charterowych.
Sprawna organizacja obsługi EURO 2012 wymaga uruchomienia lotniska regionalnego w okolicach Warszawy. Według analiz przeprowadzonych przez Województwo Mazowieckie najlepszą lokalizacją jest Modlin. Stanowisko to zostało potwierdzone przyznaniem dotacji europejskich w ramach RPO Mazowsza –jako jedyny projekt lotniskowy w tym województwie. Budowa lotniska w Modlinie jako komplementarnego dla PL im. Fryderyka Chopina w Warszawie pozwoli na rozładowanie ruchu pasażerskiego na Okęciu i stworzy lepsze warunki dla Warszawy w zakresie obsługi EURO 2012. Dzięki temu zapewniona zostanie dodatkowa infrastruktura nie tylko dla przylatujących kibiców, ale także dla parkujących samolotów. PL Modlin będzie operować 24 godziny na dobę stanowiąc lotnisko zapasowe dla Warszawy, będzie również centralną bazą Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Rozbudowa infrastruktury lotniskowej, w tym terminali, pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska z obecnych 4 mln pasażerów do 9 mln w roku organizacji EURO 2012. Równocześnie zapewnią one podróżnym–kibicom należyte standardy obsługi w tym, przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa. Rozwój infrastruktury towarzyszącej pozwoli zaoferować dodatkowe usługi i zapewni odpowiednie zaplecze dla podmiotów zaangażowanych w przygotowanie i obsługę imprezy. Budowa wewnętrznego układu komunikacyjnego znacznie usprawni ruch kołowy oraz przemieszczanie się pieszych w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Ograniczy to możliwość blokady komunikacyjnej w okresie wzmożonego ruchu lotniczego oraz zintegruje lotnisko z zewnętrznymi ciągami komunikacyjnymi, których budowa zaplanowana została do roku 2012.
Aby osiągnąć zakładaną przepustowość pasażerów w 2012 roku (13 tys. dziennie), Port Lotniczy „Ławica”musi rozbudować istniejący terminal pasażerski, powiększyć płytę postojową samolotów, zbudować nową drogę kołowania, równoległą do pasa startowego, włącznie z drogami szybkiego zejścia. Dzięki tym inwestycjom możliwa będzie obsługa przylatujących i odlatujących gości EURO 2012.
Projekt obejmuje budowę płyty postojowej wraz z przebudową drogi kołowania o łącznej powierzchni 127.000 m2 wraz z systemem odwadniania, budowę oświetlenia krawędziowego projektorowego oraz świetlnych tablic oznakowania, budowę nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą (nawigacja oraz drogi kołowania) oraz przekształcenie istniejącej drogi startowej w drogę kołowania.
Projekt obejmuje również budowę nowego terminalu pasażerskiego o docelowej przepustowości 6.000.000 pax/rok wraz z infrastrukturą towarzyszącą (parkingi, drogi dojazdowe, obiekty zaplecza technicznego).
Rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina Warszawa
Dokończenie budowy Terminala 2 oraz integracja Terminala 1 z Terminalem 2 wraz z przebudową Terminala 1.
I. Integracja infrastruktury terminalowej dla Terminala 1 i Terminala 2:
1) przebudowa Terminala 1 i powiązanie funkcjonalne z Terminalem 2,
2) integracja i rozbudowa niezbędnych systemów: bagażowego, informatycznego, bezpieczeństwa, informacji wizualnej, ppoż. itp..
II. Dostosowanie układu komunikacyjnego (drogowego, kolejowego) dla sprawnej obsługi kompleksu Terminali oraz obiektów towarzyszących:
budowa, remont i przebudowa infrastruktury drogowej, służącej zintegrowaniu
2. Przebudowa systemów technicznych lotniska.
Projekt zakłada przebudowę systemów technicznych lotniska oraz poprawę bezpieczeństwa Portu Lotniczego. Do najważniejszych punktów projektu należą: budowa przepompowni ścieków, budowa stacji energetycznej, program poprawy i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa pasażerów i statków powietrznych poprzez: zakup i wymianę systemu wczesnego ostrzegania przed gołoledzią na drogach startowych, drogach kołowania i płytach postojowych statków powietrznych w PL Warszawa –ICE-ALERT, zakup i wymianę 6 pojazdów ratownictwa lotniskowego oraz 1 pożarniczego podnośnika hydraulicznego z podestem ratowniczym, zakup sprzętu mechanicznego do zimowego utrzymania nawierzchni lotniskowych.
3. Utworzenie Centrum Szkolenia Służb Bezpieczeństwa oraz Ratownictwa Lotniskowego w PL Warszawa.
Podstawowym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa Portu Lotniczego poprzez podniesienie kwalifikacji personelu. Inwestycja obejmuje: budowę budynku szkoleniowego o pow. użytkowej 3000 m², przeznaczonego do prowadzenia szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, w tym budowę sal wykładowych, pomieszczeń treningowych, budowę poligonu szkoleniowo-treningowego w zakresie ratownictwa lotniskowego, (obejmującego makiety samolotów treningowych, pozorację pożaru rozlewisk paliwa i inne), budowę zaplecza szkoleniowo-socjalnego o pow. użytkowej ok.1500 m².
