Tramwaj na Gocław. Warszawiacy decydują
Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. i Zarząd TransportuMiejskiego organizują konsultacje społeczne w sprawie budowy trasy tramwajowejna Gocław. Celem tego procesu jest zapewnienie szerokiego udziału mieszkańców wpodejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju układu transportowego.
Proces przygotowania konsultacji był poprzedzonywielomiesięcznymi pracami obejmującymi:
- analizywielokryterialne;
- inwentaryzacjęśrodowiskową;
- prognozyoddziaływań na środowisko;
- prognozyi badania ruchu;
- spotkaniaz interesariuszami w ramach tzw. diagnozy społecznej.
1. Jak wziąć udział?
Z dotychczas wykonanymi analizami i wariantami można sięzapoznać na stronie internetowej: www.tramwajnagoclaw.pl. Będziemy również doPaństwa dyspozycji w weekendowych punktach konsultacyjnych na terenie SaskiejKępy i Gocławia:
- 22października 2016 r. (sobota), Klub Kultury Seniora, ul. Pawlikowskiego 2
- 23października 2016 r. (niedziela), Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 2, ul. Nobla18/26
- 5listopada 2016 r. (sobota), Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 2, ul. Nobla 18/26
- 6listopada 2016 r., (niedziela), Klub Kultury Seniora, ul. Pawlikowskiego 2
Punkty konsultacyjne będą otwarte w powyższych dniach wgodzinach 9-18 i będą dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Zapewniamyrównież tłumacza języka migowego.
Ponadto opinie i uwagi można przesyłać droga elektronicznąna adres:[email protected]
2. Jak informujemy?
Pragniemy dotrzeć z informacją o prowadzonych przez naskonsultacjach społecznych do jak najszerszego grona odbiorców. W związku z tymstaramy się stosować różnorakie formy komunikacji z mieszkańcami iinteresariuszami:
- informacjewyświetlane na monitorach umieszczonych w tramwajach typu SWING i JAZZ;
- plakaty wautobusach ZTM obsługujących Saską Kępę i Gocław;
- informacjapoprzez aplikację Warszawa 19 115;
- informacjena tablicach SIP położonych w ciągu Al. Jerozolimskich, Al. Zielenieckiej
i ul. Targowej;
- ogłoszeniaparafialne (Gocław i Saska Kępa);
- plakatyna przystankach komunikacji miejskiej (Gocław i Saska Kępa);
- plakaty wmiejscach aktywności mieszkańców (Gocław i Saska Kępa) np. biblioteki, klubkultury, punkty usługowo-handlowe.
Doceniając istotną rolę mediów, będziemy niezwykle wdzięczniza przekazanie za Państwa pośrednictwem informacji o prowadzonych przezTramwaje Warszawskie sp. z o.o. i Zarząd Transportu Miejskiego konsultacjachspołecznych. Pragniemy bowiem dotrzeć nie tylko do społeczności lokalnejSaskiej Kępy i Gocławia, ale również do wszystkich mieszkańców Warszawy ? wszakrozwój sieci tramwajowej służy poprawie jakości podróżowania po całejWarszawie.
3. Jakie korzyści niesie ze sobą ta inwestycja?
Budowa nowych tras tramwajowych jest jednym z priorytetówinwestycyjnych m.st. Warszawy, określonych w polityce transportowej miasta.Tego rodzaju inwestycje mają na celu uzyskanie szeregu korzyści przezmieszkańców Warszawy, m.in.:
- skrócenieczasu podróży transportem zbiorowym, czyli oszczędność czasu ? przewidywanyczas przejazdu z pętli Gocław do stacji Metro Centrum wyniesie ok. 17 min.;
- poprawędostępności Gocławia i Saskiej Kępy z i do innych dzielnicy Warszawy, w tymŚródmieścia, Ochoty i Pragi;
- podniesieniekomfortu podróżowania ? w ramach projektu przewidywany jest zakup nowego taborutramwajowego, zaś optymalizacja układu linii komunikacyjnych pozwoli zwiększyćliczbę dostępnych miejsc dla pasażerów;
- ochronęśrodowiska i poprawę komfortu życia mieszkańców poprzez zmniejszenie emisjihałasu i podniesienie jakości powietrza w wyniku zachęcenia do korzystania z transportu zbiorowego wysokiej jakości;
- poprawęestetyki przestrzeni publicznej i zwiększenie powiązań pieszo-rowerowych międzySaską Kępą a Gocławiem;
- podniesieniestanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem pieszych irowerzystów.
