Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Szybkie Nadziemne Przewozy Osobiste

infotrans
15.01.2008 20:51
Na największym europejskim lotnisku, angielskim Heathrow planowana jest prawdziwa rewolucja w obsłudze ruchu pasażerskiego. Stąd do centrum Londynu, na odcinku 24 km, będzie kursować nowa forma transportu publicznego. To system Szybkich Nadziemnych Przewozów Osobistych (Personal Rapie Transit –PRT).
System Szybkich Nadziemnych Przewozów Osobistych jest pilotażowym programem. Obecnie trwa budowa pierwszej fazy inwestycji – z prowadnicą długości 3,8 km na której 18 pojazdów ULTra (z ang. „Lekki Transport Miejski”) będzie łączyć Terminal 5 z parkingiem „Business Car Park”na lotnisku Heathrow. Pasażerowie będą mogli być także rozwiezieni we wskazane miejsca: przystanki autobusowe bądź postoje taksówek rozlokowane wokół lotniska. Założenie jest takie, że pasażerowie korzystający z tej nowej formy transportu na terenie lotniska będą mogli to zrobić za darmo. Poza nim będą musieli zapłacić jak za normalny autobus czy metro.
Koszt tej inwestycji w system PRT na lotnisku Heathrow jest obecnie szacowany na ponad 25 milionów funtów. W ramach pierwszej fazy system PRT zostanie udostępniony pasażerom w 2009 roku, razem z Terminalem 5. Jeśli będzie on działał pomyślnie, zostanie rozbudowany na całe lotnisko oraz na inne miejskie lokalizacje.
ultra_760 ultra_4_760 ultra_5_760
Pomysł na budowę pojazdów ULTra zrodził się wyniku oszacowania prawdziwych miejskich potrzeb transportowych mieszkańców. Został zaprojektowany zgodnie z ich oczekiwaniami, a więc poręcznością, niskimi kosztami, niezawodnością i łatwością użycia. Dodatkowo system jest przyjazny dla środowiska naturalnego. Konwencjonalne formy transportu publicznego wymagają od pasażerów zbierania się w dużych grupach aż (z reguły duży pojazd) zgodnie z rozkładem jazdy nie wyruszy po wyznaczonej trasie. ULTra jest innowacyjną formą Szybkich Przewozów Osobistych (Personal Rapid Transit –PRT). Oferuje przewóz pasażerów bez postojów w trakcie podróży oraz z bardzo krótkim okresem oczekiwania (około 10 sekund nawet w godzinach szczytu) na przyjazd pojazdu. Następnie pasażerowie są zabierani do wybranego przez nich celu w obrębie sieci. ULTra zapewnia pasażerom pełne bezpieczeństwo, mają oni możliwość podróżowania wyłącznie z wybranymi współtowarzyszami. Planowane jest również założenie monitoringu. Do dziś wyprodukowano cztery prototypy pojazdów (jeden służy do prezentacji statycznej, drugi jeździ na torze testowym w Cardiff, a dwa służą do badań i rozwoju oprogramowania).
ultra_1_760 ultra_3_760
Rozwinięty przez firmę ATS Ltd (Advanced Transport Systems Ltd) oraz BAA (Brytyjskie Przedsiębiorstwo Lotniskowe) system PRT lotniska Heathrow składać się będzie z floty osiemnastu energooszczędnych pojazdów, zasilanych z akumulatorów poruszających się po specjalnie zbudowanej sieci dróg. System oparty jest o automatyczne wagony, które mogą przewozić czterech pasażerów wraz z ich bagażem do docelowego miejsca podróży. BAA współpracował z ATS w zakresie przystosowania systemu PRT do unikalnych potrzeb najbardziej ruchliwych światowych, międzynarodowych lotnisk.
ultra_schemat_760
System Nadziemnych Przewozów Osobistych to wiele korzyści dla pasażerów. Do najważniejszych należą:
– Szybka i komfortowa podróż
– Ograniczony czas oczekiwania na pojazd
– Ochrona środowiska naturalnego
Podstawowe dane techniczne pojazdu firmy ATS:
– Liczba miejsc siedzących: 4
– Długość pojazdu (m.): 3.7
– Szerokość pojazdu (m.): 1.4
– Wysokość pojazdu (m.): 1.8
– Ładowność użyteczna (kg): 500
– Prędkość maksymalna (km/h): 40

por__wnanie_zu__ycia_energii_w_megad__ulach_mj_na__pasa__era_na_kilometr_760

Ważną częścią sprawnego działania systemu jest ładowanie akumulatorów w trakcie postoju pojazdów na stacjach. Dostarczają one w czasie jazdy ok. 2 kW energii służącej do ich napędu. Zestaw akumulatorów podnosi masę pojazdu o zaledwie 8 %. Napęd przenoszony jest na silniki elektryczne umieszczone w gumowych kołach pojazdu. Korzyści. Wagony ULTra są wyjątkowo ciche. W momencie poruszania się z prędkością 6 m/s na wysokości 10 metrów powodują one hałas 35 decybeli, czyli na poziomie praktycznie nie do odróżnienia od hałasu tła. Zwykły samochód osobowy, który jedzie z tą samą prędkością, z odległości 10 metrów emituje hałas ok. 65 decybeli. Co ważne, pojazdy ULTra są przy tym o około 50% bardziej efektywne energetycznie niż analogiczny system autobusowy i blisko czterokrotnie efektywniejsze w porównaniu z małym samochodem osobowym.
Szybkie Nadziemne Przewozy Osobiste to niewątpliwie przyszłość w transporcie. Szybko, tanio, bez zbędnych przysiadek, w pełni bezpiecznie, prosto do celu podróży –to właśnie to czego oczekują dziś pasażerowie. Niestety muszą poczekać do jutra…