Szybsze i łatwiejsze dostawy w centrum Gdyni
Przedsiębiorcom i ichdostawcom ma być łatwiej i szybciej, a pieszym i innym uczestnikom ruchu –przede wszystkim bezpieczniej.
Od początku maja w centrum Gdyni zaczyna funkcjonować 11miejsc postojowych dedykowanych samochodom dostawczym, które zaopatrują lokalnebiznesy. To działanie, które ma znacząco usprawnić ruch, a w przyszłości możesięgnąć także innych dzielnic miasta.
Freight TAILS – tonazwa projektu, w ramach którego Gdynia wprowadza nowe rozwiązanie mająceułatwić życie przedsiębiorcom i ich dostawcom. Zyskają też piesi, rowerzyści ipozostali kierowcy, którzy do tej pory czasami borykali się z utrudnieniami.Specjalne koperty, które w początkowej fazie projektu pojawią się w 11miejscach w centrum Gdyni dadzą niezbędne miejsca postojowe dla samochodówdostawczych.
11 miejsc dorozładunku
Od tej pory rozładunek towaru z pojazdów będzie szybszy imniej uciążliwy. Lokalizacje wybrano na podstawie dokładnej analizy sytuacji naulicach oraz spotkań z przedsiębiorcami i właścicielami punktów usługowych. Napoczątek dedykowane dostawcom miejsca pojawią się na trzech gdyńskich ulicach wcentrum. Cztery powstaną na ulicy Starowiejskiej, cztery na Świętojańskiej, a pozostałetrzy – na ulicy Abrahama. To newralgiczne punkty Śródmieścia, natomiast wdalszej perspektywie projekt ma objąć najpierw kolejnych 18 punktów w centrummiasta, a docelowo – także inne dzielnice Gdyni, w zależności od potrzeb.
– Projekt służy znalezieniu dobrego rozwiązania dla poprawysytuacji komunikacyjnej w Śródmieściu poprzez lepsze rozplanowanie dostawzaopatrzenia – wyjaśnia Andrzej Bień, wiceprzewodniczący gdyńskiej Rady Miasta.- Dzięki wspólnej pracy wielu zainteresowanych stron będziemy mieli okazjęprzyjrzeć się, czy zaproponowane rozwiązania korzystnie wpłyną na czas dostaworaz czy skutecznie uda się zminimalizować występujące z tej przyczynyproblemy. Chcemy, żeby dostawy odbywały się płynnie i efektywnie, ajednocześnie nie stwarzały istotnych uciążliwości dla mieszkańców – dodajeBień.
Na początku maja Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni rozpocząłwyznaczanie kopert, ale wcześniej dokładnie sprawdzono, ile dostaw pojawia sięw poszczególnych miejscach oraz jaki wpływ mają one na płynność ruchu pieszychi pojazdów. Nad projektem Freight TAILS pracowała od października 2016 rokucała 67-osobowa grupa zadaniowa, którą wspierał doświadczony ekspert zPolitechniki Gdańskiej.
Tylko dla dostaw i na15 minut
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak będą funkcjonować nowe miejsca postoju dla dostawców?Można z nich skorzystać wyłącznie na czas wypakowywania całego towaru, dozakończenia dostawy. Z założenia mogą być wykorzystywane zarówno przezzewnętrznych dostawców, jak i samych przedsiębiorców, którzy samodzielniezaopatrują swoje lokale – tak autami dostawczymi, jak i osobowymi. Trzeba przytym pamiętać, że dozwolony czas postoju to 15 minut!
Po wykonaniu dostawy miejsce wyznaczone powinno zostaćopuszczone przez dostawcę – priorytet to krótkie zajmowanie miejsca i zwolnienie go dla innych firm wsąsiedztwie. Przy tym dostawa nie jest długotrwałym postojem pojazdu, związanymz pracami remontowymi lub serwisowymi.
Wzorce z Europy
Wszystko po to, żeby poprawić bezpieczeństwo mieszkańców ijednocześnie ułatwić funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom – takierozwiązanie funkcjonuje już z powodzeniem w innych europejskich miastach (naprzykład w Westminster, Brukseli, La Rochelle, Maastricht czy Parmie).
Wraz z wyznaczeniem miejsc postojowych dla dostawcówrozpoczyna się też kampania informacyjno-promocyjna, która przybliży samymzainteresowanym i mieszkańcom zasady ic działania. Projekt Freight TAILS jestrealizowany dzięki unijnemu wsparciu w ramach programu URBACT III, którypokrywa 85% kosztów.
„