Szef ZTM rezygnuje. Kto przejmie komunikacyjne stery?
Wobec rezygnacji dotychczasowego szefa Zarządu Transportu Metropolitalnego, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która od 1 stycznia 2019 r. ma przejąć całość organizacji komunikacji miejskiej w regionie, zamierza wkrótce ogłosić konkurs na to stanowisko.
Jak poinformowała w czwartek Kamila Rożnowska z biura prasowego GZM, dotychczasowy szef ZTM Marek Kopel będzie pełnił swoją funkcję do końca stycznia 2019 r.
-„Umowa Marka Kopla na stanowisku dyrektora ZTM trwa do końca tego roku. Z powodów osobistych złożył wniosek o jej przedłużenie jedynie do końca stycznia 2019 r., aby dokończyć proces przejmowania i integrowania trzech dotychczasowych związków komunikacyjnych w strukturach ZTM. Przypomnijmy, że formalnie KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry zostaną przejęte przez Metropolią z dniem 1 stycznia 2019 r.” – podała Rożnowska.
-„Biorąc pod uwagę nowe wyzwania i oczekiwania w stosunku do organizacji komunikacji publicznej jestem przekonany, że prace te powinny zostać powierzone osobie o nowym spojrzeniu na organizację komunikacji publicznej w Metropolii” – powiedział cytowany Kopel, pełniący też od lat funkcję wiceprzewodniczący KZK GOP, a od kilku tygodni – radnego woj. śląskiego.
-„Mam nadzieję, że nowy dyrektor będzie mógł sprawnie realizować swoje zadania w ramach sprawnie działającego ZTM” – dodał Kopel.
-„Chciałbym podziękować panu Markowi Koplowi za dotychczasową współpracę. Jego doświadczenie m.in. w zakresie zarządzania i finansów było dla nas bardzo cenne w trakcie prowadzenia tego wielkiego procesu, jakim jest zintegrowanie trzech związków komunikacyjnych w strukturach ZTM” – powiedział cytowany przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak.
Czas na konkurs
Jak zaznaczył, Metropolia w najbliższym czasie ogłosi nabór w formie konkursu na stanowisko dyrektora ZTM.
-„Poszukujemy osoby, której wiedza i doświadczenie pozwolą nam usprawnić funkcjonowanie komunikacji publicznej w Metropolii” – podkreślił Karolczak.
Wyzwania stojące przed nowym dyrektorem – formułowane od wielu miesięcy przez miasta i gminy członkowskie Metropolii – będą dotyczyły m.in przemodelowania sieci połączeń komunikacji miejskiej i ułożenia nowych rozkładów. Jednym z pierwszych zadań będzie jednak skalkulowanie zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji, wobec tego, że w nowy rok Metropolia wejdzie bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie.
To pokłosie nieprzyjęcia w ostatni piątek przez zgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane z organizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r. Wyrażając na nią zgodę miasta i gminy członkowskie Metropolii zaakceptowałyby swoje przyszłoroczne wydatki związane z finansowaniem komunikacji miejskiej – organizowanej już przez GZM.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Metropolitarny timing
Przy założeniu, że Metropolia przejmie funkcję organizatora od 1 stycznia 2019 r. (według ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim) może to następować z początkiem każdego roku), zgodnie ze statutem GZM, do połowy 2018 r. zgromadzenie związku musiało ustalić wysokość części zmiennej składek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok.
W połowie br., wobec kwestii proceduralnych oraz braku wielu danych, wysokość tę oparto o koszty komunikacji z 2018 r. – z pominięciem wielu czynników, jak prognozy cen kosztów paliwa, inflacji itp. Dotychczasowi samorządowi organizatorzy, tworząc projekty swoich planów finansowych, musieli następnie określić niezbędną składkę, co zrobili przygotowując odpowiednie plany finansowe na przyszły rok.
To jedyna możliwa droga wynikająca z ustawy stanowiącej metropolię w woj. śląskim. Ustawa określa bowiem, że w ślad za przekazywaniem Metropolii określonych zadań przekazuje się do Metropolii środki, które służyły ich wykonywaniu. Dotychczasowi organizatorzy przygotowali więc plany finansowe na gruncie ich dotychczasowego funkcjonowania.
Oznacza to, że plany te powstały na bazie dotychczasowego kształtu funkcjonowania komunikacji (z obecnymi trasami, rozkładami itp.), jednak z uwzględnieniem wszystkich znanych i prognozowanych czynników finansowych. Przyszłoroczne składki na komunikację wzrosły w ten sposób o kilka-kilkanaście procent lub więcej.
Jakie podwyżki?
Przeciwko skali wzrostu składek zaprotestowała część miast. Ich przedstawiciele argumentowali, że organizatorzy nie dostarczyli samorządom pełnej wiedzy, skąd wynikają proponowane wielkości podwyżek; w części miast i gmin powstały też problemy związane z powiadomieniem o wysokości podwyżek już w trakcie zaawansowanych prac nad budżetami na 2019 r.
Choć w piątek Kopel odpowiadał, skąd wzięły się podwyżki w obrębie KZK GOP, a część prezydentów opowiadała się za przyjęciem składek opartych o wyliczenia organizatorów i ich późniejszą weryfikacją, w głosowaniu nowe składki nie zostały przyjęte. Oznacza to, że Metropolia (poprzez ZTM) przejmie od 1 stycznia organizację komunikacji, a zaraz potem zacznie weryfikację składek.
Niezależnie od tej kwestii przyjęty mechanizm przejmowania komunikacji przez GZM oznacza, że pierwsze zmiany w organizacji komunikacji w regionie, np. w zakresie dublujących się połączeń, mogą nastąpić po 1 stycznia. Zarząd Metropolii deklarował, że kroki te będą podejmowane w odniesieniu do powstających obecnie: Studium transportowego subregionu centralnego woj. śląskiego oraz Koncepcji kolei metropolitalnej.(PAP)
„