Transportowe dwa lata rządów Hanny Gronkiewicz-Waltz
W ubiegłym tygodniu Hanna Gronkiewicz Waltz podsumowała swoje dwuletnie rządy w stolicy w kontekście transportu publicznego. Oto dokonania, którymi może pochwalić się Pani Prezydent. Cztery nowe stacji metra, cztery parkingi Parkuj i Jedź, węzeł komunikacyjny na Młocinach, 550 nowych autobusów, Wspólny Bilet, zwiększenie bezpieczeństwa w środkach komunikacji miejskiej –to tylko niektóre z usprawnień wprowadzonych w komunikacji miejskiej w Warszawie w ciągu ostatnich dwóch lat. Władze miejskie poprawiając komunikację działają na rzecz podniesienia jakości usług oraz ułatwienia przemieszczania się w obrębie aglomeracji i korzystania ze środków komunikacji miejskiej.
Najważniejsze inwestycje
Najważniejszą zakończoną inwestycją jest oddanie do użytku całej długości pierwszej linii metra. W ciągu dwóch lat Warszawie przybyły cztery nowe stacje metra: Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew oraz Młociny. Dodatkowo na Młocinach powstał węzeł komunikacyjny z pętlą autobusową, tramwajową i parkingiem typu Parkuj i Jedź na tysiąc samochodów. Pętla autobusowa i parking Parkuj i Jedź powstały również przy stacji Metro Marymont. W mieście działają też dwa inne parkingi tego typu –przy Połczyńskiej i metrze Wilanowska. Dłuższa linia metra i budowanie pętli przy stacjach znacząco usprawniają przesiadki i ułatwiają osobom dojeżdżającym z innych dzielnic czy miejscowości podwarszawskich korzystanie z metra i komunikacji miejskiej.
Nowoczesny tabor
Miasto dba o podniesienie standardu warszawskich środków komunikacji miejskiej. Stary tabor jest systematycznie wymieniany – w ostatnich dwóch latach na ulicach pojawiło się 550 nowych autobusów. Wraz z modernizacją torowisk przybywa też nowych tramwajów –od 2007 r. wyjechało 45 nowych składów (zarówno wieloczłonowych niskopodłogowych, jak i wysokopodłogowych zespolonych), w toku jest przetarg na dostawę kolejnych 186 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, które pojawią się w Warszawie w latach 2010 –2012. Do zakupu 13 pojazdów szykuje się też Szybka Kolej Miejska. Pociągi dotrą do Warszawy do końca roku 2010.
Modernizacja torowisk
W 2007 roku kompleksowo zmodernizowano torowisko w Al. Jerozolimskich, a w 2008 torowisko w ciągu ulicy Wolskiej. Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej na Tarchomin, a cała inwestycja powinna być gotowa ok. 2011 r. Podpisano również porozumienie z PKP w sprawie budowy przystanku kolejowego Ursus –Niedźwiadek. Inwestycja zakończy się również w 2011 r. i przyczyni się do rozwiązania problemów komunikacyjnych mieszkańców osiedli Niedźwiadek i Czechowice w Ursusie.
Komunikacją miejską szybciej …
Jednym z rozwiązań usprawniających komunikację miejską jest wydzielanie torowisk i wytyczanie buspasów. Wydzielenie torowiska na Moście Śląsko-Dąbrowskim skróciło przejazd tramwajem przez most o 15 minut. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem koncepcji dla całego miasta, a gotowy plan wytyczenia buspasów będzie gotowy do końca bieżącego roku.
…i bezpieczniej
Podróżowanie transportem miejskim jest bezpieczniejsze. Na terenie całego miasta porządku w autobusach i tramwajach pilnują umundurowane patrole ochrony. W radiowozach ZTM pojawiły się defibrylatory, dzięki którym pracownicy Nadzoru Ruchu mogą uratować życie np. ofierze wypadku.
