Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaj z kierownicą od Wartburga [FILM]

infotrans
16.12.2016 21:33

Grupa miłośników tramwajów Boveraclub przywiozła do Liberca historyczny unikat ? dwuosiowy tramwaj Gothawagen T2-62, w Czechach znany po prostu jako Gotha. Produkowano go w NRD w latach 1956-1975. Była to największa seria w komunistycznej części Niemiec, jednakże w Republice Czeskiej jest to egzemplarz jedyny. Ten pochodzi z roku 1964.

Liberczanie chcą tramwaj jak najszybciej wprowadzić do ruchu i używać podczas okolicznościowych przejazdów z Liberca do Jabłońca nad Nysą.

„jest w dobrym stanie jak na swój wiek. Trzeba tylko zebrać i przełożyć dokumentację oraz uzyskać dopuszczenie do ruchu z Urzędu Kolejowego (Drážního úřadu)”, powiedział Tomáš Krebs, prezes Boveraclubu.

Czeski portal iDNES prezentuje film, na którym można dokładnie obejrzeć opisywany wagon od środka i w ruchu (oczywiście jeszcze w Turyngii):

{http://stream4.idnes.cz/vod/1612/08/VF161208_171738_flv_middle.mp4}

Tramwaj klubowicze przywieźli z Jeny. Zapłacili za niego 6000 €, a ponadto 30 000 już w czeskiej walucie za transport. 70 000 Kč dopłaciło miasto Jabłoniec.

„Jest to typowy wschodnioniemiecki tramwaj, mój ulubiony typ. Pamiętam go z dziecińswa, gdy z rodzicami jeździliśmy do Berlina, wtedy były po prostu wszędzie”, chwali pojazd Michal Ročňák, członek Boveraclubu.

Tramwaj jest unikatowy, gdyż w latach '90, gdy został wycofany z ruchu liniowego, przebudowano go na szkoleniowy. Instruktor mógł ze swego panelu zasymulować kursantowi różne przykre niespodzianki, np. awarię hamulców.

W związku z tym tramwaj ma dwa nastawniki, jeden jest identyczny jak ten z ?samochodów Wartburg (patrz film).

„Gothy” były niemieckie, jednak w NRD produkowano je tylko do 1967 r. W kolejnych latach powstawały w praskich ČKD (choć nigdy nie jeździły w Czechosłowacji) na mocy odgórnych „krajowych” specjalizacji przemysłowych w krajach RWPG.

W sumie wyprodukowano 117 wagonów motorowych oraz dodatkowo 116 wagonów doczepnych bliźniaczego typu B2-62. Czechosłowackie egzemplarze były identyczne jak NRD-owskie, ČKD oznaczały je jednak jako własny model T2D.