Szczeciński Obszar Metropolitarny z Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego ogłosiło postępowanie na opracowanie „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego do roku 2030 (z perspektywą 2040)”.
Do tego zamawiaczy wymaga wykonania Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko oraz promocją (SUMP SOM). SSOM chce zrealizować to przedsięwzięcie w oparciu o dotację z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
6 podstawowych działań
W ramach przedmiotu zamówienia wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia 6 działań:
- opracowanie diagnozy stanu istniejącego i sytuacji mobilnościowej w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym (w tym: ewaluacja Zrównoważonego Planu Mobilności Miejskiej SOM oraz Zintegrowanej Strategii Transportu Publicznego SOM, pomiary i badania ankietowe na potrzeby analizy ruchu w SOM),
- utworzenie modelu transportowego SOM (w tym: aktualizacja i rozszerzenie modelu transportowego Szczecina na cały SOM, wraz z prognozą),
- przeprowadzenie kompleksowego procesu konsultacji społecznych,
- opracowanie projektu SUMP SOM,
- przeprowadzenie procesu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, opracowanie ostatecznej wersji SUMP SOM wraz z prognozą oddziaływania na środowisko,
- przygotowanie i przeprowadzenie działań promocyjnych dotyczących procesu SUMP SOM oraz samego dokumentu SUMP SOM.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„SUMP SOM” powinien obejmować kompleksowo wszystkie formy przemieszczania oraz interakcje między transportem i zagospodarowaniem przestrzennym. Plan powinien w sposób kompleksowy uwzględniać kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i operacyjne, budując kompleksową logikę zmian – a nie tylko planując rozwój infrastruktury. Powinien dążyć do obniżania negatywnego wpływu transportu na środowisko, klimat i ludzi, poprzez zwiększanie udziału przyjaznych środowisku środków transportu (transport publiczny, rower, komunikacja piesza, carsharing, carpooling) oraz zmniejszanie zapotrzebowania na transport. Wszelkie proponowane działania powinny być oceniane przez pryzmat ich wpływu na środowisko, klimat i ludzi, a także możliwości wzbudzenia dodatkowego ruchu drogowego. Opracowanie „SUMP SOM” musi być oparte o partycypacyjny proces jego wypracowania, dialog społeczny z interesariuszami, w tym z mieszkańcami. Partycypacyjne podejście osiągane będzie poprzez prowadzenie badań oraz konsultacji dotyczących problematyki zrównoważonej mobilności miejskiej.
Formalności
Termin realizacji zamówienia to 420 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy z wykonawcą. Do kryteriów oceny ofert należą: cena (60%), organizacja i metodyka procesu wypracowania SUMP SOM (30%), ramowy plan promocji (10 %). Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 28 września.