Świnoujście – Szczecin: Tor wodny z unijnym wsparciem

infotrans
27.12.2012 10:13

Projekt Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) – etap II, strona wschodnia i zachodnia, prowadzony w ramach działania 7.2 Rozwój transportu morskiego otrzymał z Programu Infrastruktura i Środowisko wsparcie w wysokości ponad 267 mln zł. Szacowana na przeszło 318 mln zł inwestycja zlokalizowana jest w północno-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, częściowo w morskim porcie w Świnoujściu (w pasie technicznym wybrzeża) oraz na obszarze morskich wód wewnętrznych. Przedsięwzięcie obejmuje obustronną przebudowę umocnień brzegowych na długości około 8 km toru wodnego Świnoujście – Szczecin, zaś skarpy umocnień brzegowych stanowić będą jednocześnie skarpę toru wodnego. Docelowo szerokość dna toru wyniesie 120 m (z odpowiednimi poszerzeniami na łukach). Zagwarantowana także zostanie możliwość pogłębienia toru do 12,5 m.
Projekt przewiduje ponadto likwidację przeszkód nawigacyjnych, budowę nabrzeża technicznego, zasypanie bezużytecznych basenów, przełożenie kabla VTS (element Radarowego Systemu Zarządzania i Kontroli Ruchu Statków). Inwestycja obejmie budowę drogi technicznej wzdłuż zachodniego brzegu Kanału Piastowskiego, modernizację oznakowania nawigacyjnego, a także wykonanie nowego oświetlenia brzegowego na przebudowywanym odcinku. Roboty budowlane będą prowadzone pod nadzorem podwodnym w obrębie czynnego toru żeglugowego, z uwzględnieniem minerskiego zabezpieczenia prac na wypadek znalezienia niewybuchów. W ramach monitorowania środowiska projekt będzie podlegał nadzorowi przyrodniczemu. W efekcie inwestycja przyczynić się ma do zatrzymania zaawansowanej i wciąż postępującej degradacji umocnień brzegowych, a dostosowanie konstrukcji umocnień brzegowych do planowanego w przyszłości pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, co umożliwi wchodzenie do portów Szczecinie i Policach statków o większych pod względem zanurzenia i długości parametrach.