Test Triggo – nowego środka transportu współdzielonego

infotrans
14.05.2019 10:30

Innowacyjny Triggo wyjechał na ulice Warszawy i tym samym rozpoczęły się testy drogowe nowatorskiego pojazdu.

Triggo – miejski pojazd elektryczny, przeznaczonym dla usługwspółdzielonego transportu car sharing i robo taxi, rozpoczął testy drogowe.Pojazd został objęty ochroną ubezpieczeniową i uzyskał dopuszczenie do ruchu. Wciągu najbliższych miesięcy polski producent ukończy pierwszą serię pilotażowązłożoną z 9 pojazdów, a w 2020 roku planuje rozpocząć produkcję I seriikomercyjnej.

Mały Triggo

Pierwsze wyniki testów są obiecujące, zgodnie z założeniamikonstrukcyjnymi pojazd dobrze odnajduje się w wymagającym środowisku ruchumiejskiego. W szczególności pozwala na sprawne radzenie sobie w korkachulicznych i na niewielkich przestrzeniach parkingowych. Kluczowe znaczenie matu opatentowana technologia zmiennej geometrii podwozia, która zachowującniewielkie wymiary Triggo, zapewnia pojazdowi stabilność przy każdej prędkości,jak i pozwala na zabudowę bezpiecznej kabiny chroniącej kierowcę i pasażera.

-„Start testów drogowych w Warszawy to ważny krok w rozwojuTriggo, będący logiczną kontynuacją realizowanych wcześniej testów w warunkachkontrolowanych. Uzyskamy dzięki niemu ważne wnioski i informacje zwrotne zużytkowania pojazdu w warunkach realnej eksploatacji. Kilkumiesięczne testypozwolą nam na dalsze ulepszanie i dopracowanie konstrukcji. Zależy nam, abyprzyszli użytkownicy końcowi mieli pozytywne, jedyne w swoim rodzaju wrażenia zjazdy naszym pojazdem. Jednocześnie pracujemy nad uzyskaniem homologacji iprowadzimy rozmowy z partnerami branżowymi, także w kontekście dostawegzemplarzy I serii komercyjnej w 2020 roku – mówi Rafał Budweil, prezes zarządui założyciel Triggo S.A.

Nie tylko Polska

Poza ww. projektami, firma uczestniczy w postępowaniupatentowym w Indiach. Przyznanie ochrony na drugim pod względem liczebnościludności rynku na świecie może rozszerzyć obszar wyłączności spółki Triggo S.A.na tereny zamieszkałe przez blisko 4 mld osób. Firma utrzymuje planprzeprowadzenia oferty publicznej na GPW w Warszawie, co pomoże finansowaćbudowę pierwszej serii komercyjnej Triggo i rozpoczęcie działań zmierzającychdo wdrożenia produkcji seryjnej.

Analizy eksperckie wskazują na dalszy systematyczny rozwójrynku aut elektrycznych i systemów współdzielenia transportu. Według Deloitte wciągu dwóch dekad 50 proc. nabywanych aut będzie dysponowało napędemelektrycznym, Międzynarodowa Agencja Energii wskazuje, iż łącznie na świeciewtedy będzie poruszać się 0,3 mld egzemplarzy takich pojazdów. Ośrodek KerallaResearch podkreśla, iż liczba osób użytkujących systemy car sharing w ciągunajbliższych 10 lat wzrośnie kilkukrotnie do 35 mln użytkowników, a flotapojazdów wyniesie 0,4 mln szt. Na zwyżkującą popularność pojazdów napędzanychnapędami niekonwencjonalnymi wpływa niska szkodliwość dla środowiskanaturalnego, rozwój technologii i infrastruktury oraz wsparcie publiczne.

-„Śledząc trendy w branży motoryzacyjnej w Polsce i narynkach zagranicznych widzimy przyspieszające zmiany polegające na z jednejstrony dostrzeganiu zalet i atutów pojazdów elektrycznych. Z drugiej, corazszerszej popularyzacji systemów współdzielenia środków transportu. Przykłademsą platformy car-sharing coraz śmielejrozwijające się zarówno na świecie, jak i w kraju. Głęboko wierzymy natomiast,że prawdziwy przełom leży w usługach Robo-Taxi – powstających z połączeniawynajmu „na aplikację” z automatycznymprzebazowaniem pojazdów. Triggo jest projektowane pod kątem świadczenia takichusług i już na obecnym etapie jest gotowe do autonomizacji – podkreśla RafałBudweil.

Robo-taxi

Robo-taxi to przyszłościowy rynek usług przewozów osób,umożliwiający połączenie wysokiej nominalnej marży brutto obserwowanej wsystemach car sharingowych, ze znaczącymi przychodami jednostkowymi (Uber, Bolditd.). Istotę stanowi autonomia sterowania, która pozwala znacząco zwiększyćśrednią ilość przejazdów każdego z pojazdów i jednocześnie ograniczyć poziomzaangażowania kłopotliwej, manualnej pracy ludzkiej. Przewiduje się, że rynekusług Robo-taxi doświadczy znaczących, globalnych wzrostów wraz z legalizacją iupowszechnianiem się systemów autonomii sterowania. Triggo dysponuje systememsterownia drive-by-wire, stanowiącym gotowy punkt wyjścia do instalacji modułówjazdy autonomicznej. Polskie prawodawstwo (Ustawa o Elektromobilności) już naobecnym etapie przewiduje możliwość testowania pojazdów autonomicznych w ruchudrogowym. Istnieje zatem realna szansa na wyprzedzenie działających w tychobszarach podmiotów zagranicznych.

-„W chwili obecnej ponad 160 podmiotów tylko w Europiepracuje nad systemami automatycznego prowadzenia. Wśród nich będziemy szukaćdostawcy systemu dla Triggo. Nasz pojazd idealnie wpisuje się w wymagania rynkuRobo-Taxi, a przyznana międzynarodowa ochrona patentowa stwarza unikatoweperspektywy międzynarodowej komercjalizacji. Dodatkowym atutem jest usytuowanienaszego projektu w Polsce, europejskim kraju, który nadal jest bardzokonkurencyjny w obszarze prac projektowych i produkcji – uzupełnia RafałBudweil.