4. Stworzenie systemu paliwowego „Hydrant”.
Projekt zakłada stworzenie systemu tankowania samolotów w paliwo bezpośrednio z płyty postoju samolotu, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa (wyeliminowanie autocystern), zmniejszenia opóźnień, a także umożliwi spełnienie warunku wprowadzenia konkurencyjności w dostawie paliwa dla lotniska. Inwestycja obejmuje: budowę frontu spustowego paliwa lotniczego na stacji kolejowej Warszawa –Okęcie wraz z przebudową istniejącej infrastruktury, doprowadzenie rurociągów tłocznych do magazynu paliwa lotniczego, przebudowę i dostosowanie istniejącej infrastruktury i technologii do potrzeb transportu paliwa do systemu „Hydrant”, budowę rurociągów łączących przepompownię oraz istniejący system rurociągów pod płytami postoju statków powietrznych w rejonie Terminala 1 i Terminala 2, wyposażenie systemu „Hydrant”w automatykę, zabezpieczenia, monitoring oraz wyposażenie istniejącego systemu rurociągów w rejonie Terminala 1 i Terminala 2 w specjalistyczny osprzęt, wyposażenie systemu paliwowego w dyspensery do tankowania statków powietrznych.
5. Przebudowa nawierzchni lotniskowych i drogowych.
Celem projektu jest przebudowa oraz rozbudowa nawierzchni dla osiągnięcia wzrostu bezpieczeństwa i przepustowości lotniska. Projekt zakłada: przebudowę istniejących nawierzchni lotniskowych dwóch dróg startowych, dróg kołowania przyległych do dróg startowych oraz dróg technicznych o powierzchni 634.000m², budowę nowych dróg kołowania oraz dróg szybkiego zejścia w pasach dróg startowych o powierzchni 70000 m², budowę nowych dróg kołowania i płyt odlodzeniowych o powierzchni 150.000 m².
6. Układ komunikacyjny dla Terminala 2.
Celem projektu jest poprawa dojazdu do lotniska od strony planowanej trasy NS poprzez uzupełnienie układu drogowego zgodnie z „Porozumieniem w sprawie realizacji infrastruktury około-lotniskowej w związku z budową Terminala 2”, podpisanym w lutym 2004 roku pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Miastem Stołecznym Warszawa oraz PPL. Porozumienie obejmuje również inne inwestycje związane z Terminalem 2 (m.in. połączenie kolejowe lotnisko-miasto, budowa stacji kolejowej i dworca autobusowego, układ komunikacyjny wokół lotniska –trasa NS, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa Wirażowa –Poleczki). Projekt polega na dobudowie drugiej jezdni do ul. Gordona Benetta i połączeniu jej z węzłem Międzynarodowego Portu Lotniczego Okęcie na trasie NS. Projekt przewiduje również przełożenie sieci cieplnej kolidującej z jezdnią.
7. Przebudowa Terminala dla ruchu niskokosztowego.
Przebudowa Terminala dla ruchu niskokosztowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
8. Budowa hotelu na parkingu P2.
Celem projektu jest stworzenie bazy hotelowej w bezpośrednim sąsiedztwie Terminala 2. Poprawi to wygodę pasażerów korzystających z lotniska. Nowy hotel ma powstać na fundamentach, które zostały już wykonane na parkingu P2.
Rozbudowa i przebudowa infrastruktury lotniskowej i portowej Portu Lotniczego Wrocław.
Budowa nowego terminala Portu Lotniczego oraz związanej z nim infrastruktury umożliwi rozwój komunikacji lotniczej w obszarze Polski południowo-zachodniej. Aktualnie funkcjonujące obiekty Portu Lotniczego wyczerpały swoje możliwości funkcjonalne i nie dają możliwości zaspokojenia rosnącego popytu na komunikację lotniczą. Rozwój gospodarczy regionu, a w tym wiele inwestycji zagranicznych, intensywnie zwiększa zapotrzebowanie na szybką komunikację międzynarodową. Zaspokojenie szybko rosnącego zapotrzebowania na połączenia lotnicze, umożliwi realizacja nowego terminala Wrocławskiego Portu Lotniczego.
