Szczecin konsultuje zmiany systemu parkingowego

infotrans
14.07.2020 10:00

Trzy strefy komunikacyjne, uwzględniające m.in. stopniowe ograniczanie ruchu samochodów na Starym Mieście czy powiększenie strefy płatnego parkowania to propozycje zmian systemu parkingowego w Szczecinie. We wtorek rozpoczęły się konsultacje społeczne w tej sprawie.

Proponowane zmiany prawne, organizacyjne oraz inwestycje mają „radykalnie przebudować” szczeciński system parkowania. Jednym z założeń zaproponowanych przez autorów koncepcji jest podział miasta na trzy strefy komunikacyjne.

Dwie osie – trzy strefy

-„Przyjęto założenie, że system komunikacyjny Szczecina oparty jest o dwie osie, tj. przebieg SKM (budowanej Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – PAP) oraz linię tramwajową łączącą lewy i prawy brzeg” – poinformował we wtorek rzecznik miejskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne Wojciech Jachim.

Pierwsza to „Strefa Strategicznej Interwencji” – z ułatwieniami dla ruchu pieszego i komunikacji publicznej, która miałaby zmierzać do stopniowego ograniczania ruchu samochodowego na Starym Mieście i na miejskiej wyspie Łasztownia.

Druga – „Strefa SKM” – zakłada przywileje dla komunikacji publicznej i pojazdów elektrycznych. Wreszcie „Strefa Zewnętrzna” to według koncepcji obszar poza śródmieściem, oddzielony linią kolei metropolitalnej, bez ograniczeń w ruchu. Uwzględniono tu parkingi buforowe na granicy strefy.

W koncepcji są też duże zmiany w strefie płatnego parkowania. Jak wyjaśnił Jachim, ma to związek ze wzrostem liczby zarejestrowanych samochodów w Szczecinie i dużym zapełnieniem strefy. „Przeciętne dzienne napełnienie strefy wynosi 92,9 proc. (w godzinie maksymalnej – 97,1 proc.), a powinno oscylować ok. 70-80 proc.” – wskazał rzecznik.

Aby zwiększyć rotację pojazdów w centrum i dostosować strefę płatnego parkowania do „zmieniających się potrzeb mieszkańców, przedsiębiorców, interesantów” plan zakłada poszerzenie strefy.

„Uwzględniono trzy warianty poszerzenia SPP, które razem obejmują ok. 4900 miejsc postojowych wobec blisko 7 tys. istniejących obecnie” – podał Jachim.

Przy okazji wzrost cen

Wzrosłyby też opłaty za postój, zarówno jednorazowe, jak i abonamenty, opłata dodatkowa i opłaty zryczałtowane – z wyjątkiem opłat dla osób z niepełnosprawnościami i rodziców dzieci uczęszczających do placówek oświatowych. Jak wskazał rzecznik, stawki opłat parkingowych nie były podnoszone od 2012 r.

Autorzy koncepcji chcą też ograniczyć liczbę abonamentów – mają być dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie, zlikwidowane byłyby też abonamenty roczne. Wprowadzony byłby natomiast „abonament dla każdego” na dowolną liczbę dni roboczych.

Czas na P&R

W ramach planu powstać ma więcej parkingów. Przy 17 stacjach SKM zbudowane zostałyby parkingi Park&Ride na blisko 900 miejsc. W kilku miejscach poza drogami publicznymi miałyby powstać płatne parkingi niestrzeżone z innymi niż w strefie cenami, co ma pozwolić na większą rotację pojazdów i „uporządkowanie parkowania”. Autorzy planu wskazują trzy lokalizacje na ok. 340 miejsc parkingowych łącznie: ulice Szymanowskiego i Ogińskiego przy Urzędzie Miasta, pod Trasą Zamkową oraz na ul. Czarnieckiego, w pobliżu dworca kolejowego Szczecin Główny.

W trzech miejscach: w kwartale ulic Boh. Getta Warszawskiego i Wojska Polskiego, a także na pl. Zawiszy i przy Trasie Zamkowej, mają też powstać parkingowce – w sumie na ok. 700 miejsc.

Formularz konsultacyjny w sprawie zmian systemu parkingowego dostępny jest na stronie konsultuj.szczecin.pl, a w wersji papierowej w lewym skrzydle Urzędu Miasta. W planie jest także wideokonferencja z mieszkańcami 22 lipca o godz. 17.

Konsultacje społeczne potrwają do 13 sierpnia. Ich efektem będą projekty uchwał przygotowane na sesje Rady Miasta.(PAP)