Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Testy Radomskiej Karty Miejskiej –podsumowanie

infotrans
30.07.2014 19:23

Przez trzy miesiące trwały testy Radomskiej Karty Miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Dzięki pasażerom, którzy na bieżąco sprawdzali, jak funkcjonują elektroniczne bilety i urządzenia w autobusach miejskich MZDiK Radom wie, nad czym wykonawca powinien jeszcze popracować. Przypomnijmy, że nabór chętnych do testowania RKM ogłosiliśmy w lutym. Zgłosiło się niemalże 400 osób, spośród których wybrano setkę szczęśliwców. Testy rozpoczęły się 1 kwietnia i trwały do 30 czerwca. Uczestnicy musieli w tym czasie sprawdzać, jak kasowniki w autobusach reagują na przykładane do nich karty miejskie oraz zwracać uwagę na wszelkie usterki monitorów LCD i wyświetlaczy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Oceniali także poprawność i głośność zapowiedzi, a do swoich ankiet musieli wpisywać ponadto wszystkie kontrole biletów, które trafiły im się podczas podróży autobusami.
Od wszystkich uczestników testów MZDiK otrzymał w sumie aż 1320 egzemplarzy ankiet. Rekordzista dostarczył ich – uwaga! – prawie 80! W kwietniu i pierwszej połowie maja system – jak na ironię – zaczął sprawiać dość dużo niespodzianek. Uczestnicy (oczywiście ci uważni) mieli zatem co wpisywać do formularzy ankiet. Najczęstszą usterką był napis na kasowniku: 'Jazda bez wybranego kursu’, oznaczający niezalogowanie się w systemie przez kierowcę. Na monitorze było w tej sytuacji tylko logo MZDiK, nie były też emitowane zapowiedzi głosowe. Na szczęście druga połowa okresu pilotażu przyniosła znaczącą poprawę – obecnie praktycznie we wszystkich autobusach urządzenia działają już prawidłowo.
Z wyświetlaczami diodowymi wewnątrz autobusów było stosunkowo najmniej kłopotów, gdyż te przeważnie zawsze działały, choć niekiedy nie wyświetlały trasy linii i kierunków jazdy. Testerzy zgłaszali nam między innymi, że dłuższe nazwy kilku przystanków końcowych nie pokazują się w całości. Te uwagi także przekazaliśmy wykonawcy systemu.Najwięcej wpisów w ankietach dotyczyło zapowiedzi głosowych. Z analizy formularzy wynika, że zaledwie w około 10 procentach autobusów głos lektora był dobrze lub w miarę dobrze słyszalny. W większości pojazdów zapowiedzi były ściszone do minimum albo całkowicie wyłączone. Wbrew wcześniejszym założeniom, kontrolerzy biletów nie otrzymali jeszcze czytników kart miejskich. Pomimo tego zdecydowana większość przeprowadzanych kontroli odbywała się bez zastrzeżeń (a przynajmniej tak opisywali to w ankietach uczestnicy testów). MZDiK otrzymał jedynie kilka uwag na ten temat. Zdarzył się też przypadek, że kontroler mylnie zinterpretował intencje pasażera, gdy ten nagle na jego widok zerwał się z miejsca w kierunku kasownika. To spowodowało niepotrzebną kłótnię, a tymczasem okazało się, że…tester chciał być szybszy i pokazać, iż ma ważną kartę. Tymczasem kontroler był przekonany, że młody człowiek jest gapowiczem i na jego widok chce kasować bilet.
Dziesięcioro testerów zostało nagrodzonych.MZDiK Radom premiował aktywność, spostrzegawczość, dokładność (niektórzy podawali nawet symbole występujących błędów!), regularność (sporo osób dostarczało nam ankiety na bieżąco, choć nie było takiego wymogu), a częściowo także estetykę (pismo niektórych uczestników było dość trudne do odczytania, podczas gdy inni pisali bardzo starannie lub na komputerze). Kilkanaście osób do ankiet dołączyło własne spostrzeżenia i podsumowania, co okazało się bardzo pomocne. Wybrani pasażerowie dostaną bilety okresowe na wszystkie linie, zakodowane na kartach miejskich, ważne od 1 września (tego dnia karty miejskie wejdą do powszechnego użytku dla wszystkich chętnych).