Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Testy ITS we Wrocławiu

infotrans
02.12.2011 09:55
Wrocław stawia na nowoczesne zarządzania transportem zbiorowym. Ruszyły testy unijnego systemu ITS , a także został ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i wdrożenie internetowego systemu obsługi pasażerów. Zacznijmy od ITS – od listopada na kilku wrocławskich skrzyżowaniach działa już Inteligentny System Transportu, który ma skrócić czas przejazdu tramwajem. Na efekty trochę poczekamy, bo jak przyznaje Błażej Trzcinowicz, kierownik projektu ITS: – Potrzeba jeszcze sporo pracy, by wszystko dograć.  ITS włączono na skrzyżowaniach trasy linii 32 Plus od Gaju do ulicy Zielińskiego. –„Na początku system włączyliśmy na trzech skrzyżowaniach, ale do końca miesiąca działać będzie na dziewięciu –mówi Trzcinowicz. I dodaje: – Miał działać na dziesięciu, ale skrzyżowanie na Borowskiej jest w remoncie i dopiero jak ten się skończy, będzie można włączyć ITS również tam.”
System, który kosztuje 100 milionów, ma przyspieszyć tramwaje, a dokładnie dać im na skrzyżowaniach zielone światło najszybciej jak to jest możliwe i tylko wtedy, kiedy rzeczywiście tego potrzebują. – Tramwaj przejeżdżający przez skrzyżowanie zawsze powoduje perturbacje w ogólnym ruchu. Dzięki ITS zielone światło dla tramwajów zapala się tylko w momencie zbliżania się pojazdu –tłumaczy Trzcinowicz. Uprzywilejowane do tej pory samochody przestaną mieć pierwszeństwo na skrzyżowaniach, a właśnie to powoduje, że wrocławskie tramwaje nie należą do najszybszych. To dzięki ITS ma się zmienić. – Docelowo chcemy, by czas przejazdu od jednej pętli do drugiej skrócił się o 20 procent –mówi kierownik projektu. Póki co trwają testy systemu. – Po paru dniach widać, że trzeba zacząć zmieniać rozkłady, bo tramwaje, choć mają zielone światło, nie przejeżdżają, by dopasować się do rozkładu. Robi się z tego błędne koło –przyznaje Trzcinowicz. Na zmianę jednak trochę trzeba poczekać, bo system muszą oswoić motorniczowie. Jest on bowiem bardziej elastyczny i zmienny, jechanie na pamięć więc odpada. Docelowo ITS ma działać na większości ważnych skrzyżowań w mieście, a w całości uruchomiony zostanie przed UEFA EURO 2012™.
Transport miejski we Wrocławiu czekają spore zmiany.Transport miejski we Wrocławiu czekają spore zmiany.Transport miejski we Wrocławiu czekają spore zmiany.
Nowy serwis dla pasażerów
To nie koniec zmian. Z początkiem 2013 roku wprowadzony zostanie nowy system zarządzania flotą pojazdów na podstawie danych z GPS, a pasażerowie będą mogli korzystać z nowego internetowego serwisu, a kontrolerzy zamiast wypisywać mandaty będą je drukowali. Pojawi się także systemie monitorowania we wrocławskich tramwajach i autobusach, który wdroży firma Indra Sistemas z Hiszpanii. To jednak nie wszystkie zmiany jakie w przyszłości dotkną wrocławskie MPK. –„Działania, które podejmujemy, wpisują się w naszą politykę poprawiania jakości świadczonych przez nas usług. W 2013 roku czekają nas poważne zmiany’ –zapowiada Janusz Krzeszowski, specjalista ds. informacji w MPK. Przedsiębiorstwo właśnie rozpisało przetarg, w ramach którego wykonawca z początkiem 2013 roku wprowadzi nowy system zarządzania flotą pojazdów na podstawie danych z GPS. System, dzięki monitoringowi pojazdów w mieście, pozwoli szybciej i skuteczniej interweniować w razie np. kolizji, bądź zatrzymań tramwajów. Ponadto wykonawca będzie odpowiadał za zaprojektowanie i wdrożenie internetowego systemu obsługi pasażerów. Strona zawierać będzie wszystkie przydatne podróżującemu informacje m.in. wyszukiwarkę połączeń, mapy, na których będzie można śledzić gdzie znajduje się dany pojazd MPK czy informacje o utrudnieniach na trasach. Te informacje będą także dostępne w wersji na telefon. Dodatkowo serwis będzie obsługiwał elektroniczny system obiegu dokumentów. Dzięki temu sprawniej i szybciej będzie można złożyć np. reklamację. W rozpisanym przetargu uwzględniono także zakup 70 urządzeń do kontroli biletów z mobilnymi drukarkami. Rozwiązanie ma ułatwić prace kontrolerom, którzy zamiast wypisywania mandatów, będą je mogli wydrukować. Przetarg jest realizowany w ramach projektu pn. 'Poprawa jakości i bezpieczeństwa systemu komunikacji publicznej Wrocławia poprzez działania podejmowane przez MPK Sp. z o.o.’ współfinansowanego ze środków europejskich.
W związku z powstaniem Internetowego Systemu Obsługi Pasażera – serwis i kampania zbiletemtaniej.pl zostanie wygaszona. Jak informuje Janusz Krzeszowski: „”Chcemy wszystkim podziękować za dotychczas zgłaszane uwagi, wnioski i sugestie dotyczące funkcjonowania komunikacji publicznej obsługiwanej przez Spółkę MPK Wrocław przez serwis zbiletemtaniej.pl. Państwa zaangażowanie jest niezwykle cenne i oprócz wprowadzenia konkretnych usprawnień pozwala na określenie priorytetów w naszym działaniu na najbliższe lata. W ciągu 2 lat przeanalizowaliśmy 1082 wnioski internautów. Dzięki tym uwagom, przy współpracy innych podmiotów zaangażowanych w działanie transportu publicznego na terenie naszego miasta udało się wdrożyć wiele zmian, do których zaliczymy:
– wdrożenie biletu elektronicznego, działającego w oparciu o Wrocławską Kartę Miejską URBANCARD;
– kompleksową modernizację systemu dystrybucji biletów, obejmującą instalację nowoczesnych biletomatów stacjonarnych, instalację biletomatów w tramwajach i autobusach oraz wprowadzenie możliwości zakupu biletów przez Internet oraz telefon komórkowy;
– rozbudowę systemu taryfowego poprzez wprowadzenie biletów czasowych;
– wprowadzenie usprawnień w ruchu tramwajów i autobusów przez intensyfikację procesu wydzielanie torowisk i buspasów;
– zintensyfikowanie kompleksowych działań inwestycyjnych służących polepszeniu bezpieczeństwa pasażerów, w tym montaż monitoringu wizyjnego w większości pojazdów MPK;
– rozpoczęcie realizacji inwestycji służących polepszeniu jakości wykonywania usług przewozowych, w tym budowa systemów informacji pasażerskiej, zarządzania flotą pojazdów oraz monitoringu i badań frekwencji pasażerów;
– uruchomienie systemu monitorowania punktualności i wprowadzania korekt w rozkładach jazdy;
– zwiększenie dbałości o jakości wykonywania usług czyszczenia taboru.”