Św. Marcin zatrzymuje poznańską Strefę30
W tym roku strefa uspokojonego ruchu nie zostanierozszerzona – jak wcześniej planowano – o obszar ograniczony ulicami:Św.Marcin, Podgórną, Garbary, Krakowską, Królowej Jadwigi i al. Niepodległości.Wstrzymanie realizacji projektu ma związek z rozpoczynającą się we wrześniuprzebudową ul. Św.Marcin.
– W ciągu ostatnich dwóch miesięcy prowadziliśmy analizyprzebudowy tej ulicy. Z wytycznych projektantów i spółki Poznańskie InwestycjeMiejskie wynikało, że ul. Św.Marcin należy przebudowywać całościowo. To zaświązać się będzie z jej zamknięciem dla wszystkich użytkowników ruchu, zawyjątkiem dojeżdżających do swych posesji. Zamknięcie ul. Św. Marcin może byćodczuwalne na ul. Kościuszki i Ogrodowej. To ze względu na te obawy zawieszamywprowadzenie strefy uspokojonego ruchu na obszarze III i IV do wiosnyprzyszłego roku – mówił zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski nawtorkowym spotkaniu podsumowującym konsultacje dotyczące wprowadzenia strefy natych obszarach.
Przedstawiciele miasta zapowiadają, że będą przekonywalikierowców do korzystania z objazdów i nie wjeżdżania bez potrzeby w okolice ul.Św. Marcin. Nie będzie planowanego zwężenia do jednego pasa ulic Kościuszki iKrakowskiej. Od lipca testowane będą nowe rozwiązania na trzech skrzyżowaniach,znajdujących się na obszarach, które miała objąć strefa uspokojonego ruchu.Wcześniej, a także po wprowadzeniu testowych zmian, przeprowadzone zostanąanalizy ruchu w tej okolicy.
– Te rozwiązania wiązać się będą z wyłączeniem sygnalizacjiświetlnej na trzech skrzyżowaniach: Ratajczaka/Ogrodowa, Kościuszki/PowstańcówWielkopolskich oraz Kościuszki/Niezłomnych/Ratajczaka. Chcemy sprawdzić, czyskrzyżowania, które wydają się niesterowalne bez świateł, będą działać.Wydawało się np. że skrzyżowanie Dąbrowskiego/Kościelna/Kraszewskiego nie maprawa działać bez świateł, a działa świetnie – przekonywał Maciej Wudarski.
– Na skrzyżowaniu Ratajczaka/Kościuszki/Niezłomnych pojawisię testowe rondo, ponieważ samo wyłączenie świateł nie byłoby bezpieczne zewzględu na słabą widzialność. Ta zmiana będzie odwracalna w ciągu doby. Jeśliokaże się, że nie zadziała, będziemy mogli z niej zrezygnować – tłumaczyłGrzegorz Pluta, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
Przygotowane zostaną trzy wersje organizacji ruchu dlaokolic trzech skrzyżowań, z których zniknąć ma sygnalizacja świetlna. Pierwsza- uwzględniająca zmiany, druga, która zastosowana będzie w sytuacji awaryjnej,trzecia – dedykowana będzie sytuacji kryzysowej. Ich zastosowanie będzieuzależnione od rozwoju sytuacji i natężenia ruchu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konsultacje w sprawie rozszerzenia strefy o obszar III i IVbyły prowadzone przez dwa miesiące. Składały się na nie m.in. warsztatyekspertów, otwarte spotkanie warsztatowe, badania ankietowe, sondaż ulicznyoraz uruchomienie dedykowanego adresu poczty elektronicznej.
– Na adres ten wpłynęło 68 maili. To o połowę mniej niż wprzypadku obszaru II, wokół Starego Rynku. Spośród tych maili 44 były głosamina „tak”, 11 – na „nie”, a 13 zawierało sugestie iuwagi. Wśród tych negatywnych pojawiałasię m.in. opinia, że zwężenie ul. Krakowskiej i Kościuszki spowoduje katastrofę komunikacyjną orazkwestia likwidacji miejsc parkingowych – wymieniała Katarzyna Bolimowska,dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. Dodała, że ZDM prowadzi rozmowy o wspólnym systemie naprowadzania naparkingi, preferencyjnych abonamentach dla mieszkańców z właścicielami, zarządzającymii operatorami parkingów w centrum Poznania oraz przedstawicielami firmzajmujących się aplikacjami mobilnymi dla kierowców. Rozmowy te będąkontynuowane. Poza tym – jak dodał Grzegorz Pluta – miejsca parkingowe mająpojawić się na północnej stronie ul. Ogrodowej.
Jak zapewnił Maciej Wudarski, jeśli testowe rozwiązaniawprowadzone od wakacji wypadną pomyślnie, ostateczny kształt rozszerzeniastrefy w przyszłym roku będzie jeszcze przedmiotem rozmów.
„