System sterowania ruchem w Płocku
Płock wprowadzi zdalny system, który poprzez ciągłymonitoring liczby i rodzaju pojazdów na ulicach będzie sterował sygnalizacjąświetlną tak, by ruch samochodowy odbywał się tam płynnie. Projekt ruszy wgrudniu w trzech wybranych punktach miasta.
Przedsięwzięcie ma być realizowane we współpracy zInstytutem Badawczym Dróg i Mostów (IBDiM) w Warszawie w trzech etapach ? wostatnim ma objąć wszystkie płockie węzły komunikacyjne. Jak poinformował wewtorek PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta, pierwszy etap projektuzostanie uruchomiony w połowie grudnia, na razie na trzech skrzyżowaniach onajwiększym natężeniu ruchu samochodowego.
?Na skrzyżowaniachtych działać będą kamery monitorujące natężenie ruchu samochodowego. Dziękizliczaniu na bieżąco aktualnej liczby pojazdów na całym odcinku drogi, odpierwszego do trzeciego skrzyżowania, możliwe będzie automatyczne sterowaniesygnalizacją świetlną w taki sposób by ruch był płynny i nie tworzyły sięzatory. Będzie to system obsługujący trzy węzły komunikacyjne, współpracująceze sobą? ? powiedział Woźniak.
Dodał, że na wybranych skrzyżowaniach zamontowane zostanątakże kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz modelupojazdu. ?To urządzenia dodatkowe do celów statystycznych, które pozwolą zdobyćwiedzę o tym, jaki rodzaj samochodów przejeżdża najczęściej trasą objętą takimmonitoringiem i skąd pojazdy te pochodzą? ? wyjaśnił Woźniak.
Wprowadzenie inteligentnego systemu sterowania ruchempojazdów w pierwszym etapie, czyli na wybranych trzech skrzyżowaniach onajwiększym natężeniu ruchu samochodowego, będzie kosztowało ok. 450 tys. zł, zczego Płock przeznaczy na ten cel 260 tys. zł, IBDiM pozostałą kwotę.
Drugi etap projektu, którego realizacja planowana jest w 2016r., przewiduje wdrożenie zdalnego systemu sterowania ruchem samochodowym nakilku dodatkowych skrzyżowaniach w Płocku oraz złożenie wniosku o wsparcie tegoprzedsięwzięcia ze środków unijnych. Zakłada się, że koszt tej częściinwestycji to ok. 4 mln zł. Realizacja projektu uzależniona będzie od uzyskaniadofinansowania przez IBDiM.
W trzecim etapie przedsięwzięcia inteligentny systemregulujący ruch pojazdów ma objąć wszystkie skrzyżowania w Płocku. Ta częśćprojektu przewiduje także budowę odrębnego, centralnego biura do bezpośredniegozarządzania systemem. Termin realizacji tego etapu nie jest na razie ściśleokreślony.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
?To skrzyżowania wdużym stopniu decydują o tym, czy ruch samochodowy na drogach biegnących przezmiasto odbywa się płynnie. Zobaczymy na ile system sprawdzi się na wybranych,głównych skrzyżowaniach. Wtedy będziemy mogli określić perspektywę, czy możenawet konieczność, wdrożenia tego trzeciego etapu? ? zaznaczył Woźniak. Dodał,że koszt realizacji ostatniej części projektu szacowany jest na ?dziesiątkimilionów złotych?.
IBDiM jest autorem Inteligentnego Systemu KompleksowejIdentyfikacji Pojazdów (ISKIP), którego celem jest m.in. automatyzacja obliczeństatystycznych związanych z ruchem pojazdów poprzez rozpoznawanie ich typu,marki, a nawet koloru. System opiera się na Autonomicznych PunktachPomiarowych, które dzięki zainstalowanym kamerom prowadzą stały monitoring drógi przejeżdżających pojazdów. Zebrane w taki sposób dane są przesyłane doCentralnego Systemu Statystycznego, który przeprowadza obliczenia orazporównania informacji z różnych punktów pomiarowych.
Partnerem projektu jest spółka Neurosoft, działająca jakospin-off pracowników i absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego i PolitechnikiWrocławskiej. Prowadzi ona prace m.in. nad technologią sztucznych siecineuronowych i algorytmami. Zajmuje się też przetwarzaniem i rozpoznawaniemelementów obrazów i zdjęć cyfrowych. Według danych Neurosoftu, ISKIP wdrożono wponad 50. punktach pomiarowych w różnych miastach Polski, w tym w Warszawie,Bydgoszczy, Krakowie i Radomiu oraz na drogach krajowych między tymi ośrodkami.Z systemu korzysta także Inspekcja Transportu Drogowego, a także ABW, policja iStraż Graniczna.
„