Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Transport traci 55,6 mln zł przez orkan Ksawery

infotrans
11.12.2013 13:44

Na 55,6 mln zł resort infrastruktury i rozwoju wstępnie oszacował koszty orkanu Ksawery. Największe straty – ok. 32,68 mln zł – dotknęły gospodarkę morską, 16,5 mln zł wydała GDDKiA, a ponad 4,9 mln zł Grupa PKP. Bilans strat w rozbiciu na poszczególne rodzaje transportu przedstawia się następująco:

– transport drogowy –16,5 mln zł,
– transport kolejowy –4,9 mln zł,
– gospodarka morska –32,68 mln zł,
– transport lotniczy –565 tys. zł.
Jak poinformowało w poniedziałek ministerstwo, gospodarka morska poniosła straty w wyniku np. uszkodzenia umocnień brzegu (wskazane przez Urząd Morski w Słupsku), które oszacowano mniej więcej na 17,68 mln zł, oraz ok. 15 mln zł z powodu uszkodzenia pasa zabezpieczającego linię brzegową (zgłoszone przez Urząd Morski w Gdyni). W Gdyni, w Szczecinie i w Słupsku nie odnotowano uszkodzeń infrastruktury portowej, a szacowanie szkód na plażach i pasach technicznych jeszcze trwa. W dniach 5-7 grudnia anulowane były rejsy promów Unity Line z i do Świnoujścia oraz promy Stena Line z i do Gdyni. Ministerstwo poinformowało także – powołując się na dane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – że ciężki sprzęt wyjeżdżał na drogi krajowe ponad 4 tys. razy. Najwięcej interwencji przypadło na piątek 6 grudnia –1,747 tys. razy. Nieco mniej – 1,739 tys. interwencji – było w sobotę 7 grudnia, a w niedzielę 8 grudnia do godz. 17 sprzęt wyjeżdżał 795 razy. Do najpoważniejszych zdarzeń doszło na drogach krajowych w województwach: kujawsko-pomorskim, pomorskim, dolnośląskim, mazowieckim, łódzkim, warmińsko-mazurskim, podlaskim i lubuskim. Na kolei silny wiatr był bezpośrednią przyczyną 417 wypadków i awarii, które spowodowały opóźnienie 1,006 tys. pociągów. 49 pociągów pasażerskich odwołano, natomiast 101 kursowało na skróconych relacjach. Pociągi towarowe wyjeżdżały na trasy z opóźnieniem. Służby kolejowe interweniowały w sumie 719 razy. Największe koszty, wśród spółek PKP, przypadły na towarowego przewoźnika PKP Cargo (ponad 2,3 mln zł) i zarządzającą torami spółkę PKP PLK (prawie 1,5 mln zł). Mniejsze są natomiast straty transportu lotniczego. Obecne szacunki sięgają 565 tys. zł, z tego ok. 530 tys. zł to koszty w porcie lotniczym Gdańsk. Opóźnionych było łącznie 100 rejsów, a 136 lotów odwołano. Opóźnione i odwołane loty dotyczyły lotnisk: w Szczecinie, Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie oraz Modlinie. Poniżej szczegółowe dane:
 Na 55,6 mln zł resort infrastruktury i rozwoju wstępnie oszacował koszty orkanu Ksawery
DROGI. Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ciężki sprzęt wyjeżdżał na drogi krajowe ponad 4 tysiące razy. Koszty akcji w czasie tych trzech dni to około 16,5 mln zł. W terminie 6-7 grudnia 2013 r. doszło do 155 zdarzeń drogowych. 23 z nich to zdarzenia awaryjne, wymagające dłuższego czasu usuwania ich skutków. Wszystkie sytuacje awaryjne, które wystąpiły na zarządzanej przez GDDKiA sieci dróg krajowych były wynikiem działania orkanu „Ksawery”. Do najpoważniejszych zdarzeń doszło w województwach: kujawsko-pomorskim, pomorskim, dolnośląskim, mazowieckim, łódzkim, warmińsko-mazurskim, podlaskim i lubuskim.
KOLEJ. Silny wiatr był bezpośrednią przyczyną 417 wydarzeń powodujących opóźnienie 1 006 pociągów. Odwołano 49 pociągów pasażerskich, natomiast 101 odwołano na częściach tras (pociągi towarowe były uruchamiane z opóźnieniem). W związku z panującymi warunkami atmosferycznymi służby kolejowe podjęły w sumie 719 interwencji z czego: 263 interwencje pociągów sieciowych, 33 interwencje lokomotyw osłonowych, 423 interwencje zespołów szybkiego usuwania awarii. Ogólne koszty poniesione przez Spółki Grupy PKP w wyniku przejścia orkanu wstępnie szacowane są na 4 919 283,90 zł. W poszczególnych spółkach przedstawia się to następująco:
– PKP PLK S.A – 1 495 650 zł,
– PKP S.A – 93 222,9 zł,
– PKP Intercity S.A. – 170 888 zł,
– PKP Cargo S.A. – 2 374 523 zł,
– PKP Energetyka S.A. – 765 000 zł,
– PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. – 20 000 zł.
GOSPODARKA MORSKA. Łączne straty wstępnie szacowane są na ok. 32,68 mln zł. Urząd Morski w Słupsku: straty w umocnieniach brzegu –ok. 17,68 mln zł. Urząd Morski w Gdyni: straty związane z uszkodzeniami pasa zabezpieczającego linię brzegową – ok. 15 mln zł. Urząd Morski w Szczecinie: 72 powalone drzewa –nie stwierdzono innych znaczących zniszczeń. W Gdyni, w Szczecinie i w Słupsku nie odnotowano uszkodzeń infrastruktury portowej. Trwa szacowanie szkód na plażach i pasach technicznych. W terminie 5-7 grudnia 2013 r. anulowano rejsy promów UNITY LINE z i do Świnoujścia oraz promy STENA LINE z i do Gdyni.
TRANSPORT LOTNICZY. Szacunkowe koszty ustalone do chwili obecnej sięgają 565 tys. zł. Łącznie 100 rejsów zostało opóźnionych, a 136 rejsów zostało odwołanych –dane ze wszystkich lotnisk. Utrudnienia związane z warunkami pogodowymi spowodowały koszty rzędu 530 tys. zł w porcie lotniczym Gdańsk. Z wstępnych ustaleń wynika, że zostały opóźnione i odwołane rejsy na lotniskach w Szczecinie, Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie oraz Modlinie. Uszkodzona została elewacja TWR Szczecin-Goleniów, koszty naprawy szkód oszacowano wstępnie na 35 tys. zł. Pozostałe porty lotnicze nie zgłaszają poważniejszych uszkodzeń bądź są w trakcie szacowania poniesionych kosztów.