System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej dla GOP
78 tablic informacyjnych, na których wyświetlane będą informacje dla 36 linii komunikacji miejskiej stanie na przystankach KZK GOP. W listopadzie rozpoczęły się prace nad przygotowaniem dokumentów potrzebnych do aplikacji o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Koszt całości inwestycji szacowany jest na 8 mln zł, dotacja może wynieść 85 proc. tej kwoty. Pilotażowy program realizowany będzie na terenie wybranych gmin należących do KZK GOP, m.in. Bytomia, Chorzowa, Katowic, Będzina, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Gliwic i Zabrza.
W najbliższym czasie przewiduje się ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji systemu dynamicznej informacji o rzeczywistych czasach odjazdów środków komunikacji miejskiej. Realizowane opracowanie określi szczegółowe założenia techniczne projektu pn. „System dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej KZK GOP”. Projekt będzie miał charakter pilotażowy –realizowany będzie na terenie wybranych gmin należących do KZK GOP i obejmować będzie wybrane przystanki. System dynamicznej informacji pasażerskiej wdrożony w ramach projektu ma zapewnić przekazywanie na przystanek informacji w formie wizualnej o rzeczywistym czasie odjazdów i przyjazdów środków publicznej komunikacji miejskiej. Przyjęto, że w każdym pojeździe komunikacji miejskiej zainstalowana zostanie jednostka centralna, której celem będzie zbieranie informacji o pozycji GPS i komunikacja z bazą danych. System centralny na podstawie uzyskanych informacji będzie przesyłał na zamontowane na przystankach tablice informacyjne dane.
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie przekazywał informacje o rzeczywistym czasie odjazdów i przyjazdów komunikacji miejskiej. Na tablicach wyświetlane będą numery linii obsługujących dany przystanek wraz z godziną rzeczywistego przyjazdu poszczególnych pojazdów –uwzględnianie będą ewentualne opóźnienia, za pomocą tablic będzie można również przekazywać inne ważne dla pasażerów informacje i komunikaty.
Wdrożenie systemu możliwe jest na ciągach, na których przewozy realizowane są przez nowoczesny tabor –część pojazdów jest już wyposażona w potrzebne urządzenia. W tramwajach typu Citadis (tzw. Karlikach) oraz nowych autobusach (należących m.in. do PKM-u Sosnowiec i Katowice) funkcjonują urządzenia umożliwiające zapowiadanie przystanków.
Unia Europejska poprzez fundusze strukturalne wspiera działania mające na celu wdrażanie zintegrowanych systemów elektronicznej obsługi w transporcie publicznym, m.in. systemy elektronicznej obsługi pasażerskiej. SDIP jest elementem systemu zarządzania ruchem pojazdów, umożliwiającym m.in. kontrolowanie taboru w czasie rzeczywistym, wspierającym wprowadzanie priorytetu dla środków transportu publicznego na skrzyżowaniach.
Ze względu na uwarunkowania techniczne (obsługa nowoczesnym taborem) jako pierwsze wytypowano ciągi:
1) Ciąg tramwajowy Bytom Urząd Miasta – Chorzów Rynek – Katowice Plac Miarki;
Przystanki, na których planuje się zamontowanie tablic informacyjnych:
Bytom Urząd Miasta, Bytom Plac Sikorskiego, Rozbark Siemianowicka, Bytom Arki Bożka, Chorzów Rynek, Chorzów AKS, Chorzów Stadion Śląski, WPKiW Śląski Ogród Zoologiczny, Dąb Kościół, Dąb Silesia City Center, Katowice Sokolska, Katowice Rondo, Katowice Rynek, Katowice Plac Miarki –razem 27 tablic informacyjnych
Linie wyświetlane na tablicach informacyjnych: 6, 11, 16, 19.
Ciąg wybrano ze względu na zakończony projekt modernizacji linii tramwajowych nr 6/41 obsługiwany przez nowoczesny tabor typu Citadis wyposażony w urządzenia umożliwiające zapowiadanie przystanków.
2) Ciągi autobusowe: Sosnowiec Dworzec PKP/Urząd Miasta –Zagórze Osiedle –Dąbrowa Górnicza Centrum/Gołonóg Manhatan oraz Będzin Dworzec PKP –Dąbrowa Górnicza Centrum
a) Ciągi autobusowe: Sosnowiec Dworzec PKP/Urząd Miasta –Zagórze Osiedle –Dąbrowa Górnicza Centrum/Gołonóg Manhatan
Przystanki, na których planuje się zamontowanie tablic informacyjnych:
Sosnowiec Dworzec PKP, Sosnowiec Urząd Miasta, Sosnowiec Aleja Zwycięstwa, Środula Osiedle, Zagórze Osiedle, Zagórze Centrum, Zagórze Expo Silesia, Dąbrowa Górnicza Centrum, Reden, Gołonóg Damel, Gołonóg Manhattan, –razem 21 tablic informacyjnych.
Linie wyświetlane na tablicach informacyjnych: 35, 35bis, 55, 88, 91, 100, 106, 116, 160, 622, 723, 808, 811, 902, 935.
b) Będzin Dworzec PKP –Dąbrowa Górnicza Centrum
Przystanki, na których planuje się zamontowanie tablic informacyjnych:
Będzin Dworzec PKP, Będzin 11 Listopada, Będzin Stadion, Będzin Aleja Kołłątaja, Dąbrowa Górnicza Centrum –razem 10 tablic informacyjnych.
Linie wyświetlane na tablicach informacyjnych: 27, 28, 260, 803, 806, 807, 814, 904, 928.
Ciągi wybrane zostały ze względu na fakt, iż 72 pojazdy zakupione w ramach programu modernizacji transportu, finansowanego ze ZPORR, wyposażone są w urządzenia umożliwiające świadczenie usługi zapowiadania przystanków, kompatybilne z systemem dynamicznej informacji na przystankach.
3) Ciąg autobusowy Gliwice Plac Piastów/Dworcowa – Zabrze Goethego;
Przystanki, na których planuje się zamontowanie tablic informacyjnych:
Zabrze Goethego, Zabrze Damrota, Zabrze Plac Słowiański, Zabrze Słowackiego, Gliwice Dąbrowskiego, Gliwice Opolska, Gliwice Warszawska, Gliwice Dworzec PKP, Gliwice Plac Piastów, Gliwice Dworcowa –razem 20 tablic informacyjnych.
Linie wyświetlane na tablicach informacyjnych: 6, 280, 156, 250, 280, 617, 840, 870.
Ciąg wybrany został ze względu na znaczną liczbę nowoczesnego taboru kursującego w tym rejonie, który można łatwo przystosować do potrzeb związanych z realizacją niniejszego projektu.
Dynamiczna informacja przystankowa działa już w niektórych polskich miastach, m.in. Warszawie, Zielonej Górze i Rybniku.