4. Jakie są rozpatrywane warianty?
W ramach prac prowadzonych przez Tramwaje Warszawskie sp. zo.o. przeanalizowano pięć różnych wariantów przebiegu trasy tramwajowej:
- WariantW1: pętla Gocław ? ul. gen. Bora-Komorowskiego ? po stronie wschodniej Os.Afrykańska i Os. Międzynarodowa ? równolegle wzdłuż Kanału Wystawowego (postronie wschodniej) do al. Waszyngtona;
- WariantW2: pętla Gocław ? ul. gen. Bora-Komorowskiego ? rezerwa pod al. Tysiąclecia(przy Os. Saska) ? równolegle wzdłuż Kanału Wystawowego (po stronie wschodniej)do al. Waszyngtona;
- WariantW3: pętla Gocław ? ul. gen. Bora-Komorowskiego ? rezerwa pod al. Tysiąclecia(przy Os. Saska) ? Trasa Łazienkowska ? ul. Kinowa do al. Waszyngtona;
- WariantW4: pętla Gocław ? ul. gen. Bora-Komorowskiego ? ul. Egipska ? ul. Saska do al.Waszyngtona;
- WariantW5: pętla Gocław ? ul. Umińskiego ? ul. Abrahama ? ul. Meissnera ? ul. gen.Fieldorfa ? Wał Miedzeszyński ? Wybrzeże Szczecińskie ? ul. Sokola do stacjimetra „Stadion Narodowy” wraz z połączeniem z istniejącą siecią w rejonieTeatru Powszechnego.
Powyższe warianty zostały poddane analizom wielokryterialnymobejmującym kwestie prognozowanych potoków ruchu pasażerskiego, uwarunkowaniatechniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Dodatkowo, wariantowaniu poddanorozwiązanie przejścia trasy tramwajowej przez Trasę Łazienkowską (Warianty W1 iW2) ? rozważano tu następujące opcje:
- przeprowadzenietorowiska poniżej poziom terenu (pod Trasą Łazienkowską);
- przeprowadzenietorowiska wiaduktem nad Trasą Łazienkowską;
- obniżenieTrasy Łazienkowskiej i przeprowadzenie torowiska w poziomie terenu.
Informacje podsumowujące:
Wariant W1
- czasprzejazdu (pętla Gocław ? Metro Centrum): 18:00 min.;
- średniaprędkość komunikacyjna: 25,3 km/h;
- wstępnykoszt inwestycji:
- podwariant W1A (przejście nad Trasą Łazienkowską): 202 816950 PLN;
- podwariant W1B (przejście pod Trasą Łazienkowską): 206 289950 PLN;
- podwariant W1C (przejście ponad obniżoną TrasąŁazienkowską): 219 403 950 PLN.
Wariant W2
- czasprzejazdu (pętla Gocław ? Metro Centrum): 17:30 min.;
- średniaprędkość komunikacyjna: 25,0 km/h;
- wstępnykoszt inwestycji:
- podwariant W2A (przejście nad Trasą Łazienkowską): 198 866800 PLN;
- podwariant W2B (przejście pod Trasą Łazienkowską): 207 178800 PLN;
- podwariant W2C (przejście ponad obniżoną TrasąŁazienkowską): 215 790 300 PLN.
Wariant W3
- czasprzejazdu (pętla Gocław ? Metro Centrum): 19:30 min.;
- średniaprędkość komunikacyjna: 24,0 km/h;
- wstępnykoszt inwestycji: 197 319 300 PLN.
Wariant W4
- czasprzejazdu (pętla Gocław ? Metro Centrum): 19:30 min.;
- średniaprędkość komunikacyjna: 22,5 km/h;
- wstępnykoszt inwestycji: 246 942 800 PLN.
