Transport w Kontrakcie Terytorialnym Mazowsza

infotrans
28.11.2014 09:13
Budowa 11 stacji metra, obwodnicy śródmiejskiej, nowych odcinków sieci tramwajowych to m.in. inwestycje, które znalazły się w podpisanym we wtorek Kontrakcie Terytorialnym dla woj. mazowieckiego. Projekty uwzględnione w dokumencie szacuje się na ponad 49 mld zł. –„Kontrakt zawiera 139 strategicznych inwestycji. Najważniejszą inwestycją dla mieszkańców Warszawy jest niewątpliwie południowa obwodnica miasta. Kontrakt to także projekty dotyczące transportu miejskiego, m.in związane z II linią metra, zakupem taboru miejskiego. Zyska też kultura, edukacja i nauka’ – podkreśliła szefowa rządu Ewa Kopacz podczas uroczystości podpisania kontraktu dla Mazowsza. –„Szacujemy, że zaangażowane środki – publiczne i europejskie – na działania z zakresu polityki rozwoju w województwie mazowieckim mogą osiągnąć poziom powyżej 49 mld zł’ – dodała. Premier zauważyła, że inwestycje zapisane w kontrakcie dotyczą nie tylko Warszawy, ale również innych obszarów woj. mazowieckiego. 'Zyska całe Mazowsze’ – zaznaczyła. Szefowa rządu mówiła m.in. o kolejnym odcinku drogi S7 i brakujących odcinkach drogi ekspresowej S8, od granicy z województwem łódzkim do Warszawy i do granicy woj. podlaskiego. 'Powstanie również ekspresowe połączenie od Warszawy aż do Lublina, którego obwodnica w październiku 2014 r. została już oddana do ruchu. W kontakcie ujęliśmy też budowę obwodnic Góry Kalwarii, Płocka, Gąbina, Sierpca, Grodziska Mazowieckiego’ – wyliczała Kopacz.  Dodała, że inwestycje będą dotyczyły też mazowieckiej kolei. Na nowe zmodernizowane pociągi będą mogły liczyć zarówno Szybka Kolej Miejska, jak i Koleje Mazowieckie. Obie spółki otrzymają też wsparcie na inwestycje związane z zapleczem technicznym.  Pieniądze unijne trafią też na budowę ścieżek rowerowych i parkingów.
Moment podpisania Mazowieckiego Kontraktu Terytorialnego Moment podpisania Mazowieckiego Kontraktu Terytorialnego Moment podpisania Mazowieckiego Kontraktu Terytorialnego
I transportowe szczegóły. W nowej unijnej perspektywie finansowej samorządy, w tym Warszawa, stawiają na ekologiczny transport szynowy. Zagwarantowane są środki na rozbudowę II linii metra –etap II i III, czyli odcinka zachodniego, od Ronda Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza i odcinka wschodnio-północnego, od Dworca Wileńskiego do stacji Targówek 2, łącznie 6 stacji w II etapie. W III etapie powstanie 5 nowych stacji od Księcia Janusza do Powstańców Śląskich i z drugiej strony do stacji Bródno. Ta inwestycja to nie tylko rozbudowa samej linii o 12,2 km i 11 nowych stacji, ale też zwiększenie ilości taboru. Koszt tej inwestycji wyniesie 7,8 mld zł. Kontrakt terytorialny przewiduje także pakiet zadań dotyczących zrównoważonej mobilności miejskiej i ekologicznego transportu, w ramach którego przewidziano rozwój i modernizację sieci tras tramwajowych w stolicy, a także zakup nowoczesnego taboru. Koszt tej inwestycji wyniesie 1,9 mld zł. Oprócz powyższych przedsięwzięć, na nowe, zmodernizowane pociągi będą mogły liczyć zarówno Szybka Kolej Miejska, jak i Koleje Mazowieckie. Obie spółki otrzymają również wsparcie na inwestycje związane z zapleczem technicznym (KM –w Sochaczewie, Tłuszczu i Radomiu, a SKM –na modernizację Stacji Postojowo-Technicznej Szczęśliwice).
 Inwestycje związane z koleją to także modernizacja torów kluczowych linii ruchu aglomeracyjnego: średnicowej (między dworcami Warszawa Zachodnia a Warszawa Wschodnia) oraz obwodowej (odcinek Warszawa Gołąbki –Warszawa Zachodnia –Warszawa Gdańska). Inne projekty obejmują m.in. prace na trasie E 75 Warszawa –Rembertów –Sadowne, poprawę przepustowości linii kolejowej E 20 Warszawa Rembertów –Mińsk Mazowiecki, czy prace na linii kolejowej E 20 Warszawa –Poznań, odcinek Sochaczew –Swarzędz, a także na linii kolejowej Warszawa Włochy –Grodzisk Mazowiecki (linia Nr 447). Ogromne znaczenie ma również poprawa dostępności komunikacyjnej portu Warszawa-Modlin. Niezbędne inwestycje to budowa bocznicy od stacji Modlin do lotniska wraz z budową stacji kolejowej w bezpośrednim sąsiedztwie terminala.
Najbliższe lata to też wiele inwestycji drogowych. Dla mieszkańców Warszawy i okolic ważne są m.in. obwodnica Śródmieścia (z Pragi Południe na Targówek), modernizacja ulic Marsa i Żołnierskiej do granicy miasta, a także przebudowa ul. Wał Miedzeszyński (od Traktu Lubelskiego do węzła z trasą S2). Prowadzone będą również działania w kierunku usprawnienia ruchu na wjeździe do i wyjeździe ze stolicy poprzez realizację następujących inwestycji: rozbudowa trasy S2 o 19,5 km i o wartości 6,7 mld zł (odcinek drogi ekspresowej od węzła „Puławska’ w rejonie Warszawy-Grabówka do węzła „Lubelska’ przecinającego się z obecną drogą krajową nr 17) oraz rozbudowa i budowa innych dróg (m.in. budowa obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu dróg krajowych nr 50 i 79, rozbudowa dróg wojewódzkich 637 i 634, budowa obwodnicy Pruszkowa, czyli „Paszkowianki”oraz rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 801).
 Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem a samorządem województwa ws. finansowania kluczowych inwestycji w regionach w latach 2014-2020. Będą one współfinansowane z pieniędzy unijnych oraz środków krajowych. Do tej pory podpisano kontrakty dla 13 województw. Obok kontraktu ważnym dokumentem dla Mazowsza jest Regionalny Program Operacyjny, który jest w fazie końcowych negocjacji z Komisją Europejską. Od jego ostatecznego kształtu zależy realizacja inwestycji, w tym również kolejowych, ujętych w kontrakcie.