Transport publiczny w budżecie Krakowa na 2019 rok [FILM]
W przyszłym rokuwydatki Krakowa sięgną 5 mld 859 mln zł, z czego prawie 1 mld zł miastozamierza wydać na inwestycje – tak zakłada projekt budżetu na rok 2019przekazany radnym miasta przez prezydenta Jacka Majchrowskiego.
Strategiczne inwestycje dotyczyć będą głównie transportu ikomunikacji, m.in. rozbudowy linii tramwajowych oraz układu drogowego.
Przy konstruowaniubudżetu miasta trzeba brać pod uwagę wiele różnych czynników, częstoniezależnych od miasta – mówił prezydent Jacek Majchrowski, prezentując podczaskonferencji prasowej założenia przyszłorocznego budżetu. – Na rok 2019zaplanowaliśmy wzrost wydatków bieżących, co jest związane m.in. ze wzrostemkosztów energii elektrycznej o prawie 60%, w wyniku czego rosną na przykładkoszty transportu. Inną sprawą, która wpływa na wielkości budżetowe, jest fakt,że kiedy miasto dużo inwestuje, na przykład buduje, to musi później teinwestycje utrzymywać. To zwiększa wydatki bieżące – wyjaśniał JacekMajchrowski.
Prezydent omówił też program inwestycyjny miasta na przyszłyrok. Wskazał, że został on skonstruowany w inny sposób niż do tej pory.Dokonano przeglądu inwestycji z perspektywy realności ich przeprowadzenia w2019 r. i w budżecie miasta ujęto te zadania, które są już rozpoczęte i mająpełną dokumentację, jak również te, które mają współfinansowanie ze środkówzewnętrznych, oraz te, które są realizowane przez jednostki zewnętrzne, np.GDDKiA czy UMWM, a miasto je współfinansuje. Pominięto natomiast te przedsięwzięcia,które były tylko planowane, ale nie mają jeszcze żadnej dokumentacji. To nieoznacza, że miasto z nich całkowicie rezygnuje. Zostaną one przesunięte nanastępne lata.
W przyszłym roku wydatki bieżące miasta mają się zamknąć wkwocie 4 mld 878 mln zł, a wydatki majątkowe – 981 515 911 zł. Jeśli porównaćto z wielkościami zaplanowanymi na rok 2018, to wydatki bieżące wzrosną o 8,8proc., a wydatki majątkowe spadną o 10,5 proc.
Wydatki bieżące zapewniają sprawne funkcjonowanie iutrzymanie miasta na odpowiednim poziomie. Jak zawsze najwięcej miastoprzeznaczy na oświatę i wychowanie – 26,8 proc., co równa się kwocie około 1mld 300 mln zł. Na kolejnych miejscach znajdą się transport i łączność (15,6proc.), rodzina (10,8 proc.) oraz gospodarka komunalna i ochrona środowiska(9,1 proc.). Zwiększenie poziomu wydatków bieżących w dużym stopniuodzwierciedla sytuację gospodarczą w kraju, m.in. wzrost kosztów energii ikosztów pracy.
Z kolei przy planowaniu wydatków majątkowych, czyli środkówna inwestycje (strategiczne i programowe), należało wziąć pod uwagę czynnikiniezależne od miasta, m.in. aktualną sytuację w branży budowlanej i problemy zrozstrzyganiem przetargów (brak chętnych, kwoty przekraczające zakładanybudżet). W projekcie budżetu przyjęto, że kontynuowane będą rozpoczęteinwestycje oraz te, które mają przygotowaną dokumentację. Zapewnione zostanierównież finansowanie inwestycji, które mają zagwarantowane dofinansowanie ześrodków zewnętrznych.
Na inwestycje strategiczne – a więc te, których realizacjabędzie miała znaczenie w skali całego miasta – Kraków zamierza przeznaczyć wprzyszłym roku ponad 375 mln zł (w porównaniu z 2018 r. byłby to wzrost o 15,6proc.), z czego prawie 233 mln zł będą pochodziły ze środków własnych miasta, apozostała część ze środków zewnętrznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kontynuowane będzie przedsięwzięcie pod nazwą KrakowskiSzybki Tramwaj, czyli budowa lub rozbudowa linii tramwajowych i torowisk natrzech trasach: os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa (połączy północną częśćKrakowa z centrum), os. Krowodrza Górka – Azory (obecnie nie ma tam komunikacjitramwajowej) oraz ul. Meissnera – Mistrzejowice. Oprócz tego na modernizacjętorowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w budżecie zapisanoponad 125 mln zł.
Listę najważniejszych zadań związanych z transportemzamykają budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&RBronowice i terminalem autobusowym oraz studium wykonalności metra w Krakowie.Ponadto Gmina Miejska Kraków dofinansuje z własnego budżetu dwie inwestycjetransportowe: budowę drogi ekspresowej S7 i budowę wiaduktu nad toramiłączącego ulicę Powstańców z drogą powiatową nr 2156K w miejscowości Batowice iDziekanowice.
Wśród inwestycji strategicznych dominują zadania związane zsystemem transportowym miasta – zarówno drogowym, jak i szynowym. Mają się oneprzyczynić do lepszego skomunikowania i zapewnić mieszkańcom większy komfortprzemieszczania się. Rozbudowane zostaną m.in. ulice Igołomska, Kocmyrzowska,Myślenicka, Łokietka i al. 29 Listopada. Modernizacja tej alei obejmie odcinekod skrzyżowania z ulicą Opolską do granic miasta (2,6 km) i przyczyni się doudrożnienia ruchu na północy Krakowa. W tym rejonie powstanie też ulicaIwaszki, która połączy Prądnik Czerwony z al. 29 Listopada i będzie alternatywądla tej największej krakowskiej arterii.
{https://www.youtube.com/watch?v=9IAuTbjl8G8}
„