Szansa na poprawę ruchu na ul. Grunwaldzkiej
Przełom w rozmowach pomiędzy władzami miastaPoznania i Powiatu Poznańskiego daje realne szanse na zdecydowaną poprawę iudrożnienie ruchu w rejonie stacji Poznań-Junikowo. Powstanie bezkolizyjnegoprzejazdu i stacji przesiadkowej zapowiadają władze miasta i powiatu. Wmiejscu, gdzie jezdnia przecina tory kolejowe ma powstać węzeł komunikacyjny, wktórym przesiadki z autobusów na kolej mają odbywać się podobnie jak ma tomiejsce na przykład na przystankach PST. W najbliższym czasie ma zostaćogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji przebudowy i organizacji ruchu.
– Zabieramy się do pracy,rozmawiamy w tej chwili o zintegrowanym węźle komunikacyjnym. Nie chcemyprzesądzać jak to będzie wyglądało, czy to będzie tunel czy wiadukt. Generalniebędzie tutaj priorytet dla komunikacji publicznej, przystanki autobusowe zintegrowanez komunikacją kolejową. Chodzi o to, żeby pasażerowie mogli się sprawnie iłatwo przesiąść na kolej aglomeracyjną, która w najbliższym czasie będzie wnaszej metropolii jeździła – wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydentaPoznania.
Wedługwstępnych założeń, przy stacji Poznań-Junikowo ma powstać dwupoziomowy węzełintegracji. Rozwiązanie ma być podobne do znanych z PST przystanków,zlokalizowanych ponad torami. Konieczne jest też wprowadzenie śluz, ułatwiająceautobusom włączanie się do ruchu przed samochodami jadącymi bądź w stronę ul.Malwowej, bądź w stronę skrzyżowania Grunwaldzka/Wołczyńska.
Planowanedojścia dla pieszych muszą być tak pomyślane, aby pasażerowie kolei irowerzyści mieli dostęp do peronów kolejowych bez konieczności pokonywaniaschodów. Równie ważna jest możliwość bezpiecznego pozostawienia przy węźleroweru lub samochodu osobowego.
Istotnymelementem koncepcji będzie rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu dojazdowegodo węzła. Sprawa jest tym bardziej istotna, że wraz z uruchomieniem PoznańskiejKolei Metropolitarnej liczba pociągów kursujących tą trasą wzrośnie z 64 do 80,nie licząc pociągów towarowych. Przyjmując, że każde zamknięcie zapór trwaśrednio 5 minut, liczba zamknięć wzrośnie z 320 minut do 400 minut na dobę, czyliok. 7 godzin.
Wplanowanej koncepcji ważne jest przyjęcie takiej organizacji ruchu, abysamochody i autobusy transportu publicznego dojeżdżające do węzła nie traciłyczasu w korkach, a przejazd w tej okolicy odbywał się płynnie.
-Stoimy tu wszyscy czterej, przedstawiciele powiatu, miasta i gmin i chcemyzakomunikować, że poważnie myślimy o węźle przesiadkowym. To oznacza, żeskończyła się dyskusja, a zaczynamy realizować konkrety – powiedział JanGrabkowski, starosta poznański.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zewzględu na szeroki zakres inwestycji, koszty całego przedsięwzięcia szacuje sięna blisko 60 mln złotych. Dlatego w powstaniu funkcjonalnego węzłaintegracji konieczny jest udział kilku podmiotów: m. Poznania, PowiatuPoznańskiego oraz gmin Komorniki i Dopiewo. Konieczne też będzie pozyskanie naten cel środków zewnętrznych, w tym m.in. w ramach Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych.
Zarównokoncepcję jak i przyszły projekt budowlany deklaruje zlecić m. Poznań, przywspółfinansowaniu pozostałych partnerów całego przedsięwzięcia. W celu podjęciapowyższych działań niezbędne jest podpisanie stosownych porozumień pomiędzypartnerami projektu, a także podjęcie uchwał przez radę miejską, radę powiatu irady gmin.
Przystanekkolejowy Poznań – Junikowo to ważne miejsce na obszarze aglomeracji, aszczególnie dla mieszkańców Plewisk i Skórzewa oraz poznańskich dzielnic – os.Kwiatowego i Fabianowa. Łącznie mieszka tu około 22.000 mieszkańców. To równieżważne miejsce o znaczeniu komunikacyjnym. Ul. Grunwaldzka to nie tylko arteriadojazdowa dla mieszkańców Plewisk i Komornik do Poznania, ale równieżnajkrótsze połączenie dla mieszkańców i firm zlokalizowanych na Junikowie iGrunwaldzie z autostradą A2 i drogą krajową nr 5. Ulicą Grunwaldzką wPlewiskach przejeżdża łącznie około 10.000 pojazdów na dobę.
„