Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Taborowy numer symbolem Wrocławia

infotrans
27.09.2014 12:29

 

Już niedługo na wrocławskie ulice wyruszą tramwaje i autobusy, na których widoczne będą nowe oznaczenia. Okazuje się, że zakręcona „dwójka”znana z taboru MPK Wrocław to dobro kulturowe miasta, które trzeba ochronić. Ponad rok temu grupa miejskich typoaktywistów (aktywistów zajmujących się liternictwem) zainteresowała się historią cyfr wykorzystywanych w numeracji wrocławskich tramwajów i autobusów. –„Nie sądziliśmy, że cyfry, które służą nam do inwentaryzacji pojazdów mogą skrywać za sobą tak pasjonującą historię”–mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowy MPK. A okazało się to podczas warsztatów w galerii Dizajn BWA Wrocław, których inspiratorem był Marian Misiak, projektant graficzny i typograf.–Podczas warsztatów przyglądaliśmy się temu, jak powstają cyfry taborowe, prześledziliśmy materiały historyczne na przestrzeni dziesiątek lat, by dowiedzieć się, jak się one zmieniały –relacjonuje Misiak. –Co zaskakujące, okazało się, iż od początku istnienia transportu publicznego we Wrocławiu, pomimo zmian politycznych, ludnościowych, technologicznych obraz opisywanych cyfr nie zmienił się. Stał się niesamowicie konsekwentnym i stałym elementem wizualnym MPK. A charakterystyczna wrocławska „dwójka”jest jednym z symboli naszego miasta.
Artystyczna dwójka wrocławskiej komunikacji
Podczas warsztatów artyści poprawili mankamenty, które wynikały ze zmieniających się technologii powielania cyfr taborowych, co mogło przyczynić się do utraty jakości ich charakteru. Wszystko zostało opisane i zdigitalizowane, a MPK zdecydowało oficjalnie objąć ochroną swoje cyfry. Katalog z opisem cyfr trafił do obowiązującego w spółce systemu oznakowania taboru. Działania artystów zostały wykonane pro publico bono – przy współpracy i pomocy galerii Dizajn BWA Wrocław oraz pracowników MPK. To pierwsza tego typu współpraca pomiędzy miejskimi instytucjami a miejskimi aktywistami. Efektami ich działań zainteresowały się liczne organizacja w całej Polsce. Wrocławski typoaktywizm prezentowany był m.in. na Gdynia Design Days. –„Teraz nastał czas, by od teorii, analizy i publikacji, przejść do realnego wdrożenia. W ciągu najbliższego czasu, w ramach wymiany cyfr taborowych, które uległy zniszczeniu, MPK wprowadzi nowe oznaczenia –zapewnia Korzeniowska. W codziennej miejskiej podróży warto więc przyjrzeć się tym małym żółtym znakom, które widoczne są na każdym tramwaju i autobusie i towarzyszą mieszkańcom miasta od czasów kiedy metropolia stworzyła transport publiczny.