Szczecin konsultuje zmiany systemu parkingowego
Trzy strefy komunikacyjne, uwzględniające m.in. stopniowe ograniczanie ruchu samochodów na Starym Mieście czy powiększenie strefy płatnego parkowania to propozycje zmian systemu parkingowego w Szczecinie. We wtorek rozpoczęły się konsultacje społeczne w tej sprawie.
Proponowane zmiany prawne, organizacyjne oraz inwestycje mają „radykalnie przebudować” szczeciński system parkowania. Jednym z założeń zaproponowanych przez autorów koncepcji jest podział miasta na trzy strefy komunikacyjne.
Dwie osie – trzy strefy
-„Przyjęto założenie, że system komunikacyjny Szczecina oparty jest o dwie osie, tj. przebieg SKM (budowanej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – PAP) oraz linię tramwajową łączącą lewy i prawy brzeg” – poinformował we wtorek rzecznik miejskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne Wojciech Jachim.
Pierwsza to „Strefa Strategicznej Interwencji” – z ułatwieniami dla ruchu pieszego i komunikacji publicznej, która miałaby zmierzać do stopniowego ograniczania ruchu samochodowego na Starym Mieście i na miejskiej wyspie Łasztownia.
Druga – „Strefa SKM” – zakłada przywileje dla komunikacji publicznej i pojazdów elektrycznych. Wreszcie „Strefa Zewnętrzna” to według koncepcji obszar poza śródmieściem, oddzielony linią kolei metropolitalnej, bez ograniczeń w ruchu. Uwzględniono tu parkingi buforowe na granicy strefy.
W koncepcji są też duże zmiany w strefie płatnego parkowania. Jak wyjaśnił Jachim, ma to związek ze wzrostem liczby zarejestrowanych samochodów w Szczecinie i dużym zapełnieniem strefy. „Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9 proc. (w godzinie maksymalnej – 97,1 proc.), a powinno oscylować ok. 70-80 proc.” – wskazał rzecznik.
Aby zwiększyć rotację pojazdów w centrum i dostosować strefę płatnego parkowania do „zmieniających się potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców, interesantów” plan zakłada poszerzenie strefy.
„Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie” – podał Jachim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przy okazji wzrost cen
Wzrosłyby też opłaty za postój, zarówno jednorazowe, jak i abonamenty, opłata dodatkowa i opłaty zryczałtowane – z wyjątkiem opłat dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych. Jak wskazał rzecznik, stawki opłat parkingowych nie były podnoszone od 2012 r.
Autorzy koncepcji chcą też ograniczyć liczbę abonamentów – mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie, zlikwidowane byłyby też abonamenty roczne. Wprowadzony byłby natomiast „abonament dla każdego” na dowolną liczbę dni roboczych.
Czas na P&R
W ramach planu powstać ma więcej parkingów. Przy 17 stacjach SKM zbudowane zostałyby parkingi Park&Ride na blisko 900 miejsc. W kilku miejscach poza drogami publicznymi miałyby powstać płatne parkingi niestrzeżone z innymi niż w strefie cenami, co ma pozwolić na większą rotację pojazdów i „uporządkowanie parkowania”. Autorzy planu wskazują trzy lokalizacje na ok. 340 miejsc parkingowych łącznie: ulice Szymanowskiego i Ogińskiego przy Urzędzie Miasta, pod Trasą Zamkową oraz na ul. Czarnieckiego, w pobliżu dworca kolejowego Szczecin Główny.
W trzech miejscach: w kwartale ulic Boh. Getta Warszawskiego i Wojska Polskiego, a także na pl. Zawiszy i przy Trasie Zamkowej, mają też powstać parkingowce – w sumie na ok. 700 miejsc.
Formularz konsultacyjny w sprawie zmian systemu parkingowego dostępny jest na stronie konsultuj.szczecin.pl, a w wersji papierowej w lewym skrzydle Urzędu Miasta. W planie jest także wideokonferencja z mieszkańcami 22 lipca o godz. 17.
Konsultacje społeczne potrwają do 13 sierpnia. Ich efektem będą projekty uchwał przygotowane na sesje Rady Miasta.(PAP)
„