Poprawa w ruchu komunikacji miejskiej
Usprawnienie systemów komunikacji w dzielnicach i osiedlach Warszawy polega na uruchomieniu nowych połączeń, zintegrowaniu istniejących relacji z komunikacją szynową i koordynacji rozkładów jazdy. Od marca 2007 do września 2008 tego typu zmiany wprowadzono na Targówku, Białołęce, Włochach, Bemowie, Ursynowie, Gocławiu, Woli, Ursusie, Tarchominie.
Wydłużono również godziny kursowania metra w weekendy do godziny 3.00 i zwiększono częstotliwość przejazdów (pociągi kursowały początkowo co 30 minut, obecnie –co 15 minut).
Uruchomiono nowe linie dzienne do miejscowości podwarszawskich, takich jak: Legionowo (731, 804), Nadarzyn (733), Marki (732), Nieporęt (735, 804), Zegrze Południowe (735), Wiązowna (730), a także linie nocne zarówno do nowych osiedli, jak i poza granice Warszawy –do Konstancina, Zielonki, Pruszkowa.
Wydłużono trasę obsługiwaną przez Szybką Kolej Miejską –obecnie kursuje ona do Sulejówka. W przyszłości składy SKM będą obsługiwały port lotniczy na Okęciu. Połączenie zostanie uruchomione po wybudowaniu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe brakującego odcinka torów. Nowe pociągi do obsługi trasy z lotniska zostaną zakupione dzięki umowie wieloletniej ze spółką SKM. Z lotniska dojadą do Stadionu Narodowego oraz planowanego centrum handlowego na Białołęce (w rejonie ul. Marywilskiej). Równocześnie pociągi rozpoczną kursowanie do Legionowa i Otwocka.
Nowe taryfy, wygodne bilety
Wprowadzono nowe, korzystne dla pasażerów bilety 20 i 40 minutowe, a także ujednolicono system ulg. W taryfie pojawił się również całkiem nowy bilet –bilet seniora. Korzystać z niego mogą osoby między 65 a 70 rokiem życia. Bilet kosztuje 40 zł, jest ważny przez 366 dni i upoważnia do nieograniczonej liczby przejazdów.
Na stacjach metra pojawiły się pierwsze automaty biletowe pozwalające na zakup biletów kartonowych i doładowanie Warszawskiej Karty Miejskiej. Kolejne automaty będą instalowane już w listopadzie br. (40), a do lipca 2009 r. pojawi się kolejnych 120.
Coraz więcej mieszkańców całej aglomeracji warszawskiej może korzystać ze Wspólnego Biletu przy przejazdach komunikacją miejską i koleją (także WKD). Początkowo porozumienie z Kolejami Mazowieckimi dotyczyło tylko przejazdów w obrębie Warszawy, później Wspólnym Biletem objęto też WKD i dojazdy do Opaczy i Ząbek. Już w listopadzie Wspólny Bilet zostanie rozszerzony o Piastów, Pruszków i Sulejówek, a w przyszłym roku o obszar całej aglomeracji warszawskiej. Obecnie w pociągach oprócz Warszawskiej Karty Miejskiej są również honorowane także bilety dobowe oraz 3- i 7- dniowe.
Inwestujemy w komunikację
Miasto podpisało wieloletnie umowy na zakup usług z Tramwajami Warszawskimi i z Szybką Koleją Miejską. Z Tramwajami umowę zawarto na lata 2008-2027 o wartości ok. 16,6 mld zł. Umowa z SKM opiewa na 2,6 mld zł i obowiązywać będzie w latach 2010 –2024. Obie umowy zapewniają spółkom stabilizację i dają szansę na wieloletni rozwój jednocześnie stawiają wymagania dotyczące jakości pełnionych usług –nowoczesny, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych tabor, punktualne kursowanie.
Komunikacja w liczbach:
Liczba autobusów w porannym szczycie w ruchu: 1405
Liczba tramwajów: 758 wozów (385 pociągów)
Liczba wagonów metra w ruchu: 162 (27 pociągów)
Liczba pociągów SKM w ruchu: 9
Szacunkowa liczba przewożonych pasażerów w skali roku to ok. 900 mln.