Szczeciński Ruch Miejski chce zmian w systemie GMV

infotrans
22.03.2018 06:00

Niespełna 2,5 roku temu – tj. 27listopada 2015 roku Miasto Szczecin podpisało protokół odebrania od wykonawcy –GMV Innovating Solutions sp. z o.o. z siedzibą wWarszawie i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A.U. z Madrytu – systemuzarządzania komunikacją miejską.

W skład systemu weszły m.in.takie rozwiązania jak: e-bilet i e-kasowniki, mobilne biletomaty w autobusach itramwajach oraz stacjonarne na przystankach komunikacji miejskiej, a takżetablice systemu informacji pasażerskiej. System został objęty 3-letniągwarancją, której okres upływa pod koniec tego roku.

Od początku działania, systemwzbudzał wiele kontrowersji, ponieważ nie funkcjonował tak jak powinien. Wszczególności wiele biletomatów w autobusach i tramwajach ulega awarii naskutek drgań występujących podczas jazdy. Kupno biletów w środkach komunikacjimiejskiej jest problematyczne z uwagi na różne rodzaje automatów (wyłącznie nakartę bankową, na kartę i bilon i tylko na bilon). Pasażerowie bez biletu musząbyć więc przygotowani i wsiadając do autobusu czy tramwaju powinni posiadaćzarówno kartę jak i bilon. Do tej pory nie wszystkie autobusy mają zamontowaneautomaty do sprzedaży biletów.

Ponadto tablice na przystankach często niepokazywały rzeczywistego przyjazdu wszystkich autobusów, bo system GPS wpojazdach nie działał poprawnie. Dodatkowo pasażerowie nie zawsze mogą skasowaće-bilet, ponieważ elektroniczne kasowniki były wyłączone albo zepsute. Listauchybień jest jednak znacznie dłuższa. Pikanterii dodaje fakt, iż całeprzedsięwzięcie kosztowało 54 mln zł, z czego część dofinansowała UniaEuropejska. Wobec tego, że okres gwarancji na cały system zbliża się ku końcowi(ale pewnie również z uwagi na zbliżające się wybory samorządowe) pojawiają sięgłosy o konieczności naprawy systemu i zmiany jego funkcjonowania. System nietylko działa wadliwie, ale również nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału.

Ruch proponuje

Inicjatywę w tym celu podjąłSzczeciński Ruch Miejski. Jego działacze napisali list otwarty do ZDiTM, którynadzoruje cały system. Ruch przedstawił następujące propozycje zmian systemu:

– wprowadzenie taryfyprzystankowej, tak by przejechanie 1 przystanku nie wiązało się z koniecznościązapłaty ceny najtańszego biletu jak obecnie, a np. 40 gr. Taryfa przystankowaobowiązuje np. w Poznaniu;

– zmiana systemu e-portmonetki,która obecnie się nie sprawdza. Aktualnie gdy podróżny wysiadając zapomniprzyłożyć bilet do e-kasownika w pojeździe i przesiądzie się do innego pojazdu,to dla systemu pasażer będzie podróżował w kilku pojazdach na raz (i przez tobezpodstawnie zapłaci więcej). Postuluje się zmianę, aby przesiadkaautomatycznie kończyła podróż poprzednim pojazdem;

– poprawienie czytelności iilości informacji wyświetlanych przez tablice na przystankach;

– podwyższenie sprawności tablicw autobusach, które obecnie są bardzo awaryjne;

– zwiększenie jakości systemujako całości, poprzez likwidację częstych awarii;

– jeśli w pojeździe nie ma biletomatulub jest on niesprawny bądź jeśli nie ma możliwości zapłaty kartą, pasażermógłby podróżować za darmo;

– brak możliwości kupieniabiletów u kierowcy. Zdaniem wnioskodawców to ukróci wiele konfliktów pomiędzypasażerami, a kierowcami związanych z tym, że automat przyjmuje wyłącznieokreśloną formę płatności i nie będzie angażowało prowadzących pojazd w zbędnedyskusje;

– podstawową zasadą ma byćmożliwość zakupu biletu w pojeździe przy użyciu karty. Jeśli automat takiejmożliwości nie ma, a pasażer nie posiada bilonu, to mógłby jechać za darmo.Przy tym postulowana jest wymiana starych biletomatów nieposiadających takiej funkcji,na nowe;

– wyposażenie obecnych automatówGMV również w możliwość płatności gotówką, z uwagi na to, że istnieje technicznamożliwość.

W liście czytamy również, że: „podróżowanie transportem publicznym powinnobyć intuicyjne, bezproblemowe, bezstresowe dla wszystkich pasażerów, a takżeskoncentrowane na zasadzie „Klient nasz pan” (…). W naszym mniemaniu te zasady są proste i uczciwe dla obu stron orazuczynią podróż komunikacją dużo przyjemniejszą”.

Trzeba przyznać, że propozycjeSzczecińskiego Ruchu Miejskiego są przyjazne dla pasażera. Jednakże kosztzwiązany z wprowadzeniem zmian może być mniej przyjemny dla budżetu miasta.Pozostaje zatem czekać na odpowiedź ze strony ZDiTM.