Toruń zbuduje zintegrowany węzeł przesiadkowy

infotrans
04.03.2019 11:31

Ze zintegrowanymwęzłem przesiadkowym, pasem tramwajowo-autobusowym, z nowymi drogami,chodnikami, ścieżkami rowerowymi i oświetleniem oraz z nowym łącznikiem torowym– tak w 2020 roku będzie wyglądał plac Rapackiego i okolice.

Plac Rapackiego i jego okolice to jedno z najważniejszychmiejsc na komunikacyjnej mapie Torunia. To m.in. tam integrują się środkikomunikacji miejskiej. Plac zyska nowe oblicze w ramach projektu „Przebudowaukładu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz zbudową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Prace ruszą tejwiosny.

Inwestycja obejmieprzebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św.Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, atakże budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl.Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą – mówi prezydent ToruniaMichał Zaleski. W al. św. Jana Pawła IIpowstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy ztramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układudrogowego w obrębie przebudowywanych torowisk. Całkowita długość nowych lubzmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 1,25 km, przebudowanych dróg dlarowerów – 1 km i powstanie ponad pół kilometra wyznaczonych buspasów –dodaje.

Prace będą prowadzone w centralnym obszarze miasta i będąwiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże już w roku2020 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowowybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiskapozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temutramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środkówkomunikacji indywidualnej i autobusowej.

Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną owyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanieuporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołustaromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Generalnym wykonawcą jest wyłonione w przetargupolsko-hiszpańskie konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. orazConstrucciones y Promociones Balzola S.A. Inwestycja realizowana jest wsystemie „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie to wykonawca jest odpowiedzialnyzarówno za opracowanie dokumentacji projektowej jak i realizację robótbudowlanych. Umowę z wykonawcą podpisano 23 stycznia 2018 r. Wartość robótbudowlanych wraz z projektowaniem to niemal 66,9 mln zł brutto.

Zasadnicze roboty budowlane planuje się od kwietnia 2019 r.do lipca 2020 r. Wszystkie terminy uzależnione są od uzyskania stosownychzezwoleń (ZRID).

Etap I

Pierwszy etap pracbudowlanych będzie wiązał się z zamknięciem dla ruchu samochodowego ulicChopina i Wały gen. Sikorskiego. Prace planowane są w terminie kwiecień –lipiec 2019 r. – mówi Zastępca Prezesa ds. Techniczno-EksploatacyjnychMiejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu sp. z o.o. Piotr Rama. NaWałach gen. Sikorskiego na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl.Teatralnego ruch w początkowej fazie będzie odbywał się po południowej jezdni(przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów transportu zbiorowego, TAXI i służbmiejskich). Następnie, po wykonaniu jezdni północnej oraz torowiska, ruchkołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną na tych samych zasadach cowcześniej ruch prowadzony jezdnią południową –dodaje.

Zalecany będzie objazd ze wschodu na most Piłsudskiegoulicami: z Warszawskiej w Dobrzyńską i dalej do ronda Pokoju Toruńskiego, ulicąPrzy Kaszowniku przez pl. Chrapka, dalej ulicami: Przy Kaszowniku, Odrodzenia,Czerwona Droga do pl. Niepodległości, al. św. Jana Pawła II na most im. J.Piłsudskiego.

W tym czasie ruchsamochodowy w ul. Chopina na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. św. JanaPawła II odbywać się będzie po jezdni. Następnie, po usunięciu kolizji zsieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowanedo tego celu torowisko. -Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd ulicą Chopina od ul. Bydgoskiej do ul.Fredry. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia Torunia dla tejrelacji będzie niemożliwy, obowiązywał będzie objazd ul. Bydgoską, al.500-lecia Torunia i dalej w prawo w ul. Chopina – dodaje Piotr Rama.

Etap II

Po udrożnieniu ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego, wterminie od sierpnia 2019 do lipca 2020 r., prace przeniosą się na al. św. JanaPawła II, przy czym ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy, tj.podetap 1 – kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej orazpodetap 2 – kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.

Etap III

Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl.Niepodległości, której realizację zaplanowano w terminie od stycznia do lipca2020 r. Prace będą obejmowały budowę węzła torowego na pl. Niepodległości zpołączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowęfragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.

Dane finansowe

Koszt całkowity projektu: 72 407 217,26 zł

Wydatki kwalifikowalne: 58 953 518,10 zł

Kwota dofinansowania: 36 808 082,10 zł (62,44%)

Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Historia projektu

Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Oś priorytetowa3 „Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie”Działanie 3.5 „Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna wramach ZIT” Poddziałanie 3.5.2 „Zrównoważona mobilność miejska ipromowanie strategii niskoemisyjnych w ramach ZIT”. Beneficjentem jestGmina Miasta Toruń, zaś realizacją zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji wToruniu Sp. z o.o.

Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony 21 kwietnia2017 r., natomiast umowa o dofinansowanie została zawarta 30 czerwca 2017 r.Jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, tj. 18.04.2017 r., zostałogłoszony przetarg nieograniczony na roboty budowlane wraz z projektowaniem(inwestycja przeznaczona do realizacji w systemie „zaprojektuj i wybuduj”) dlaprojektu. Wybór oferty nastąpił 7.11.2017 roku. Zamawiający jakonajkorzystniejszą wybrał ofertę złożoną przez konsorcjum firm Balzola PolskaSp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola S.A. Firma budowała m.in.Muzeum Guggenheima w Bilbao, hotele, szpitale oraz wiele inwestycji drogowych itramwajowych, np. linię tramwajową w Bilbao czy układ drogowy w ul. PowstańcówŚląskich w Warszawie wraz z budową trasy tramwajowej.