Trako z planem na transport w Środzie Śląskiej [FIILM]
31 stycznia 2018 r.ruszyła komunikacja miejska w gminie Środa Śląska. Projekt, której projektprzygotowała firma TRAKO Projekty Transportowe. O funkcjonowaniu ŚKProzmawialiśmy z Tomaszem Szelukowskim, wspólnikiem w firmie TRAKO.
Licząca niecałe 9 tys. mieszkańców Środa Śląska – miastowina i skarbów pełni funkcję siedziby gminy miejsko – wiejskiej, do którejzalicza się dodatkowo 28 miejscowości zamieszkałych przez ponad 10 tys.mieszkańców.
Środa Śląska posiada stację kolejową na silnieeksploatowanej w ruchu regionalnym linii kolejowej 275 łączącej m.in. Wrocławze Środą Śląską. Jednakże stacja kolejowa jest położona de facto na granicymiasta i sąsiedniego Szczepanowa, co oznacza, że od centrum miasta dzieli jąprawie 3,5 km. Ta odległość powoduje, że niezmotoryzowani mieszkańcy miasta naco dzień nie korzystają z komunikacji kolejowej. Dla tych osób jedynym sposobemna dotarcie do Wrocławia przewozy drogowe, które są zdominowane przezprzewoźnika minibusowego. Potrzeba przybliżenia miasta do stacji kolejowej niejest tematem nowym – już w 1926 r. otwarta została linia kolejowa ze stacji doRynku, która funkcjonowała tylko do 1966 r.
W 2016 r. Gmina Środa Śląska zleciła firmie TRAKO ProjektyTransportowe wykonanie ekspertyzy zewnętrznej dotyczącej uruchomieniakomunikacji gminnej, na bazie której – z sukcesem uzyskano dofinansowanie z RPOWojewództwa Dolnośląskiego na zakup nowego taboru przeznaczonego do obsługinowego systemu. Projekt podzielono na 2 etapy – pierwszy zrealizowany w 2017 r.obejmował zakup 3 autobusów elektrycznych klasy midi, 3 autobusów spalinowych znormą Euro VI typu mini oraz 4 pojazdy wolnobieżne typu XS. Licząca mniej niż10 tys. mieszkańców Środa Śląska zdecydowała się na jeden z najbardziejodważnych projektów transportowych w Polsce – jako jedno z pierwszychdziesięciu miast w kraju wprowadziła do eksploatacji autobusy elektryczne, aponadto pozyskała pojazdy wolnobieżne, które dotąd wykorzystywano w komunikacjimiejskiej wyłącznie w Lidzbarku i Pułtusku.
Sieć komunikacji gminnej w Środzie Śląskiej uruchomionej 30stycznia br. składa się z dwóch podsystemów, którymi są 3 linie miejskieobsługiwane głównie pojazdami wolnobieżnymi oraz 4 linii podmiejskich, naktórych kursują autobusy elektryczne i minibusy spalinowe.
Linie miejskie penetrują wszystkie osiedla w mieście, częstoprzejeżdżając przez ulice o szerokości uniemożliwiającej przejazd nawetautobusom typu mini oraz korzystając z dróg o bardzo ograniczonej nośności,które na nowych osiedlach najczęściej posiadają nawierzchnię z betonowej kostkibrukowej. Wszystkie linie miejskie są jednokierunkowe z przystankiem krańcowymprzy dworcu autobusowym, przy którym zatrzymują się także wszystkie liniepodmiejskie. Linie A1 i A2 kursujące względem siebie przeciwbieżnie zapewniająobsługę południowych osiedli miasta, linia B1 zapewnia dojazd do aquaparku ipółnocno – wschodnich osiedli, a linie C1 i C2 umożliwiają dojazd do OsiedlaZachodniego. Na linii C1 uruchamiane są dodatkowe kursy szkolne gwarantującebezpośredni dojazd do szkół również mieszkańcom osiedla zlokalizowanego po drugiejstronie obwodnicy miasta.
