Tallin podsumował 9 lat z Bezpłatną Komunikacją Miejską
Przy okazji nowej taryfy dla nierezydentów – o której pisaliśmy w TransInfo TUTAJ – estońskie miastopodsumowało ponad 9-letni okres funkcjonowania w mieście darmowego transportupublicznego dla mieszkańców.
Zdaniem Tallina, w porównaniu do roku 2017 r. korzystanie ztransportu publicznego przez mieszkańców Tallina wzrosło o 10%.
Przypomnijmy, żewcześniej miasto podawało również wysokie wskaźniki – po dwóch latach liczba użytkownikówtransportu publicznego wzrosła o ok. 5 proc., a po trzech o 8 proc. w stosunkudo 2012 roku. W tym samym czasie liczba pojazdów w centrum zmalała o 5 proc. Wrezultacie wzrostu liczby pasażerów konieczne było powiększenie floty pojazdówi zatrudnienia większej liczby kierowców.
Zadowolony jak tallińczyk
Mamy też wyniki barometru nastrojów przeprowadzonych przez firmęankieterską Turu-uuringute AS. Pokazują one również, że 83% mieszkańców miasta jestzadowolonych z nowego sposobu organizacji komunikacji miejskiej i tylko 6,3% respondentówstwierdziło, że nie jest z niego zadowolona.
Około 88% mieszkańców korzystających z transportupublicznego w Tallinnie stwierdziło, że są zadowoleni z obsługi tramwajowej, a81% jest zadowolonych z obsługi autobusami.
Trolejbusy zyskały mniej pozytywnych głosów, ale nadal sądoceniane przez ponad połowę pasażerów, czyli 59%.
Jak powiedział Deniss Boroditš, CEO Tallinna LinnatranspordiAS (TLT). „W przypadku trolejbusów niższy poziom zadowolenia jest zrozumiały,ponieważ flota tego typu pojazdów jest starsza, ale mamy nadzieję, że w ciągukilku najbliższych lat zastąpią je nowoczesne autobusy elektryczne” – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Boroditš powiedział również, że w tym roku firma TLT odbierze100 nowych przyjaznych środowisku autobusów gazowych marki Solaris izainwestuje ponad milion euro w sprzęt do czyszczenia taboru.
Na koniec dodajmy, że stolica Estonii od 1999 r. systematyczniebada poziom zadowolenia z komunikacjimiejskiej. W 2000 r. – w skali od 0 do 5 – uzyskano wynik 3,6 zadowolenia ztransportu publicznego w mieście; w 2015 r. powyżej 4 punktów i w 2018 r. uzyskanorekordowy, jak do tej pory wynik 4,15.
9 lat temu
Przypomnijmy – 430-tysięczny Tallin wprowadził darmowy transportpubliczny w 2013 roku. W wyniku referendum, które odbyło się w 2012 roku,wszyscy zameldowani mieszkańcy uzyskali dostęp do darmowego transportumiejskiego, pod warunkiem zakupu tzw. zielonej karty uprawniającej do darmowychprzejazdów. Z kolei, aby kupić zieloną kartę trzeba się zameldować w mieście. Wciągu trzech pierwszy lat funkcjonowania BKM liczba mieszkańców miastazwiększyła się z 416 tys. do 440 tys. ludzi. Oznacza to, że zameldowało się ok.25 tys. osób, a każdy z nich wniósł do kasy miasta ok. 1000 euro.
Taka wysoka dynamika działała oczywiście tylko na początku, ale najnowsze plany taborowe i poziom zadowolenia mieszkańców pokazują, że wprowadzenie BKM w Tallinie zakończyło się sukcesem.
„