Wariant W5
- czasprzejazdu (pętla Gocław ? Metro Świętokrzyska): 25:00 min.;
- średniaprędkość komunikacyjna: 26,6 km/h;
- wstępnykoszt inwestycji: 291 179 400 PLN.
5. Jakie rozwiązanie preferują Tramwaje Warszawskie?
Tramwaje Warszawskie sp. z o.o., jako inwestor omawianejinwestycji, w oparciu o wykonane analizy, w tym raport o oddziaływaniu naśrodowisko rekomenduje wariant W2C, tj. z zagłębieniem Trasy Łazienkowskiej.Rozwiązanie to:
- zapewnianajkrótszy czas podróży do centrum miasta,
- obsługujenowe osiedla mieszkaniowe na terenie Gocławia,
- poprawiadostępność transportu publicznego dla Os. Międzynarodowa,
- prowadzenietramwaju po powierzchni terenu czyni go bardziej dostępnym dla okolicznychmieszkańców, co jest podstawowym zadaniem środków transportu publicznego,
- niewpływa negatywnie na środowisko,
- ograniczaoddziaływania akustyczne związane z ruchem samochodów w ciągu TrasyŁazienkowskiej (zagłębienie trasy tranzytowej),
- stanowinajlepsze rozwiązanie za zakresu urbanistyki terenów miejskich ? pozwala nawytworzenie połączenia pieszo-rowerowego pomiędzy częściami Saskiej Kępyrozdzielonych Trasą Łazienkowską.
6. Jakie będą zmiany w układzie linii komunikacyjnych?
W ramach konsultacji społecznych będą również omawianemożliwe zmiany układu tras linii komunikacyjnych na terenie Gocławia i SaskiejKępy po oddaniu do użytkowania nowej trasy tramwajowej. Pracownicy ZarząduTransportu Miejskiego przedstawią założenia kierunkowe w tym zakresie.Szczegółowe ustalenia w sprawie marszrutyzacji będą przedmiotem odrębnychkonsultacji, już przed uruchomieniem nowego połączenia tramwajowego. Wynika toz faktu, że układ komunikacyjny kształtuje się w odniesieniu do całego obszaruWarszawy, przy uwzględnieniu innych istotnych inwestycji w zakresie transportupublicznego np. rozbudowy II linii metra.
7. Co dalej z terenami rodzinnych ogrodów działkowych?
Mając na uwadze istotne znaczenie terenów rodzinnych ogrodówdziałkowych (ROD) dla mieszkańców Warszawy, jak również systemu ekologicznegomiasta, Urząd m.st. Warszawy podjął prace nad przygotowaniem i uchwaleniemdwóch miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, obejmujących terenyogrodów położonych w kwartale Os. Międzynarodowa ? al. Waszyngtona ? ul. Kinowa? Trasa Łazienkowska. Plany te mają na celu ochronę i zachowanie obecnychfunkcji terenów ROD, tak aby dalej mogły służyć one społeczności działkowców,jak i mieszkańców Warszawy.
W ramach budowy trasy tramwajowej Tramwaje Warszawskieplanują wykonanie wzdłuż torowiska przestrzeni publicznej o funkcjach parkowychi spacerowych. Szczegóły zagospodarowania tego terenu i sposób prowadzeniagospodarki zielenią chcielibyśmy omówić z Państwem podczas konsultacjispołecznych. Zależy nam na wspólnym zastanowieniu się nad rolą tej nowej przestrzenipublicznej.
8. O czym chcemy rozmawiać podczas konsultacji?
Podczas konsultacji pragniemy przedstawić i porozmawiać natemat:
- analizowanychwariantów i naszych rekomendacji,
- założeńdotyczące zmian w układzie linii komunikacyjnych;
- funkcji isposobu zagospodarowania terenów przyległych do trasy tramwajowej, zeszczególnym uwzględnieniem rejonu przyległego do Kanału Wystawowego.
Zasadniczym celem jest wypracowanie najlepszych możliwychrozwiązań, uwzględniających potrzeby społeczności lokalnej, jak i całejwspólnoty samorządowej m.st. Warszawy.
„