Transport publiczny na polsko-słowackim pograniczu

infotrans
16.04.2014 18:48

Rozpoczęły się konsultacje publiczne projektu Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska-Republika Słowacka 2014-2020 (Program PL-SK 2014-2020), które potrwają do 22 maja 2014 r. Konsultacje mają na celu zebranie opinii i uwag na temat kierunków wsparcia proponowanych w ramach Programu. W ramach konsultacji publicznych:

– uwagi do projektu Programu przyjmowane są za pomocą formularza zgłaszania uwag;
– 14 maja 2014 r. w Nowym Targu, w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej, ul. Kokoszków 71 odbędzie się konferencja konsultacyjna;
– prowadzone jest badanie ankietowe dotyczące wskazania działań planowanych w ramach przyszłej współpracy.
W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani, a w szczególności przedstawiciele samorządów terytorialnych, partnerów społeczno-gospodarczych, administracji rządowej, organizacji pozarządowych i środowisk akademickich. Aby zgłosić uwagi na temat projektu Programu, należy wypełnić formularz on-line zamieszczony tutaj lub wziąć udziału w konferencji konsultacyjnej. Uwagi zgłoszone w inny sposób zostaną automatycznie wyłączone z procesu ich rozpatrywania. Po zakończeniu konsultacji wszystkie uwagi zgłoszone w czasie ich trwania zostaną rozpatrzone w trakcie prac nad ostateczną wersją Programu na lata 2014-2020. Sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji publicznych zostanie opublikowane na stronie internetowej www.ewt.gov.pl w ciągu 30 dni od dnia ich zakończenia. Jedną z głównych osi priorytetowych jest zrównoważony transport transgraniczny. Jego główny cel to promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej. Można go podzielić na dwa zadania: Zwiększanie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, w tym z węzłami multimodalnymi oraz rozwój i usprawnianie przyjaznych środowisku (w tym o obniżonej emisji hałasu) i niskoemisyjnych systemów transportu, w tym śródlądowych dróg wodnych i transportu morskiego, portów, połączeń multimodalnych oraz infrastruktury portów lotniczych, w celu promowania zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej.
Stacja kolejowa Zwardoń
Jeśli chodzi o transport publiczny to na polsko-słowackim pograniczu dostępne są następujące kolejowe połączenia: linia C30/1 –Muszyna (granica polsko-słowacka) –Plaveč –Preszów –Koszyce –Cala –granica słowacko-węgierska, trasa CE63 –Czechowice-Dziedzice –granica polsko-słowacka –Skalité–Żylina –Leopoldov –Bratysława oraz na linii 129 –Cadca –Skalité–Zwardoń. Linie C30/1 oraz CE63 oferują głównie dalekobieżne połączenia międzynarodowe, zaś linia 129 obsługuje dwa pociągi. Pogranicze nie oferuje żadnych zaawansowanych, dobrze rozwiniętych usług komunikacji autobusowej, z wyjątkiem prywatnych autokarów i autobusów obsługiwanych przez agencje przewozowe. Oferują one swoje usługi na szlakach Koszyce –Rzeszów i Zakopane –Poprad oraz Liptowski Mikułasz. Dodatkowo należy wspomnieć, że przewóz towarów między polską a słowacką stroną granicy opiera się przede wszystkim na transporcie kołowym. Brak transgranicznej integracji transportu publicznego ma negatywny wpływ na czas dojazdu do aglomeracji oraz warunki podróży na terenie pogranicza. W związku z powyższym, kluczowym wyzwaniem Programu jest poprawa infrastruktury transportowej na terenie pogranicza. Połączenia transgraniczne oraz te prowadzące dalej w głąb sieci TEN-T mają znaczenie szczególne, choć rozwój szlaków drogowych i kolejowych ograniczony jest obecnością cennych zasobów naturalnych, które zajmują sporą część pogranicza polsko-słowackiego i są objęte ochroną prawną. Rozdźwięk pomiędzy planami rozwijania sieci transportowej a planami ochrony środowiska naturalnego powoduje znaczący wzrost kosztów inwestycyjnych. Mocną stroną sektora transportu, zarówno po stronie polskiej jak i słowackiej, jest obecność portów lotniczych w miejscowościach Poprad, Żylina i Rzeszów, ułatwiających dostęp do regionów objętych Programem osobom spoza obszaru pogranicza. Należy dodać, że w okolicy istnieją jeszcze trzy inne porty lotnicze o znaczeniu międzynarodowym: port lotniczy Katowice w Pyrzowicach, Kraków-Balice po polskiej oraz w Koszycach po słowackiej stronie granicy. Mimo to system transportu lotniczego można uznać wyłącznie za istotny element uzupełniający sieć komunikacyjną obszaru pogranicza.