Linie podmiejskie tworzą linie uruchomione w celuzapewnienia komfortowego dojazdu do stacji kolejowej Środa Śląska (linie 1 i 2)oraz połączenia do miejscowości w północnej części gminy (linie 3 i 4). Linie 1i 2 stanowią wiązkę skoordynowanych linii, kursując wspólnie z osiedlaJaśkowice w Szczepanowie przez Dworzec Kolejowy do Dworca Autobusowego, skądlinia 1 kontynuuje jazdę do Przedmościa przez ul. Wrocławską oraz wsieKomorniki i Święte. W porach, kiedy nie kursują linie A1 i A2, trasa linii 2jest wydłużona w Środzie do ul. Wrocławskiej przez Rynek. Linie 3 i 4rozpoczynają bieg przy dworcu autobusowym w Środzie Śląskiej i kierują sięprzez Dworzec Kolejowy w stronę Szczepanowa– linia 3 do Kobylnik z wjazdami do Lipnicy i Słupa, a linia 4 do Rzeczycyprzez Zakrzów i Brodno.
Linie Średzkiej Komunikacji Publicznej funkcjonują w dnirobocze, a ich częstotliwości kursowania są zróżnicowane. Rozkłady jazdy linii1 i 2 są silnie powiązane z godzinami odjazdów Kolei Dolnośląskich ze stacjiŚroda Śląska do Wrocławia oraz przyjazdów ze stolicy Dolnego Śląska. Wrozkładzie jazdy na 27 pociągów regionalnych kursujących między Wrocławiem astacją Środa Śląska przewidziano aż 25 kursów Średzkiej Komunikacji Publicznejz centrum Środy Śląskiej. Uruchomienie Średzkiej Komunikacji Publicznej dajemieszkańcom Środy Śląskiej atrakcyjną alternatywę do samochodów osobowych iprzewoźników drogowych przy codziennych podróżach do Wrocławia. Wybierającprzejazdy autobusem średzkiej komunikacji miejskiej i pociągiem regionalnym zcentrum Środy Śląskiej do Dworca Głównego we Wrocławiu podróż będzie trwać od39 do 49 minut w zależności od długości czasu przesiadki i podróży koleją.Poziom ok. 40 minut w porannym szczycie komunikacyjnym w przypadku podróżysamochodem, minibusem lub autobusem do ścisłego centrum Wrocławia jestnierealny, biorąc pod uwagę zakorkowany wjazd do Leśnicy oraz sznur stojącychsamochodów na ul. Kosmonautów we Wrocławiu – podróż samochodem do centrumWrocławia zajmuje przeważnie 60 minut. Nie lepiej jest w godzinachpopołudniowych – jazda samochodem z okolic wrocławskiego Dworca Głównego docentrum Środy Śląskiej może zająć nawet 68 minut, a dla porównania podróżpociągiem Kolei Dolnośląskich i autobusem Średzkiej Komunikacji Publicznejzajmie od 38 do 50 minut.
Co więcej, mieszkańcy Środy Śląskiej uzyskali takżemożliwość dojazdu do Legnicy, będącej również częstym celem podróży ze względuna liczne zakłady przemysłowe oraz silnie rozwinięty sektor handlu. Systemskomunikowań objął także linie 3 i 4, które docierają do miejscowości wpółnocnej części gminy.
W etapie 2 uruchomione zostaną kolejne linie, które będąadresowane głównie dla mieszkańców południowej części gminy. Do ich obsługipozyskane będą kolejne 3 nowe autobusy, w tym 1 typu midi o napędzieelektrycznych oraz 2 typu mini o napędzie spalinowym. To oznacza, że do końcatego roku flota Średzkiej Komunikacji Publicznej będzie składała się z 13pojazdów, w tym 4 autobusów typu midi o napędzie elektrycznym, 5 autobusów typumini o napędzie spalinowym oraz 4 pojazdów wolnobieżnych typu XS.
W ostatnich latach sieć transportu publicznego w przewozachdrogowych w Polsce ulegała systematycznemu regresowi. Tylko w samym województwiedolnośląskim na przestrzeni 2017 r. z rozkładów jazdy komunikacji regionalnejzlikwidowano ok. 400 kursów, często zapewniających możliwość jedynego dojazdudo ośrodków miejskich dla niezmotoryzowanych osób. Projekt realizowany przezGminę Środa Śląska ma zapobiec wykluczeniu transportowemu mieszkańców gminy, arównocześnie dać możliwość poruszania się po siedzibie gminy oraz zapewnićatrakcyjną alternatywę przy podróżach realizowanych do Wrocławia. To wszystkodzięki lokalnym samorządowcom – bez wsparcia ze środków publicznych ofertaregionalnego transportu publicznego nie ulegnie poprawie. W 2018 r. ŚrodaŚląska do komunikacji gminnej dopłaci 1 155 000 zł.
{https://www.youtube.com/watch?v=tjG-SyRGqGY}
„