Światowe Święto EkoMobilności w Johannesburgu

infotrans
11.09.2015 11:36

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu doczekał się naśladowców na całym świecie. W październiku w Johannesburgu (RPA) odbędzie się druga edycja Światowego Święta EkoMobilności (EcoMobility World Festival).
W johannesburskiej dzielnicy Sandton na cały miesiąc zamknięte dla ruchu samochodowego zostaną wybrane ulice, co pozwoli na zwiększenie przestrzeni dostępnej dla rowerzystów, pieszych, biegaczy oraz miejsca do urządzenia ogródków restauracyjnych, ławek, instalacji artystycznych. Mieszkańcy i pracownicy z okolicznych rejonów będą zachęcani do zastąpienia prywatnych aut podróżami pieszymi, rowerowymi lub przy użyciu transportu publicznego.
Pierwsze Światowe Święto EkoMobilności odbyło się we wrześniu 2013 w Suwonie w Korei Południowej. Dla ruchu samochodowego zamknięto wówczas ulice dzielnicy Haenggung-dong. Święto przyniosło efekty ? ulice znacznie upiększono, stały się atrakcyjniejsze dla pieszych i rowerzystów, zadecydowano o obniżeniu dopuszczalnej prędkości dla samochodów oraz wprowadzono weekendowe wyłączenia z ruchu samochodowego.
Władze i mieszkańcy Johannesburga również liczą na to, że ulice Sandtom dzięki obchodom Święta staną się trwale atrakcyjniejsze dla mieszkańców i przyjezdnych. Kluczowe w przygotowaniach do Festiwalu było dokładne poinformowanie mieszkańców o planach oraz włączenie ich w aktywny udział w organizacji przedsięwzięcia. 
Święto EkoMobilności to nie jest jedyny gest, jaki wykonuje Johannesburg na rzecz zrównoważonego transportu. Ostatnio wprowadzono do eksploatacji 150 nowych autobusów miejskich wyposażonych w ekologiczne jednostki napędowe, przystosowane do dwupaliwowego zasilania. Docelowo wszystkie autobusy sieci Metrobus, także te starsze, mają być napędzone mieszanką CNG i biogazu (70%) oraz oleju napędowego (30%). Plany obejmują wprowadzenie 190 nowych lub odremontowanych autobusów do połowy 2016 roku. Miesięcznie na ulice ma wyjeżdżać 20 nowych lub odnowionych autobusów. Spółka Metrobus zainwestuje po 3 mln randów (waluta RPA) na jeden nowy autobus oraz łącznie 52 mln randów w modernizację dotychczas eksploatowanych autobusów. Nowe autobusy to brazylijskie Marcopolo zabudowane na niskopodłogowych podwoziach Mercedes-Benz, są wyposażone w monitoring oraz GPS, przekazujący aktualną lokalizację do centrum zarządzania czynnego przez całą dobę.