Lotnisko to może być wykorzystane jako lotnisko zapasowe (odstawcze) dla Poznania. Ruch pasażerski drogą lotniczą nie będzie się rozkładał tylko na miasta, które uzyskały prawa do organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Potrzebna jest dodatkowa infrastruktura lotniskowa, która rozładuje duże natężenie ruchu pasażerskiego w okresie EURO 2012, a zarazem będzie stanowiła alternatywę (lotnisko zapasowe) dla miast, w których będą się odbywały mecze piłkarskie (w przypadku Zielonej Góry –dla Poznania). Samoloty przylatujące do Polski z kibicami muszą mieć także miejsca postojowe, co wymaga rozbudowy również innych portów lotniczych niż te, które znajdują się w 6 zakwalifikowanych miastach. Rozbudowa infrastruktury lotniskowej w Zielonej Górze ma służyć zwiększeniu przepustowości, poprawie wyposażenia operacyjnego oraz zabezpieczeniu operacji lotniczych. Inwestycje te są niezbędne dla zapewnienia sprawnego i komfortowego transportu lotniczego pasażerów (kibiców) na EURO 2012 oraz stworzenia spójnego systemu sieci lotnisk głównych i dodatkowych (zapasowych) obsługujących tą imprezę.
Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.
Obecnie tempo wzrostu ruchu lotniczego w Polsce jest jedno z najwyższych w Europie. Według danych EUROCONTROL w samym tylko 2007 roku poziom ruchu lotniczego wzrósł w polskiej przestrzeni powietrznej w stosunku do roku poprzedniego o blisko 13%. Prognozuje się, że w ciągu najbliższych pięciu, siedmiu lat ruch lotniczy w polskiej przestrzeni powietrznej wzrośnie w sam tylko sposób „naturalny”blisko dwukrotnie w stosunku do stanu obecnego, pozostawiając Polskę krajem o jednym z największych przyrostów ruchu lotniczego w Europie. Dodatkowo jednak decyzja UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku spowoduje niespotykany w dotychczasowej historii naszego kraju, ponadplanowy wzrost natężenia ruchu lotniczego.
Według szacunków, strumień przelotów lotniczych między samymi tylko miastami, które będą gospodarzami meczów piłkarskich ME ulegnie dodatkowemu natężeniu nawet o ponad 100-300 operacji dziennie. W dniach meczów piłkarskich, a szczególnie w dniu rozpoczęcia turnieju oraz w dniu decydujących rozstrzygnięć ME należy liczyć się ze spiętrzeniem operacji czarterowych. Polska przestrzeń powietrzna w trakcie turnieju ME będzie w znacznym stopniu zagęszczona również poprzez operacje lotnictwa wojskowego, sił porządku publicznego, lotnictwa sanitarnego oraz operacje małych samolotów komunikacyjnych z segmentu tzw. General Aviation, a także przeloty VIP-owskie. Z tym bezprecedensowym wzrostem ruchu operacji w polskiej przestrzeni lotniczej w trakcie ME związana będzie także konieczność zapewnienia na lotniskach miejsc postojowych dla przylatujących samolotów. To z kolei może rodzić opóźnienia lotów oraz negatywnie wpływać na ich bezpieczeństwo.
W obliczu znacznego wzrostu natężenia ruchu lotniczego w najbliższych latach i przypadającego na czas ME jego wartości szczytowych (tzw. peak time), Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie musiała stawić czoło wyzwaniom, jakie powodować może rosnący poziom ruchu lotniczego i wyczerpująca się przepustowość polskiej przestrzeni powietrznej. Dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz minimalizowania opóźnień w ruchu lotniczym w trakcie imprezy piłkarskiej PAŻP będzie musiał dokonać wielu przedsięwzięć natury zarówno technicznej, jak i organizacyjnej. W ramach inwestycji technicznych, związanych bezpośrednio bądź pośrednio z przygotowaniami do EURO 2012 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przygotowała wykaz inwestycji EURO 2012, których realizacja będzie decydowała o usprawnieniu obsługi znacznego natężenia ruchu lotniczego w trakcie turnieju piłkarskiego.
W celu zapewnienia wymaganej na czas EURO 2012 przepustowości polskiej przestrzeni powietrznej i zdolności obsługi zwiększonego o 100-300 na dobę dodatkowych operacji ruchu na lotniskach związanych z mistrzostwami Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musi przyspieszyć realizację przedsięwzięć inwestycyjnych. Kompleksowy program przebudowy obejmuje zarówno infrastrukturę ATM/CNS (ATM –Air Traffic Management – zarządzanie ruchem lotniczym, CNS –Communication, Navigation, Surveillance – komunikacja, nawigacja, dozorowanie), jak i infrastrukturę obiektową (m.in. ośrodki kontroli ruchu lotniczego –OKRL). W przebudowę infrastruktury ATM wpisuje się instalacja nowoczesnego systemu Pegasus_21;rozbudowa infrastruktury CNS dotyczy zaś m. in. urządzeń łączności i transmisji danych (ziemia-ziemi, ziemia-powietrze), systemów przetwarzania danych radarowych, planów lotu, naziemnej infrastruktury lotniskowej (radary, pomoce radionawigacyjne).
Konieczne jest usprawnienie realizacji kluczowych projektów PAŻP, tak, aby infrastruktura portowa (terminalowa), naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na lotniskach i w fazie dolotu (na terenie całego kraju) powstały przed wiosną 2012 r.